Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 30-11-2006, 18:38
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast

Default vraag over 1300NZ blok

Ik heb dus een golf 2 met een 1300 NZ blok, en ik hoor sinds enkele weken een toerental afhankelijk getik onder de kap.

In eerste instantie was het niet erg luid en dacht ik dat mijn uitlaat koppeling achter de kat los begon te komen, echter vandaag viel me op dat het veel te schril is voor de uitlaat. Ik ben nu bang dat het een hydraulische klepstoter is die staat te tikken.

Ik ben er echter niet helemaal zeker van of een NZ hiervan voorzien is (hoop het haast van niet)

Het is niet afhankelijk van de motor temperatuur, dus bij koude motor is het net zoveel lawaai als bij warme motor, echter ik heb wel het idee dat het belastingsafhankelijk is. daarom dacht ik in eerste instantie dat het de uitlaat was.

Misschien heeft het ermee te maken, bij koude motor loopt hij onregelmatig, net alsof 1 cillinder het rustig aandoet. bij warme moter heb ik hier geen last van.

Ik heb nog niet gekeken naar de uitlaat of dit nog goed dicht zit.

Dus:
A) heeft een NZ hydraulische klepstoters?

B) hoeveel kost een revisie setje hiervoor , ervan uitgaande dat ik dit zelf doe (heb zelf een MTS autotechniek opleding gedaan en ben bezig met HTS-A) en heb met m'n vorige auto ook een kleppen staan vervangen.

C) als het niet de klepstoters zijn, wat kan het dan zijn, indien nodig kan ik een geluidsopname maken.

D)bij vorbaat dank

db

Last edited by Dirtbag : 30-11-2006 at 18:40. Reason: /edit typo's
Reply With Quote
Old 30-11-2006, 18:48
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore

NZ hebben wel hydro stoters
Old 30-11-2006, 19:13
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by vw dennis
NZ hebben wel hydro stoters

Shit....

Het vervangen van deze is toch niet veel meer dan het eruit trekken van de nokken as en de klepstoters eruit trekken en vervangen? is het dan raadzaam om alle stoters tegelijkertijd te vervangen of alleen degenen die ook echter kapot zijn?

ik heb inmiddels gekeken in de haynes boek, in een pdf, en daar staat dat ik de motor moet laten lopen tot de fan aanslaat en dan uit, kleppendeksel eraf en dan met een wig kijken of de stoter meer dan 0.1 mm kan bewegen, als hij dat kan moet ik hem vervangen. ik neem aan dat dit klopt ?

mvg

db
Reply With Quote
Old 30-11-2006, 20:18
ZOAB's Avatar
ZOAB ZOAB is offline
Volksforum Aandeelhouder

volgens mij kan je bijna niet zien of ze stuk zijn..

bij de NZ kunnen de injectoren nogal een hard tikkend geluid maken.. en is het anders niet je uitlaatspruitstukpakking?

Succes!

-= VW Caddy 1.9TD=- 1986
-= Volvo 244 DL 2.1 Automaat=- 1975
Reply With Quote
Old 30-11-2006, 21:14
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by ZOAB
volgens mij kan je bijna niet zien of ze stuk zijn..

bij de NZ kunnen de injectoren nogal een hard tikkend geluid maken.. en is het anders niet je uitlaatspruitstukpakking?

Succes!

Tja, het uitlaatspruitstuk pakking weet ik niet hoe het klinkt als deze lek is, hij heeft altijd wel getikt onder de kap, maar dat waren naar ik altijd heb aangenomen de injectoren, dit zijn te weinig tikken per minuut om volgens mij de injectoren te kunnen zijn. ik zal wel even een geluidsopname maken.. dan kunnen de getrainde oren ernaar luisteren

db
Reply With Quote
Old 30-11-2006, 21:30
VW Enthousiast

geluidsopname lukt niet echt, het ene apparaat neemt niets op en de andere is gewoon bagger...

maar kan het ook zijn dat mijn uitlaatspruitstuk lek is? want als ik dichtbij luister dan klinkt het daar wel dof zoals een lekke uitlaat normaal klinkt en er is een vettige laag aan de linkerkant van het spruitstuk.

Dus nu weet ik het echt helemaal niet meer....

Misschien is het beter als ik 'ns een keer bij daglicht ga kijken en luisteren...

zijn er nog meer tips waar ik op moet letten?

db
Reply With Quote
Old 30-11-2006, 22:46
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life

Dit klopt idd.
Maar een klepstoter hoor je duidelijk wanneer deze begint te tikken.

Ik zou ook eens proberen te achterhalen waarom één cylinder niet altijd meedoet.

Lek uitlaatspruitstuk kan ook een kloppend geluid maken.
Injectoren maken een zacht tikkend geluid, als relais.

Misschien dat je met een lange schroevendraaier aan een oor kunt achterhalen waar het getik vandaan komt?

Quote:
Originally Posted by Dirtbag
Shit....

Het vervangen van deze is toch niet veel meer dan het eruit trekken van de nokken as en de klepstoters eruit trekken en vervangen? is het dan raadzaam om alle stoters tegelijkertijd te vervangen of alleen degenen die ook echter kapot zijn?

ik heb inmiddels gekeken in de haynes boek, in een pdf, en daar staat dat ik de motor moet laten lopen tot de fan aanslaat en dan uit, kleppendeksel eraf en dan met een wig kijken of de stoter meer dan 0.1 mm kan bewegen, als hij dat kan moet ik hem vervangen. ik neem aan dat dit klopt ?

mvg

db
1988 Polo G40
Reply With Quote
Old 30-11-2006, 23:49
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Dit klopt idd.
Maar een klepstoter hoor je duidelijk wanneer deze begint te tikken.

Ik zou ook eens proberen te achterhalen waarom één cylinder niet altijd meedoet.

Lek uitlaatspruitstuk kan ook een kloppend geluid maken.
Injectoren maken een zacht tikkend geluid, als relais.

Misschien dat je met een lange schroevendraaier aan een oor kunt achterhalen waar het getik vandaan komt?

Ik weet niet zeker of het 1 cilinder is die niet meedoet, het zou ook kunnen zijn dat hij pendelt tussen twee standen, meestal als ik dan voor een stoplicht sta geeft ik een miniscuul beetje gas en dan loopt hij 100% regelmatig. de slang die tussen de uitlaatspruitstukkap en de inlaat zit is vaak ook los, dus het kan dus ook weer zijn dat hij op die manier te koude lucht opslokt.

allemaal dingen die eens gefixt moeten worden...

mvg

db
Reply With Quote
Old 03-12-2006, 23:16
VW Enthousiast

om jullie op de hoogte te houden

Ik ben er zaterdag mee bezig geweest, na wat spelen met het gas hendeltje en uiteindelijk wat zaagsel. bleek dus het uitlaatspruitstuk ergens lek te zijn. (het zaagsel werd weggeblazen door de uitlaatgassen)

Ik heb het stuk ijzer eraf getrokken, ik netjes bestuderen van alle kanten, is het niet lek... ik de pakking goed bekijken. blijkt er een "roetkanaal" bij de eerste cillinder te lopen naar linksonder. (de cillinder het dichtst bij het vliegwiel) blijkbaar heb ik de pakking er dus tussen uitgeblazen....

ik naar de brezan, nee, wel de complete koppakkingset, maar kijk eens bij dat motoren revisiebedrijf daar en daar.. ik erheen, hele zaterdag gesloten, (was in epse) ik naar apeldoorn naar en ander bedrijf dat ik daar ken, zaterdag van 12.20 gesloten.. het was 15.00.

Ik weer naar huis. toch voor de gein de lokale garage geprobeert, tja word wel even bestellen, het zal maandag of dinsdag worden. mij best, is in ieder geval goedkoper dan een komplete koppakking set...

ik heb alleen twee draad einden afgebroken bij het loshalen. nu weet ik niet zeker hoe ik die kan verwijderen om de nieuwe erin te zetten. eentje is een draadeind die in de cillinderkop zit, daar heb ik nog 15 mm draadeind. het andere draadeind is 1 van de vier die de voorpijp aan het spruitstuk houdt. heetstoken zal wel geen zin hebben hiervoor

ik denk dat ik er eerst een beetje op ga tikken met een hamer om alle corrosie los te rammelen en daarna met een grote tang erop, als dat niet werkt misschien een moer erop lassen en dat proberen, maar een lasmoer breekt bij mij meestal nog sneller af. als eindoplossing afzagen uitboren en opnieuw tappen, maar daar ben ik absoluut geen fan van

heeft iemand anders nog een idee? ik heb niet zo'n draadeindop die ervoor bedoelt is... ( en de brezan kent ze wel maar daar houdt het mee op) weet iemand hoe zo'n dop heet?
het is eigenlijk een holle pijp waar je met een sleutel op kan, in de wand is een wielletje gemaakt. je schuift het pijpje op draadeind, en het wielletje in de goede richting, als je dan kracht zet bijt het wieletje in het draadeind en kun je de dop eruit draaien.

db
Reply With Quote
Old 04-12-2006, 00:26
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC

die draadeindjes hebben daar idd vaker last van, ik kan 1 tip geven..

draai er koperen moeren op, dan heb je de volgende keer minder problemen.

zijn inderdaad doppen voor draadeind los te halen op ebay wel eens gezien, maar of dat een beetje werkt?
Old 04-12-2006, 21:49
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life

Heb zo'n ding, maar nooit echt gebruikt. (draadeind waar ik hem voor kocht was te kort)

Met een goede griptang moet je die, die nog uitsteekt wel kunnen losdraaien.
Wel inspuiten met kruipolie en dit even zijn werk laten doen. Heet stoken kan ook helpen.

In het spruitstuk zelf zal het wel uitboren worden, kun je ook laten doen bij een revisiebedrijf oid. Of gewoon een ander spruitstuk gebruiken.
1988 Polo G40
Reply With Quote
Old 04-12-2006, 23:26
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
In het spruitstuk zelf zal het wel uitboren worden, kun je ook laten doen bij een revisiebedrijf oid. Of gewoon een ander spruitstuk gebruiken.

ik ga het in eerste instantie zelf proberen, danwel losdraaien of vlakzagen en boren, anders kan ik op de sloop wel iets halen, kan ik meteen ander spul halen. Ik ga er alleen voor het gemak van uit dat die op de sloop niet 4 jaar geleden al een keer is losgeweest, wat bij mij wel het geval was, alleen hebben ze waarschijnlijk het uitlaatspruitstuk aan de kop laten zitten.

db
Reply With Quote
Old 07-12-2006, 18:43
VW Enthousiast

het is gefixed, vanavond buiten in de regen, gelukkig stond ik net in de luwte van de schuur; bah..

Pakkingen zitten ertussen, ze stonken wel tijdens de proefrit, maar het zit goed dicht

die draadeind draaiers zijn mij te duur, voor m5 tot m10 koste die €50 en alleen m8 was €30, andere oplossingen blonken opeens aan de hemel (grote tang en bankschroef)

meteen op de sloop nog ff 2 ruitenspoeier pompjes opgescharrelt (niets anders trouwens) de mijne was al een maandje kaduuk.

Nu klinkt m'n blok weer mooi beschaafd en kan ik me ruiten weer wassen

db
Reply With Quote
Reply

Posting Rules