Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 09-08-2007, 21:19
Jerome Jerome is offline
Forum Regular

Default welk relais is van ruitenwissers?

eindelijk heb ik even tijd gevonden om aan mijn Jetta uit april 82 te werken. Deze heb ik een hele tijd geleden hier op het forum gekocht (er loopt btw ook al een klein topic over)
Nu ben ik alles aan het nalopen en zonodig vervangen omdat de auto 5 jaar heeft stil gestaan. Het probleem waar ik vanavond tegenaan liep is dat de ruitenwissers het niet doen. Dus ik wou de zekering en relais controleren. Na even zoeken hier op het forum kwam ik tegen dat het relais 19 moet zijn? Maar ik zie bij mij alleen maar een 21 (die is voor de knipperlichten kwam ik achter) en er zit nog een grijze met een lang nummer (171937503) Volgens mij is die van de benzinepomp.
Dus ik heb op het moment maar 2 relais steken, mis ik er 1 of zie ik iets over het hoofd? En als ik hem idd mis, dan kan ik ook een relais 99 halen en dan heb ik gelijk interval erop?
Ik hoop dat iemand het mij snel kan zeggen, dan kan ik morgen tussen de buien door weer verder prutsen

Groeten
Reply With Quote
Old 09-08-2007, 21:39
SlimMasterShady's Avatar
SlimMasterShady SlimMasterShady is offline
VW Guru

Check ff zekering nr. 11 (van links naar rechts bekeken) moet een 8A zekering in
Verder is het wel handig om een relais erin te stoppen heb je meteen interval... Bij mij zat er voorheen geen relais in en toen deden de ruitenwissers het ook dus...

Als je een relais erin zet moet je ook een palletje achter je hendel verwijderen! Moet je ff je stuur eraf halen en de ruitenwisserhendel... in deze hendel zit ergens een blokje dat je eruit moet drukken/nemen en dan kan je hendel een kant op die hij nu niet opkan (dus naar boven of naar onderen )

Succes ermee
Old 09-08-2007, 22:25
Jerome Jerome is offline
Forum Regular

Quote:
Originally Posted by SlimMasterShady
Check ff zekering nr. 11 (van links naar rechts bekeken) moet een 8A zekering in
Verder is het wel handig om een relais erin te stoppen heb je meteen interval... Bij mij zat er voorheen geen relais in en toen deden de ruitenwissers het ook dus...

Als je een relais erin zet moet je ook een palletje achter je hendel verwijderen! Moet je ff je stuur eraf halen en de ruitenwisserhendel... in deze hendel zit ergens een blokje dat je eruit moet drukken/nemen en dan kan je hendel een kant op die hij nu niet opkan (dus naar boven of naar onderen )

Succes ermee

ach natuurlijk, zonder interval heb je dus geen relais nodig. De zekeringen had ik al gecontroleerd, maar zal hem voor de zekerheid toch vernieuwen. Sommige zekeringen waren namelijk toch wat geoxideerd.
Thx voor je reactie, ik laat nog wel weten of het daar aan lag!
Reply With Quote
Old 10-08-2007, 10:52
Melvin Melvin is offline

Ik heb dus ook geen zekering en ook geen interval. Het witte blokje heb ik idd al gevonden en verwijdert, dat is geen probleem...

Nu zou ik wel een instelbaar relais willen (relais nr 99) alleen op welke plek moet die dan komen? Zelfde plek als relais 19 dus, maar welke plek is dat, weet jij dat SlimShady?
Reply With Quote
Old 10-08-2007, 14:34
Jerome Jerome is offline
Forum Regular

Net ff nieuwe zekering gestoken, maar daar ligt het niet aan. Hij geeft ook stroom na de zekering, maar bij de ruitenwissers niets. Ik denk dus dat het aan de hendel ligt.
Maar MellyVille's vraag vind ik ook wel interressant voor in de toekomst, dus die is het beantwoorden wel waard
Bedankt voor het meedenken.
Reply With Quote
Old 10-08-2007, 14:45
SlimMasterShady's Avatar
SlimMasterShady SlimMasterShady is offline
VW Guru

Is het niet je ruitenwissermotor, oid?

Het relais kan er maar op 1 plek in! Dus dat is niet zo moeilijk...
Ik zal straks wel is ff kijken waar die bij mij zit!
Old 10-08-2007, 22:18
Jerome Jerome is offline
Forum Regular

Quote:
Originally Posted by SlimMasterShady
Is het niet je ruitenwissermotor, oid?

zou in principe kunnen. Maar aangezien ik op meer massa-problemen stuit zoek ik het eerst ergens anders voordat ik een andere ruitenwissermotor ga halen.
Ik heb vandaag de hendel eruit gehaald, maar alles werkt nog soepel (wel achteraf onnodig werk gehad omdat ik een deel van het grootlicht open maakte en toen een palletje eruit viel ; maar goed, die zit eindelijk weer goed)

Weet iemand of mijn probleem ook aan mijn contact slot kan liggen? Want ik heb eens zitten zoeken met een spanningszoeker:
- de kabels (4) van de ruitenwisser naar de stuurkolom zijn goed
- op het blokje van het contactslot staat maar 1 draad met continu stroom (kan wel kloppen lijkt me)
- maar met contact aan heb ik geen stroom op het blokje voor de ruitenwissers. En dat klopt niet lijkt me, weet iemand op welke draad continu stroom moet staan? in totaal zitten er 6 draden, 4 daarvan lopen naar de ruitenwissermotor.

Als iemand nog andere tips heeft om het 1 en ander uit te sluiten/controleren dan hoor ik het graag.

groeten Jerome

EDIT:
misschien handig om te vermelden, gaat om een 1.5 JB automaat. Het contactslot werkt op zijn minst gedeeltelijk. Ik kan starten, knipperlichten en grootlicht doen het. Maar claxon doet het ook NIET...misschien duidt dat op een verband.

Last edited by Jerome : 10-08-2007 at 22:26.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules