![]() |
|
|||
|
|||
![]() Hey,
vraagje: vriend van mij kwam net langs met zijn Golf GTi uit 84 en het ding tikt stationair nogal. Maar het is precies hetzelfde geluid als tikkende kleppen. Even luid, en verder precies hetzelfde. Mag ik aannemen dat het de kleppen zijn of kan het ook pingelen zijn? Als je het blok voelt, voel je geen getik. Draai je de ontsteking terug, wordt het tikkende geluid wel MINDER, maar gaat niet weg. Als ik de ontsteking vroeger draai, begint het blok wel te trillen (voel je dan ook), maar verder blijft hij tikken met dat geluid. Dus geen bijkomend pingel-geluid. Is het pingelen of tikkende kleppen? Bedankt ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Even een voellermaatje er tussen steken en de waarden opmeten
Wat heeft het blok aan km gelopen |
|
|||
|
|||
![]() Zijn mechanische kleppen, dus het kán wel. Hij is pas nog (in koude stand!) afgesteld. De onsteking is daarna iets vervroegd en toen werd het goed hoorbaar. Maar als je mij vraagt of het pingelen is, zeg ik nee. Het klinkt gewoon als kleppen die iets te ruim staan. Maar ik kan het makkelijk verkeerd hebben natuurlijk! Kan het zijn dat bij het vervroegen van de ontsteking het tikken v/d kleppen luider gaat klinken?
Blok heeft 240000 gelopen. |
|
|||
|
|||
![]() Pingelen klinkt héél anders dan tikkende kleppen....pingelen is een hard "tinkelend" geluid waar in met een beetjes fantasie je belletjes hoort "pingelen", tikkende kleppen klinken eerder als metaal op metaal ...
|
|
|||
|
|||
![]() Ja dat dacht ik dus ook, maarja andermans motor wilde ik geen risico nemen...
Dit is echt zo'n ratelend geluid van tikkende kleppen. Maar omdat hij over t vervroegen van zn ontsteking begon, werd ik beetje argwanend... Bedankt ![]() |