Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-07-2004, 08:16
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,742
Default GTI 16V kopen verstandig?

Ik wil graag een GTI 16V kopen waar m'n vriendin dagelijks in kan gaan rijden. Echter dan moet de auto wel goed betrouwbaar zijn.
Mijn vraag is dus, hoe betrouwbaar is een GTI 16v? Wat zijn de aandachtspunten?

De auto in kwestie is een (boswachter) donkergroene metallic Golf GTI 16v dohc uit 1988 ex duitser 1996 ingevoerd in nederland km stand 188.000 APK tot mei 2005, originele stalen velgen met 185/60R14, stalen schuifdak, dikke bumpers, niet verlaagd.
Staat van de auto is redelijk goed te noemen, heeft voor eens schade gehad en achter een klein deukje.

Nog een paar vragen: Is het onderhoud aan een 16V ook duurder dan een normaal golfje 1.6 ofzo en zo ja, hoeveel meer?

Aangezien ik luchtgekoeld rijdt heb ik niet zoveel verstand van die golf modellen... zouden jullie me kunnen helpen?

JeeWee
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER!

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
  #2  
Old 09-07-2004, 08:41
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

16V slijt in mij opzicht net zo hard als je normaal rijd. dus gewoon hem niet boven de 3000 toeren laat komen...maar ik zou voor dagelijks gebruik eerder voor een 8klepper gaan dan een 16klepper..i.v.m brandstofverbruik
Reply With Quote
  #3  
Old 09-07-2004, 08:44
FMA's Avatar
FMA FMA is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 877
Default

ik zou er vooral op letten of ie geen olie verbruikt
een 16v vergt volgens mij ook een sneller onderhoud dan een 8v...
maar een 16v is natuurlijk een veeeeeel leukere auto dan een 8v
__________________
89er Golf 2 GTi 8v (PF)
86er Polo 2 Steilheck (MH)
Reply With Quote
  #4  
Old 09-07-2004, 08:53
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Quote:
Originally Posted by FMA
ik zou er vooral op letten of ie geen olie verbruikt
een 16v vergt volgens mij ook een sneller onderhoud dan een 8v...
maar een 16v is natuurlijk een veeeeeel leukere auto dan een 8v


16v leuker dan 8v...mmm..denk dat je je daar lelijk in vergist
Reply With Quote
  #5  
Old 09-07-2004, 08:56
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

verbruik valt wel mee...
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #6  
Old 09-07-2004, 08:56
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Probeer er 1 te vinden die niet te erg afgetrapt is....want dan is het niet zo'n betrouwbare auto....en helaas zijn er nogal veel afgetrapt....

Maar ja, wat je verteld, originele velgen, niet verlaagd enzo....dan is de kans al wat groter dat het een redelijke auto is....
Reply With Quote
  #7  
Old 09-07-2004, 09:33
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,742
Default

tsja wel schade voor gehad en ex duitser... prijs is 600 euro... is natuurlijk eenkoopje en die kleur is wel stoer, die donkergroene zie je niet zoveel. Met die stalen velgen en niet verlaagd lijkt het net een CL waar GTI 16V plaatjes opgeplakt zijn. De 16V grill zit er niet meer in.
Wel thanks voor de snelle antwoorden!
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER!

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
  #8  
Old 09-07-2004, 10:02
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

fooootooooowwwww
Reply With Quote
  #9  
Old 09-07-2004, 10:08
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

maar ja, wat verwacht je van 600 euri?
Reply With Quote
  #10  
Old 09-07-2004, 10:42
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Hoe kan zien dat een auto afgetrapt is?
Hoe kan je zien in 1 proefrit of hij olie verbruikt?
Je staat van wiellagers en homokineten kan je alleen zien/voelen op een brug.
Dus als je zo'n auto koopt mag je zoals Christiaan al zei niks verwachten en alleen hij elke dag hopen dat hij niet kapot gaat.
de enigste zekerheid die is er is een auto met bovag garantie kopen. maar ja die heb je niet voor 600 euro.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
  #11  
Old 09-07-2004, 10:50
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,247
Default

Klasse JW! Je heb t het maar goed voor met je vriendin... van een kadett 1.3 naar een GTI 16V!
Reply With Quote
  #12  
Old 09-07-2004, 11:49
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

Quote:
Originally Posted by LuNaTiK
Klasse JW! Je heb t het maar goed voor met je vriendin... van een kadett 1.3 naar een GTI 16V!


<citaat AS> Kanst wel eens mee een gehaktstaaf eten.....wel zelf betalen! ....

Dit goed voor hebben is dus ook maar relatief hehehe....maar wel erg leuk!
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #13  
Old 09-07-2004, 11:54
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

ik zou er in ieder geval wel ff mee gaan rijden als dat mogelijk is, en een beetje op je gevoel afgaan....ook ff kijken naar de staat van het interieur....als tie uitgeleefd is weet je genoeg...en bij twijfel...lekker laten staan..er zijn genoeg 16v's te koop....
Reply With Quote
  #14  
Old 09-07-2004, 12:33
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6,355
Send a message via MSN to Beetlefreak
Default

Quote:
Originally Posted by Christiaan
ik zou er in ieder geval wel ff mee gaan rijden als dat mogelijk is, en een beetje op je gevoel afgaan....ook ff kijken naar de staat van het interieur....als tie uitgeleefd is weet je genoeg...en bij twijfel...lekker laten staan..er zijn genoeg 16v's te koop....

Dat proefrijden heb ik al ff gedaan
Het ding had mijn intresse ook gewekt, maar ga het geld in mijn kever stoppen...
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
  #15  
Old 09-07-2004, 13:34
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,742
Default

Haha lunatik had ook nog aan jouw gedacht denk slopen we die golf en zetten we het 16v gedeelte op je jetta... goed id?

JeeWee
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER!

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
  #16  
Old 09-07-2004, 13:37
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,742
Default

Ja ja goed voor hebben met m'n vriendin, een kevert lijkt me toch ook maar niks voor haar in de winter. Verder is zo'n 16v ook wel leuk voor mij als ik eens wil 'knallen' dus heb het ook goed voor met mezelf, ook niet onbelangrijk.
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER!

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
  #17  
Old 09-07-2004, 17:06
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Quote:
Originally Posted by Gtipowerrr
16v leuker dan 8v...mmm..denk dat je je daar lelijk in vergist


Dat ligt er maar net aan wat je wilt, wil je veel koppel en vermogen onderin, dan neem je een 8v, wil je veel tussensprints maken en lekker knallen op de snelweg, dan neem je een 16v.
Reply With Quote
  #18  
Old 09-07-2004, 17:12
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,247
Default

Is een goed idee jeewee! Maar ik zal binnenkort wel moeten dieselen als ik werk krijg...
Reply With Quote
  #19  
Old 09-07-2004, 20:27
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Kijk naar olielekkage ontstekingsmodule en alle keerringen distributiezijde

Zet de motorkap open geef met de hand gas of laat iemand gas geven zodat de auto constant tussen de 2500 en 3000 toeren loopt en luister naar rare geluiden uit het blok

Ga rijden vanuit stilstand met stuur in maximale uitslag aanrijden en luisteren naar kineten en lagers

Keer lekker doortrekken om te kijken of de motor netjes doortrekt

Kijken of er speling op de injectoren zit, kun je ze bewegen?

En dat zijn specifieke punten van een 16v, de rest is standaard zoals met andere auto's


Ennuh, 16v onder de 3000 toeren houden is als altijd rondrijden in de 1e versnelling. Vanaf 3000 begint de fun met een 16v!!
__________________
Reply With Quote
  #20  
Old 12-07-2004, 10:54
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by Gtipowerrr
16V slijt in mij opzicht net zo hard als je normaal rijd. dus gewoon hem niet boven de 3000 toeren laat komen...maar ik zou voor dagelijks gebruik eerder voor een 8klepper gaan dan een 16klepper..i.v.m brandstofverbruik


Ik weet niet wat jij normaal vindt maar onder de 3000 toeren draaien met een 16V?? Koop dan een diesletje als je bang bent voor toeren.

ff ontopic: 16v onderdelen wijken vaak af van alle andere modellen, terwijl je bij een 8V GTI veel delen van een 'gewone' (lees: 1.6/1.8 golf) kan monteren.
16V onderdelen zijn nieuw en gebruikt vaak veel duurder.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum