![]() |
|
|||
|
|||
![]() Hey,
Ben bezig met het inlaat traject voor me nieuwe 1300 G60 blok. Druk in de weer met het zooitje. Ik wil dus een costum inlaat traject bouwen net als in de porsche 935 IMSA. Principe werkt als volgt. Op de cilinders zitten enkele ITBs. Echter zonder injector gat. Daarover heem valt een turbo plenum. In de plenum zitten de kelken. Boven de kelken hangen de injectoren (gemonteerd in de boven kant van het turbo plunum). De grote en vorm van de kelken is afhankelijk van het sproeibeeld van de injectoren. Eigenlijk lijkt het een beetje op een electroniche en geblazen versie van het kugelfischer injectiesysteem. maar dan anders. enkele foto's: Links en rechts het systeem voor een boxermotor. Systeem los van motor. de gasklephuizen de binnenkant Ik wil dit dus toepassen op mijn nieuwe 4 cilinder PY blok. Ik gebruik de gasklephuizen, kelken, gasmechanisme, en injectierail van jenvey performance induction. Een ding ben ik echter nog niet uit. Welke diameter gasklephuizen moet ik nemen? Kop word maximaal bewerkt met grotere kleppen en ombouw naar mechanisch. Mvg, Pim Bonne |
|
||||
|
||||
![]() had de audi 90 IMSA ook niet een electronisch kugelfischer?
|
|||
|
|||
![]() Volgens mij wel. Maar wel een van de eerste versies.
Ik ga met KMS rijden. Maar ik heb dus geen flauw idee welke diameter gasklephuizen ik het beste kan nemen voor een PY motortje. |
|
||||
|
||||
![]() denk gelijk aan de mensen die met motorfiets opstelling rijden
|
|||
|
|||
![]() Ja, daar dacht ik eerst ook aan maar die motoren zuigen zelf aan en ik blaas de motor vol. En of daar verschil inzit weet ik dus niet.
Gr |
|
||||
|
||||
![]() dus kijken wat de mannen met een blowtrough systeem hebben voor diameter.. dacht dat dat gelijk was
|
||||
|
||||
![]() zelfde diameter als de inlaat klep nemen of net een beetje groter
|
|
|||
|
|||
![]() ik neem aan groter want je inlaat klep laat meer door dan alleen zn diameter.. er zit namelijk ook een hoeveelheid lift in. met andere woorden dat deel wat ie open gaat is ook belangrijk voor je vulling.. dus je inlaat moet groter zijn dan de diameter van je klep.
(lijkt mij logisch in elk geval) |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
dat is het niet ![]() De effectieve doorlaat van je klep is juist kleiner dan de diameter, er zit een klepsteel in de weg, de lucht moet daar de hoek om (knelpunt). Des te groter de lift van de nokkenas is, des te minder weerstand de inlaatlucht 'voelt' van de klep. Bij geblazen motoren wordt vaak juist een maatje kleinere diameter van de throttle bodies gekozen, omdat de lucht door het kanaal geblazen wordt ipv gezogen. Het drukverschil bij een geblazen motor (tussen druk in cilinder en druk in plenum) is groter dan het drukverschil bij een atmosferische motor, aangezien er een flinke overdruk in je inlaat heerst tov de cilinderdruk.
|
||||
|
||||
![]() Niet helemaal waar.
![]() Zover ik weet heeft (oa.) Jenvey gasklephuizen met cilinders in plaats van kleppen, waardoor er dus niks in de inlaatopening zit als deze volledig geopend is. De diameter is dus volledig gelijk aan de effectieve doorlaat. Nou weet ik niet precies welke itb's Sjef gaat gebruiken, enkel dat ie voor Jenvey gaat... Als ik even logisch denk, zou ik trouwens ook zeggen dat de inlaatopening bij een geblazen motor kleiner kan / moet zijn dan bij een atmo-motor.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
je moet lezen broodbusje; hij heeft het over de doorlaat van de inlaatklep, die zit in je cilinderkop. Niet over de vlinderklep in de throttle body ![]()
|
|||
|
|||
![]() ja ik snap em..
maar ik neem aan dat als je een snel blok bouwt(zoals topic starter) je ook een nokkenas met meer lift zet, en ik dacht dat de hoeveelheid lucht die door je klep kan niet alleen beinvloed word door de diameter van de klep maar ook door de lift. natuurlijk levert de klepsteel weerstand op. wat ik bedoelde was dus alleen dat je je klep lift ook mee moet rekenen als je wilt weten hoe groot je inlaat diameter moet zijn. |
|
|||
|
|||
![]() Kijk eens aan, dit is pas goeie info.
Ik ga voor 40 of 45mm bodies. @jellehier, er komt idd een vrij agressieve nokkenas in. Ben alleen nog een beetje aan het rekenen aan de mate waarin het plenum taps toe moet lopen om alle bodies en dus cilinders goed en gelijk te kunnen vullen. Gr, Pim Last edited by SjefG40 : 27-10-2009 at 19:17. |