Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-09-2006, 10:22
snowsurfer snowsurfer is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3
Default Wie kan onze m-code ontcijferen?

Sinds een aantal weken zijn wij in het bezit van een fraaie '69 t2a. Omdat er nogal wat aan verbouwd en vertimmerd is (historie tevens onbekend) willen wij graag wat meer weten over deze bus.
Dus wie kan ons helpen door even zijn boek er bij te pakken en de codes te ontcijferen? Alvast bedankt.







Reply With Quote
  #2  
Old 02-09-2006, 10:28
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,601
Default

Ask Jodocus op vct2
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #3  
Old 02-09-2006, 10:54
Jodocus Jodocus is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 53
Default

Jodocus is ook hier aanwezig hoor Komt die:

23 2: geplande productiedatum (3 juni 1969)

21: aggregate code: 2 = type 1 motor 1600 cc, 35 kw, 47 bhp met exhaust emission control system, 1 = 4 versnellingen handgeschakeld

388: groepscode voor: 020(speedometer and odometer in miles), 090 (laminated windscreen glass), 511 (padded dashboard and dashboard lid), 524 (USA and Canada specifications: op pg 64 en verder van boek van Molenaar staat omschreven wat dit in houdt; is iets teveel om over te typen).

119: eberspacher BN4 petrol heater with outlet in load/passenger compartment.

525: gordels voor amerika en canada

TX: tourist export europe-west

2310: kombi, LHD, schuifdeur rechts, standaard versie

4242: in zijn geheel lotuswit gespoten (L282)
51unkelbeige leatherette

Zo dat was die dan .. En herken je nog iets hiervan aan je bus??

Froukje
Reply With Quote
  #4  
Old 02-09-2006, 12:28
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by Jodocus
TX: tourist export europe-west


Weer een interessante code. "TX" heb ik nog niet eerder gezien. De bus is waarschijnlijk besteld met het tourist delivery programme. De eerste eigenaar was een amerikaan die de bus heeft besteld met de optie om hem op te halen in europa, vervolgens rond te reizen door Europa en vervolgens de auto mee te nemen naar de VS.

Is de wagen in Duitsland opgehaald dan is de code "UT", België is "XB" Nederland is "XH". Voor Luxemburg en Spanje is ook een code. Waar "Europe-west" dan voor staat....je zou denken dat de bus in Frankrijk of Groot Brittannië is afgeleverd.

Hier meer info over de tourist delivery program:

1968 folder tourist delivery

.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #5  
Old 02-09-2006, 19:19
snowsurfer snowsurfer is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3
Default

Froukje heel erg bedankt voor je snelle info.
De bus is 2003 geimporteerd uit duitsland. Of hij ooit duitsland heeft verlaten is dus niet bekend, maar dat het bedoeld was voor de am/can markt is erg interessant.
Gebroken wit is de bus nu nog maar voor de helft. De onderzijde is gespoten in dtsl in de eigen verzonnen kleur pastel oranje. Het verfblik heb ik er bij gekregen zodat bijwerken goed te doen is. Met jouw info over de basis kleur kan ik de rest mooi bijwerken.
De originele ruit zit er nog in, maar is nu echt aan vervanging toe.
Er zit nu een Westfalia caming interieur in uit '76. Dus hier kon ik al vanaf leiden dat het geen camper was geweest. Vooral de aanwezige uitboringen voor gordels achter maakten dat nog duidelijker. (Was wel handig, want zo kon ik eenvoudig een godel achter aanbrengen) Er zit nu ook een poptop op en is er dus later opgezet.
Dat er een kachel had gezeten vermoedde ik al. Er zit een vreemde opening aan de zijkant van de bus. Eerste dacht ik dat het bedoeld was voor water uit de wasbak, maar hoorde later dat het voor een kachel bedoeld was.
Dashboard geeft nu km p/u aan dus de meters zijn vervangen. Maar de rest klopt.
Donker beige is nog herkenbaar in de deurpanelen. Plafond is volgens mij ook nog origineel hout.
Heel erg bedankt!
Reply With Quote
  #6  
Old 02-09-2006, 19:41
Jodocus Jodocus is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 53
Default

Heb je voor en achter panelen in donker-beige dan? Leuk! We hebben die voor wel en we zouden die eigenlijk ook wel willen hebben voor achter. Al onze banken zijn ook dunkelbeige leatherette. Nu hebben we een beige-bruine combi die er niet in hoort (maar wel vw-origineel is maar niet in een hele geweldige staat is) en die we voorlopig gaan vervangen door zelfgemaakte houden panelen. Maar dat is niet origineel natuurlijk Mocht je de panelen ooit weg doen ... hihi ..

Froukje
Reply With Quote
  #7  
Old 03-09-2006, 10:23
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,601
Default

Wordt steeds leuker die M-code plaatjes, ik denk dat ik mijne ook maar eens ga uitpluizen!!!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #8  
Old 03-09-2006, 15:39
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by Jodocus
...Nu hebben we een beige-bruine combi die er niet in hoort (maar wel vw-origineel is maar niet in een hele geweldige staat is)


Volgens mij is dat 'hellsand/khakibraun' gebruikt van model 1968 t/m 1970 en alleen toegepast in de personenbus. Als er chromestrips op zitten is ie van een deluxe. Misschien kan je ze nog verkopen als je er vanaf wilt.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #9  
Old 03-09-2006, 15:41
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Thumbs up

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Wordt steeds leuker die M-code plaatjes, ik denk dat ik mijne ook maar eens ga uitpluizen!!!


Moet je zeker doen!
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #10  
Old 03-09-2006, 18:03
snowsurfer snowsurfer is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3
Default

Volgens mij is er een misverstandje. De deurpanelen voor hebben die kleur. De schuifdeur en de rest is afgetimmerd met het zelfde hout als de dak aan de binnenzijde. Helaas
Reply With Quote
  #11  
Old 04-09-2006, 14:52
Timmetje20's Avatar
Timmetje20 Timmetje20 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 452
Send a message via MSN to Timmetje20
Default

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Wordt steeds leuker die M-code plaatjes, ik denk dat ik mijne ook maar eens ga uitpluizen!!!


Haha je zou haast een bus gaan kopen voor een M-code plaatje
__________________

Golf 1 GTI '83 Alpinweiss
Golf 1 1100 '83
Reply With Quote
  #12  
Old 04-09-2006, 18:17
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Arrow

Quote:
Originally Posted by Timmetje20
Haha je zou haast een bus gaan kopen voor een M-code plaatje


Been there...done that

.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #13  
Old 04-09-2006, 19:05
Jodocus Jodocus is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 53
Default

Vincent schreef: Volgens mij is dat 'hellsand/khakibraun' gebruikt van model 1968 t/m 1970 en alleen toegepast in de personenbus. Als er chromestrips op zitten is ie van een deluxe. Misschien kan je ze nog verkopen als je er vanaf wilt.

Joh, dan zijn die platen dus een stuk ouder dan de bus zelf. Er zitten trouwens geen strips op dus dan zal het wel niet uit een deluxe bus zijn. Voorlopig houden we de platen nog even zodat we ze als mal kunnen gebruiken en ik denk dat het wel aardig is om ze te bewaren zodat we, als we ooit over dertig jaar, de bus weer gaan verkopen ze erbij aan kunnen bieden. Tenminste .. tenzij iemand een giga bod doet natuurlijk

En eh, jammer dat je achter niet van die beige platen hebt 'snowsurfer'. Ach, ik had er gisteren met mijn vriend nog een heel gesprek over. Hij hoeft ook geen beige panelen omdat er origineel helemaal geen panelen in onze bus hebben gezeten (aangezien het een kombi is) volgens hem. Zo zie je maar ... iedereen denkt er anders over.

Froukje
Reply With Quote
  #14  
Old 04-09-2006, 21:49
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by Jodocus
En eh, jammer dat je achter niet van die beige platen hebt 'snowsurfer'. Ach, ik had er gisteren met mijn vriend nog een heel gesprek over. Hij hoeft ook geen beige panelen omdat er origineel helemaal geen panelen in onze bus hebben gezeten (aangezien het een kombi is) volgens hem. Zo zie je maar ... iedereen denkt er anders over.


Als de bus origineel banken had zaten er wel panelen achter in. Maar dan alleen aan de zijkanten en aan de schuifdeur. Deze panelen waren van gewoon hardboard met een beige oppervlak. De panelen links en rechts (behalve die van de schuifdeur) zaten vastgeklemd onder een metalen rand. Die rand is er waarschijnlijk uitgehaald om de personenbus panelen te kunnen monteren.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #15  
Old 19-09-2006, 15:13
Daves's Avatar
Daves Daves is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 142
Default

Quote:
Originally Posted by molenari
Been there...done that

.


Staat zo'n plaatje ook in mijn kevertje? Want volgens mij komt ie van mij uit belgie.
En waar kun je dat allemaal opzoeken, zulke leuke informatie.
__________________
Vwteam Arnhem
Mijn restoproject
Reply With Quote
  #16  
Old 19-09-2006, 20:17
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by Daves
Staat zo'n plaatje ook in mijn kevertje? Want volgens mij komt ie van mij uit belgie.
En waar kun je dat allemaal opzoeken, zulke leuke informatie.


Helaas, in een kever zit zo'n plaatje niet. Het lijkt er op dat het alleen een beleid is geweest van de fabriek in Hannover. Hierdoor hebben alleen de in Duitsland gemaakte Transporters (T1, T2, T3) een M-code plaatje en de VW LT. (Australische T2's bijv. weer niet)

In de jaren 70 zat in overige VW's wel een soort van M-plaatje. Bij de kever zit deze in de rand van de kofferbak. Ergens in de buurt van het type plaatje. Je kunt er weinig interessants uit afleiden. Alleen de originele kleur en de geplande productiedatum:



Komt van deze site:

Dating your ('70-on) Volkswagen.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #17  
Old 25-09-2006, 10:31
Daves's Avatar
Daves Daves is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 142
Default

tnx, ik ga toch eens kijken
__________________
Vwteam Arnhem
Mijn restoproject
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum