Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-10-2009, 12:00
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default porsche 935 IMSA style Costum inlaat voor me PY motor

Hey,
Ben bezig met het inlaat traject voor me nieuwe 1300 G60 blok.
Druk in de weer met het zooitje.

Ik wil dus een costum inlaat traject bouwen net als in de porsche 935 IMSA.
Principe werkt als volgt.
Op de cilinders zitten enkele ITBs. Echter zonder injector gat.
Daarover heem valt een turbo plenum.
In de plenum zitten de kelken.
Boven de kelken hangen de injectoren (gemonteerd in de boven kant van het turbo plunum).
De grote en vorm van de kelken is afhankelijk van het sproeibeeld van de injectoren.

Eigenlijk lijkt het een beetje op een electroniche en geblazen versie van het kugelfischer injectiesysteem. maar dan anders.

enkele foto's:
Links en rechts het systeem voor een boxermotor.

Systeem los van motor.

de gasklephuizen

de binnenkant

Ik wil dit dus toepassen op mijn nieuwe 4 cilinder PY blok.
Ik gebruik de gasklephuizen, kelken, gasmechanisme, en injectierail van jenvey performance induction.

Een ding ben ik echter nog niet uit. Welke diameter gasklephuizen moet ik nemen?
Kop word maximaal bewerkt met grotere kleppen en ombouw naar mechanisch.

Mvg, Pim Bonne
Reply With Quote
  #2  
Old 26-10-2009, 12:06
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

had de audi 90 IMSA ook niet een electronisch kugelfischer?
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #3  
Old 26-10-2009, 12:16
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Volgens mij wel. Maar wel een van de eerste versies.
Ik ga met KMS rijden.
Maar ik heb dus geen flauw idee welke diameter gasklephuizen ik het beste kan nemen voor een PY motortje.
Reply With Quote
  #4  
Old 26-10-2009, 12:18
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

denk gelijk aan de mensen die met motorfiets opstelling rijden
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #5  
Old 26-10-2009, 12:22
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Ja, daar dacht ik eerst ook aan maar die motoren zuigen zelf aan en ik blaas de motor vol. En of daar verschil inzit weet ik dus niet.
Gr
Reply With Quote
  #6  
Old 26-10-2009, 12:29
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

dus kijken wat de mannen met een blowtrough systeem hebben voor diameter.. dacht dat dat gelijk was
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #7  
Old 26-10-2009, 19:17
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 681
Default

zelfde diameter als de inlaat klep nemen of net een beetje groter
Reply With Quote
  #8  
Old 27-10-2009, 12:41
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

ik neem aan groter want je inlaat klep laat meer door dan alleen zn diameter.. er zit namelijk ook een hoeveelheid lift in. met andere woorden dat deel wat ie open gaat is ook belangrijk voor je vulling.. dus je inlaat moet groter zijn dan de diameter van je klep.

(lijkt mij logisch in elk geval)
Reply With Quote
  #9  
Old 27-10-2009, 14:15
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Quote:
Originally Posted by jellehier
ik neem aan groter want je inlaat klep laat meer door dan alleen zn diameter.. er zit namelijk ook een hoeveelheid lift in. met andere woorden dat deel wat ie open gaat is ook belangrijk voor je vulling.. dus je inlaat moet groter zijn dan de diameter van je klep.

(lijkt mij logisch in elk geval)


dat is het niet

De effectieve doorlaat van je klep is juist kleiner dan de diameter, er zit een klepsteel in de weg, de lucht moet daar de hoek om (knelpunt). Des te groter de lift van de nokkenas is, des te minder weerstand de inlaatlucht 'voelt' van de klep.

Bij geblazen motoren wordt vaak juist een maatje kleinere diameter van de throttle bodies gekozen, omdat de lucht door het kanaal geblazen wordt ipv gezogen.
Het drukverschil bij een geblazen motor (tussen druk in cilinder en druk in plenum) is groter dan het drukverschil bij een atmosferische motor, aangezien er een flinke overdruk in je inlaat heerst tov de cilinderdruk.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #10  
Old 27-10-2009, 14:29
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Niet helemaal waar.

Zover ik weet heeft (oa.) Jenvey gasklephuizen met cilinders in plaats van kleppen, waardoor er dus niks in de inlaatopening zit als deze volledig geopend is. De diameter is dus volledig gelijk aan de effectieve doorlaat.

Nou weet ik niet precies welke itb's Sjef gaat gebruiken, enkel dat ie voor Jenvey gaat...

Als ik even logisch denk, zou ik trouwens ook zeggen dat de inlaatopening bij een geblazen motor kleiner kan / moet zijn dan bij een atmo-motor.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #11  
Old 27-10-2009, 14:57
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Niet helemaal waar.

Zover ik weet heeft (oa.) Jenvey gasklephuizen met cilinders in plaats van kleppen, waardoor er dus niks in de inlaatopening zit als deze volledig geopend is. De diameter is dus volledig gelijk aan de effectieve doorlaat.

Nou weet ik niet precies welke itb's Sjef gaat gebruiken, enkel dat ie voor Jenvey gaat...

Als ik even logisch denk, zou ik trouwens ook zeggen dat de inlaatopening bij een geblazen motor kleiner kan / moet zijn dan bij een atmo-motor.


je moet lezen broodbusje;

hij heeft het over de doorlaat van de inlaatklep, die zit in je cilinderkop. Niet over de vlinderklep in de throttle body
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #12  
Old 27-10-2009, 18:53
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

ja ik snap em..

maar ik neem aan dat als je een snel blok bouwt(zoals topic starter) je ook een nokkenas met meer lift zet, en ik dacht dat de hoeveelheid lucht die door je klep kan niet alleen beinvloed word door de diameter van de klep maar ook door de lift. natuurlijk levert de klepsteel weerstand op.

wat ik bedoelde was dus alleen dat je je klep lift ook mee moet rekenen als je wilt weten hoe groot je inlaat diameter moet zijn.
Reply With Quote
  #13  
Old 27-10-2009, 19:05
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Kijk eens aan, dit is pas goeie info.
Ik ga voor 40 of 45mm bodies.
@jellehier, er komt idd een vrij agressieve nokkenas in.
Ben alleen nog een beetje aan het rekenen aan de mate waarin het plenum taps toe moet lopen om alle bodies en dus cilinders goed en gelijk te kunnen vullen.
Gr, Pim

Last edited by SjefG40 : 27-10-2009 at 19:17.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum