![]() |
|
||||
|
||||
![]() Hoi,
Sinds ik een schroefset gemonteerd heb, heb ik het probleem dat als ik naar rechts stuur, ik een bonkend geluid door de hele auto heb, ook trilt het stuur als een gek. Naar links sturen is geen enkel probleem. Ik heb hier al even zitten lezen, dit zou een homokineetprobleem zijn of iets dergelijks? Kan dat kloppen? Moet ik voor de zekerheid ook de bovenste lagers van mijn veerpoten vervangen? Nu heb ik zaterdag ook de auto even opgekrikt, en ik kwam tot de conclusie dat er zeel veel speling op mijn linkervoorwiel zit, kan hem gewoon bijna een cm heen en weer halen. Zou dat een wiellager probleem zijn? Ik hoor het graag, ik zou graag zaterdag naar de uitdeukdag komen en het probleem voor die tijd opgelost hebben namelijk... ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Lees mijn topic na en je zult zien dat ik PRECIES hetzelfde probleem heb (al geruim driekwart jaar).
Km'tje of 80 en dan naar rechts. Word gek van het getril. Homokineten inmiddels vervangen, probleem is niet verholpen. Maar nu hoor ik sinds afgelopen week mijn wiel links voor steeds meer piepen. Mensen die me in Oss hebben zien aankomen kunnen dat bevestigen ![]() Een geluid of je remschijf continu aanloopt op ijzer. Conclusie die ik hieruit trek is dat wiellager toch wel zijn einde heeft gehad. Even nieuw SKF lagertje bestellen via ebay en erin persen en dan zal het hoogstwaarschijnlijk wel voorbij zijn. Hoogland kwam al eerder met deze oplossing ![]()
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One '10 Audi A4 B8 Avant Last edited by Erik : 01-10-2007 at 13:16. |
|
||||
|
||||
![]() Ik ga sowieso van de week mn wiellagers vervangen. Zal mn toplagers ook doen, wilde ik toch al doen. En dan kijken of het helpt. Daarna ga ik pas aan de homokineten beginnen denk ik. Ga de auto ook iets hoger zetten, schrok erg van mn carterpan toen ik hem opgekrikt had :x
|
|
||||
|
||||
![]() Toplagers maken eigenlijk niet veel uit, heb ze ook al vervangen namelijk. Of ze moeten echt rot zijn. Dat je je carterpan vaak hebt geraakt sta ik echt van te kijken, daarvoor moet je toch wel erg veel moeite doen wil je die raken
![]() Mocht je het probleem nog hebben na je wiellagers vervangen te hebben en je gaat er vanuit dat het je homokineten zijn. Ik heb nog een setje 16V assen liggen met goede homikineten en nieuw hoezen erbij. Heb ze even geprobeerd op die van mij maar het probleem was niet verholpen. Mag je overnemen als je ze dan nog wilt. ![]()
|
||||
|
||||
![]() Oh super man. Ik ga eerst ff wiellagers vervangen, en dan hoor je eventueel van me!
Is niet echt moeilijk toch? Wiel eraf, veerpoot los onder en boven (vandaar dat ik meteen mn toplagers wil doen, wil de auto gewoon perfect hebben), schijf eraf (klein schroefje) remklauw los centrale moer los, en dan? Van die carterpan: De auto staat echt superlaag nu voor, denk -10cm, onderlip raakte de grond al als er een hobbeltje in de weg zat. Ook had ik geen volledige stuuruitslag meer, nu zijn mn velgen ook wel 7,5J, maar toch... |
|
||||
|
||||
![]() Nou ik zou niet je veerpoot loshalen van je naaf als de auto al uitgelijnd is.
Ik haal de stuurstang los, onderkant van de draagarm, de aandrijfas in de naaf en de veerpoot boven bij de toplagers. Zo haal ik de naaf met veerpoot en al los. Daarna leg ik hem onder de pers en vervang ik het lager. Zo is het mij uitgelegd, of het ook daadwerkelijk zo gaat lukken is me nog niet 100% zeker. Maar heb laatst mijn aandrijfas al los gehad en toen heb ik al deze dingen ook al los gehad liggen behalve mijn veerpoot, dus denk wel dat het gaat lukken zo. Succes en ik zou het super vinden als je het even laat weten of het verholpen is, hoewel ik als alles goed gaat die van mij ook al zaterdag vervang. Wanneer vervang jij ze ? En over je carter, die van mij ligt ook niet dat je zegt er hoog ![]() met naaf bedoel ik het gedeelte waar het wiellager zich in bevind, weet even niet of dit de juiste benaming hiervoor is
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One '10 Audi A4 B8 Avant Last edited by Erik : 01-10-2007 at 13:52. |
|
||||
|
||||
![]() De auto moet nog uitgelijnd worden, dus dat geeft verder niet. Ik snap wat je bedoelt met naaf
![]() Ik wil het eigenlijk morgen gaan doen in de middag als het weer het toelaat, moet het buiten doen namelijk, een pers is verder geen probleem gelukkig. Ik heb ook al gebeld om de lagers te bestellen. Ik heb het weles met een Corsa A gedaan, en daar lukte het ook mee, dus met een Golf moet het ook te doen zijn lijkt me ![]() Wat betreft de carterpan, ik heb hem geraakt op drempels. Liggen hier in de buurt van die echt heel hoge... |
|
||||
|
||||
![]() Ok, dan ben ik heel benieuwd of het probleem verholpen is.
Succes ermee !! ![]()
|
|||
|
|||
![]() Bij het persen moet je wel even goed kijken wat er ondersteund moet worden.
Bij het inpersen van de naaf moet je bijvoorbeeld de binnenste ring van het lager ondersteunen anders druk je het lager zo stuk. Heb trouwens nog een 2 setjes nieuwe wiellagers liggen voor de voorzijde.
|
||||
|
||||
![]() Inpersen laat ik doen bij een fietsenmaker, In een pers waar ze normaal krukaslagers mee persen, dat moet ook vrij voorzichtig, dus komt goed. Bedankt voor de tip. Wiellagers heb ik inmiddels al.
|
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Hij zit toch met de buitenste rand geklemd in de naaf of niet ? Quote:
|
||||
|
||||
![]() Een maatje van mij had dit probleem ook.
Geloof het of niet maar z'n homokineet aan de bakkant was compleet aan gort [na demontage kwamen er 3 van de 6 kogels uitvallen]. Als je auto erg verlaagd is kijk ook even of er geen punten zijn waar je aandrijfassen de carroserie kunnen raken.
|
||||
|
||||
![]() Morgen maar eens aan de slag dus. SKF wiellager en FEBI toplagers liggen al klaar. Sloeg wel ff achterover van de prijs van een wiellager, dus heb er maar eentje meegenomen
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Heb zelf al aandrijfassen vervangen en dit heeft helemaal NIKS uitgemaakt. Homokineet lijkt me dan ook erg onwaarschijnlijk. Heb zelf nu een schrapend geluid linksvoor en kan me niet voorstellen dat een homokineet een dergelijk geluid veroorzaakt. Ik ga toch voor het wiellager. Arne, je had het beste misschien een SKF lager kunnen bestellen via ebay.de. Zijn ze stuk goedkoper op.
|
||||
|
||||
![]() Tja, je kunt alles wel op internet goedkoper halen. Ik krijg altijd gelukkig wel korting bij de onderdelenboer omdat ik er veel bestel en zo....En ik had 't snel nodig, wil zaterdag echt naar de uitdeukdag
![]() |
|
||||
|
||||
![]() En Arne, is het gelukt met het lager ?
|
||||
|
||||
![]() ik heb hetzelfde probleem met naar rechts sturen....mijn wiellagers zijn nieuw en heb geen speling op de toplagers...
|
|
||||
|
||||
![]() Het ging om de korte aandrijfas aan de bestuurderskant.
Hij zei dat in het begin het geluid nog vrij gering was en alleen bij het sturen maar na verloop van tijd maakte het niet meer uit [toen was die dus compleet aan gort]. Quote:
|
||||
|
||||
![]() Zoals ik dus al zei heb ik ze allebei vervangen. Eerst die aan de bestuurderskant (korte) maar hier was niks aan te merken dat de homokineet kapot was. Werkt nog normaal, valt niet uitelkaar oid. Heb hem nog liggen zal vanavond eens kijken.
Het enigste wat ik nu merk is dat linksvoor (bestuurderzijde) een knarsend geluid bijna continu vandaan komt. Alsof er ijzer over elkaar schuurt. Wiellager lijkt me (in mijn geval) dan duidelijk. In de andere gevallen, misschien speling in de ophangingsrubbers ? Vandaar dat ik erg nieuwsgierig ben of het probleem bij Arne verholpen is.
|
||||
|
||||
![]() Ok heb eergisteren wat lopen klussen aan de auto.
Ik was druk bezig met demontage van de naaf, maar kon helaas niet verder omdat ik de stuurkogel niet los kreeg...Heb ook geen poelietrekker oid en ik was bang dat ik het zou slopen, dus ben maar gestopt. Wel dacht ik nog even de centrale moer te controleren op de naaf, die bleek dus helemaal los te zitten :S Ook zag ik dat de as hoes aan de bakkant van de korte as nog maar voor de helft was, de rest is gewoon weg :S Ben bang dat er daar ook wat aan de hand is. Maar goed, alles weer gemonteerd, ook nieuwe toplagers op de veerpoten gezet (waren goed verrot) en gaan testrijden. Resultaat: het schokken is een heel stuk minder, maar is er nog steeds. Ook hoor ik het wiellager zingen, dat is ook gesloopt denk ik door een tijdje met de losse moer te hebben gereden. Maar goed, de boel moet toch uit elkaar voor de ashoes en eventueel vervangen van de complete homokineet...Ben bang dat het toch daar in zit. Kan het wiellager ook meteen gedaan worden.... Ga waarschijnlijk volgende week zondag ergens op de brug en dan proberen we het te fixen. |