Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-03-2007, 20:22
DutchRebel DutchRebel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 380
Default hoe de distibutieriem vervangen.

dag mensen, aleweer een vraagje van mij.

ik moet mijn distibutieriem gaan vervangen, maar heb dit nog nooit gedaan.
het gaat hierbij om een golf 1 GTI DX

nu heb ik vandaag al een beetje gekeken onder de kap hoe en wat, maar weet niet precies hoe ik moet beginnen.

de kap en polie voor de riem van de dynamo krijg ik er wel vanaf, maar dan.

zijn er nog makkelijke tips om ervoor te zorgen dat er niets van de tijd afgaat waneer de riem eraf is.
en moet je hem altijd precies op de merktekens gelijk zetten voordat je ermee begint? of blijft alles wel goed slaan als je de spanrol en riem eraf pakt.

handige tips altijd welkom, of misschien heeft er wel iemand een goed verslag voor me.
ik hoor het graag.

mvg roger.

Last edited by DutchRebel : 29-03-2007 at 20:42.
Reply With Quote
  #2  
Old 29-03-2007, 20:39
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Over wat voor een auto/blok hebben we het om te beginnen...
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #3  
Old 29-03-2007, 20:41
DutchRebel DutchRebel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 380
Default

ohh ja sorry..

in mijn enthousiasme om mijn verhaal te schrijven ben ik dat helemaal vergeten erbij te zetten. gaat om en golf 1 gti DX
Reply With Quote
  #4  
Old 29-03-2007, 21:07
golf1tattoo's Avatar
golf1tattoo golf1tattoo is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 212
Default

V-snaar verwijderen, ditributiekap verwijderen
Dan draai je de nokkenas poelie zover dat ie met het merkpuntje(zit aan de binnekant van de poelie) aan de voorzijde gelijk ligt met de de bovenkant van de cilinderkop.
daarna verwijder je de poelie van de waterpomp en die op de krukas en haal je de onderste distributiekap los.
Het beste kun je de stand van de onderste poelies even merken met n stift of kraspen.
spanrol loshalen en riem verwijderen.
Na het plaatsen van de riem ff controlleren of de merktekens kloppen.
Er zit in de starterkras een gleuf die precies bij een merkpuntje komt te staan aan de binnekant van de bak.
en onder de verdeelkap van de ontsteking moet de rotor ook precies bij zn merkstreepje staan net als de nokkenas poelie(zo als boven al is beschreven)
daarna alles terug monteren en klaar!
__________________
Fuck modern cars, I drive Oldskool!

Oud-eigenaren GEZOCHT
Reply With Quote
  #5  
Old 29-03-2007, 21:09
DutchRebel DutchRebel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 380
Default

om het blok te kunnen draaien moet je dan de bougies eruit halen?
of lukt dt zo ook wel?
Reply With Quote
  #6  
Old 29-03-2007, 21:27
ronnie_v's Avatar
ronnie_v ronnie_v is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,275
Default

als je de bougies eruit haalt, draait het wel wat makkelijker, omdat je geen compressie opbouwt. En je kunt nauwkeuriger draaien, maar ik laat ze altijd lekker zitten
Reply With Quote
  #7  
Old 29-03-2007, 22:01
DutchRebel DutchRebel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 380
Default

ok bedankt mensen, ga morgen eens aan de gang, moet wel gaan lukken denk ik..

thnx
Reply With Quote
  #8  
Old 31-03-2007, 22:05
PluRRie's Avatar
PluRRie PluRRie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 200
Default

Voor de zekerheid nadat je het gedaan hebt even 2 maal het krukas tandwiel ronddraaien(handmatig) en dan nog een keer de merkteken aflezen of ze kloppen.
Reply With Quote
  #9  
Old 01-04-2007, 19:11
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 7,431
Default

Quote:
Originally Posted by PluRRie
Voor de zekerheid nadat je het gedaan hebt even 2 maal het krukas tandwiel ronddraaien(handmatig) en dan nog een keer de merkteken aflezen of ze kloppen.




gr. Martijn
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project )
Golf 4 variant (tzt on air )
Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... )
Reply With Quote
  #10  
Old 02-04-2007, 19:50
mk1owner mk1owner is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 216
Send a message via MSN to mk1owner
Default

weet niet of bij een dx ook de distrubutie riem over de waterpomp loopt anders had ik deze meteen mee vervangen. Het is een kleine moeite niet al teveel werk en als hij kapot loopt en je riem krijgt een slag kan het wel eens in de kosten en uren lopen. gr arjan
Reply With Quote
  #11  
Old 02-04-2007, 21:29
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Neuh, loopt over de dynamo enzo...
Reply With Quote
  #12  
Old 02-04-2007, 21:54
DutchRebel DutchRebel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 380
Default

nee die loopt idd niet mee met de distributie..

maar is allemaal goed gegaan, bedankt allemaal voor de tips
Reply With Quote
  #13  
Old 14-04-2007, 21:52
Corrado_G60's Avatar
Corrado_G60 Corrado_G60 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 648
Default

Wat moet je nou losdraaien om de krukaspoulie los te krijgen, de 4 imbusjes of de grote bout??
__________________
Cheap and Fast = Not Reliable
Cheap and Reliable = Not Fast
Fast and Reliable = Not Cheap
Reply With Quote
  #14  
Old 14-04-2007, 21:54
golf1tattoo's Avatar
golf1tattoo golf1tattoo is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 212
Default

Die 4 imbusjes!
__________________
Fuck modern cars, I drive Oldskool!

Oud-eigenaren GEZOCHT
Reply With Quote
  #15  
Old 14-04-2007, 23:19
Corrado_G60's Avatar
Corrado_G60 Corrado_G60 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 648
Default

Die heb ik er nu uit liggen maar ik krijg de poulie er niet af??
__________________
Cheap and Fast = Not Reliable
Cheap and Reliable = Not Fast
Fast and Reliable = Not Cheap
Reply With Quote
  #16  
Old 15-04-2007, 08:19
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Quote:
Originally Posted by Corrado_G60
Die heb ik er nu uit liggen maar ik krijg de poulie er niet af??

Beetje wrikken en rommelen moet het wel lukken
Zit best wel strak over de krukaspoelie [beetje WD40 ertussen]lost wat roest en vuil op,dan moet het wel lukken.
Reply With Quote
  #17  
Old 15-04-2007, 08:52
Corrado_G60's Avatar
Corrado_G60 Corrado_G60 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 648
Default

Ik had er al met een hamer op gemept maar nog steeds vast, zal het eens met wd40 proberen, thx voor de tip!
__________________
Cheap and Fast = Not Reliable
Cheap and Reliable = Not Fast
Fast and Reliable = Not Cheap
Reply With Quote
  #18  
Old 15-04-2007, 21:03
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Quote:
Originally Posted by Corrado_G60
Ik had er al met een hamer op gemept maar nog steeds vast, zal het eens met wd40 proberen, thx voor de tip!


heb je v-snaar er dan wel af??
Dat scheeld al iets.

Niet te hard meppen met een hamer!
Waarom begin je aan zoiets als je niet eens weet hoe je krukas poelie verwijderd??
Dit is zeker niet lullig bedoeld, maar van een mk1 een distributieriem laten vervangen kost echt een drol en kan je dure en vervelende schades besparen als je zelf gaat rommelen.

Mijn mk1 gti met 124 000km kocht ik met net een nieuwe distributieriem, zat er niet goed omheen (van tijd)en was gecompenseerd met de ontsteking en waarschijnelijk heeft ie daarvoor al een tik gehad van een zuiger tegen de kleppen.
Resultaat, koprevisie vanwege kromme kleppen........

Koop een haynes manual, of vraagbaak en volg al de stappen 1 voor 1 op, en double check de timing!!!!!!

Succes ermee,

grtn yal
Reply With Quote
  #19  
Old 15-04-2007, 22:39
Corrado_G60's Avatar
Corrado_G60 Corrado_G60 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 648
Default

Quote:
Originally Posted by yal
heb je v-snaar er dan wel af??
Dat scheeld al iets.

Niet te hard meppen met een hamer!
Waarom begin je aan zoiets als je niet eens weet hoe je krukas poelie verwijderd??
Dit is zeker niet lullig bedoeld, maar van een mk1 een distributieriem laten vervangen kost echt een drol en kan je dure en vervelende schades besparen als je zelf gaat rommelen.

Mijn mk1 gti met 124 000km kocht ik met net een nieuwe distributieriem, zat er niet goed omheen (van tijd)en was gecompenseerd met de ontsteking en waarschijnelijk heeft ie daarvoor al een tik gehad van een zuiger tegen de kleppen.
Resultaat, koprevisie vanwege kromme kleppen........

Koop een haynes manual, of vraagbaak en volg al de stappen 1 voor 1 op, en double check de timing!!!!!!

Succes ermee,

grtn yal


Wat is dat nou weer voor vraag, ligt de v-snaar er wel af, ik ben niet compleet achterlijk!! Ik wist idd dat het die 4 imbussen moesten zijn, die had ik ook al los gedraaid. Toen ik de poulie er niet af kreeg begon ik te twijfelen. En ik ben niet alleen mn d-riem aan het vervangen, ik ben de koppakking aan het vervangen, aan het ombouwen naar dubbele carb en kortom de hele golf aan het verbouwen...
__________________
Cheap and Fast = Not Reliable
Cheap and Reliable = Not Fast
Fast and Reliable = Not Cheap
Reply With Quote
  #20  
Old 16-04-2007, 16:58
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Quote:
Originally Posted by Corrado_G60
Wat is dat nou weer voor vraag, ligt de v-snaar er wel af, ik ben niet compleet achterlijk!! Ik wist idd dat het die 4 imbussen moesten zijn, die had ik ook al los gedraaid. Toen ik de poulie er niet af kreeg begon ik te twijfelen. En ik ben niet alleen mn d-riem aan het vervangen, ik ben de koppakking aan het vervangen, aan het ombouwen naar dubbele carb en kortom de hele golf aan het verbouwen...



Uit je vraag kon ik niet opmaken of je er wel of geen verstand van hebt!
En ik heb nooit beweerd dat je compleet achterlijk zou zijn, was niet eens in me opgekomen.

Ik heb mijn kop er ook afgehaald, en laten reviseren, alle kleppen nieuw,geleiders etc. De kop heb ik direct laten flowen en de kop laten vlakken, die was iets krom.

Blokje loopt weer super nu, alles is ook nieuw op het onderblok na dan.
Compressie is ook weer toppie! En nul olieverbruik.

Kijk eens heel goed naar je uitlaatspruitstuk!
Vaak scheuren die, mijne ook dus direct een supersprint spaghetti spruitstuk erop gezet, maakt een heel mooi diep geluid nu met orginele dempers.

Ben benieuwt hoe je motor gaat klinken op carbs,lijkt me wel dik.

Voordat ik aan de demontage van mijn gti begon, blafte ik 2 weken van te voren 2 maal per dag alles in met WD40.
Scheeld een hoop ergenis, en alle tapeinden van het spruitstuk etc kwamen er heel uit.

Veel plezier,
de grtn yal
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum