Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-09-2004, 22:37
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default motorprobleem....

oke het volgende en ik voel me echt kut: ik reed op de snelweg met mijn 1.6 EW carb motor, schakelde van 4 naar 5 en toen ik de koppeling intrapte daalde toerental meteen naar 0 (kortom: hij viel uit) hij stond inmiddels in ze 5 en ik liet koppeling opkomen en de motor deed het weer... gaf gas bij maar sindsdien stotterde de motor soms en kwam grijze rook uit de uitlaat (kap open dus kon ik zien ).... ik ging terug naar 4... ik schakelde maar snel zodat ie niet uit kon vallen en reed in 4 verder (nog steeds rook en soms stotterend) totdat er stoplichten kwamen waar ik eraf moest... en het was rood dus ik moest stil gaan staan... wat denk je: motor viel weer uit... alleen nu kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer aan midden op een kruispunt... heb hem het kruispunt over moeten duwen (schaam schaam) en daar langs de kant gezet... motorkap open, niks te zien, benzine kreeg ie, startmotor draaide rond, vonk kreeg ie volgens mij ook omdat ie op een gegeven moment na lang proberen toch aansloeg... toen heb ik er meteen gas opgegooid en met hoge toeren in ze 2 naar me vriendins huis gereden waar de auto nu op de oprit staat (en waar ik dit nu zit te typen)...

daar uitgestapt en de motor ging automatisch uit dus dat hoefde ik niet meer zelf te doen... daarna proberen te starten maar haalde niets uit... zelfde verhaal... ging op een gegeven moment wel aan maar ik moest hem aanhouden met het gaspedaal :S...

er komt trouwens bij het starten enzo ook rook uit mijn carb... door het luchtaanzuigkanaal wat dus koelvloeistof bij de benzine betekent, dat in combinatie met iets lager (onder minimum en vorige week nog bijgevuld) koelvloeistofniveau lijkt mij kapotte koppakking...

WIE HELPT MIJ? wat nu?
Reply With Quote
  #2  
Old 05-09-2004, 23:01
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Unhappy

Dat lijkt inderdaad verdacht veel op een lekke koppakking
Reply With Quote
  #3  
Old 06-09-2004, 06:02
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Waarschijnlijk de koppakking of je tandriem is een tandje versprongen.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-09-2004, 06:54
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

ja? en nu? wat moet ik nu doen hoe kom ik erachter wat er mis is?
Reply With Quote
  #5  
Old 06-09-2004, 17:40
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Quote:
Originally Posted by MellyVille
ja? en nu? wat moet ik nu doen hoe kom ik erachter wat er mis is?


Simpel. Als het je koppakking is, zit er waarschijnlijk geen water meer in je reservoir van het koelvloeistofsysteem. Of aan je peilstok zit een dikke smurrie ipv gewone olie.

Het tandje verspringen is te kontroleren dmv de merktekens van je motorblok. Alleen weet ik de precieze plaatsen niet van jouw motortje.
Reply With Quote
  #6  
Old 07-09-2004, 08:18
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

oke koelvloeistof is niet leeg (hoeft toch ook niet) maar wel iets lager....

en aan de peilstok zit volgens mij ook geen dikke smurrie... maar ik ga het dalijk bekijken met iemand die er iets meer verstand van heeft als ik... bedankt alvast voor de hulp en ik laat het meteen weten
Reply With Quote
  #7  
Old 07-09-2004, 08:56
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Cool

Nou, een lekke koppaking HOEFT dus niet te betekenen dat je je koelvloeistof kwijt, ook hoeft er geen smurrie in je carter te zitten...

De pakking kan op een sommige plaatsen zodanig doorgaan dat er alleen een verbinding tussen twee cylinders is en die hebben dan geen compressie meer

Het meest simpele is een compressie meting...
Reply With Quote
  #8  
Old 07-09-2004, 16:57
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Nou, een lekke koppaking HOEFT dus niet te betekenen dat je je koelvloeistof kwijt, ook hoeft er geen smurrie in je carter te zitten...

De pakking kan op een sommige plaatsen zodanig doorgaan dat er alleen een verbinding tussen twee cylinders is en die hebben dan geen compressie meer

Het meest simpele is een compressie meting...



Idd dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar in zijn eerdere vraag vertelde hij dat er witte rook uit de uitlaat kwam..... witte rook is meestal van water/koelvloeistof. Dus zakt het peil dan.

Helaas heeft niet iedereen een kompressiemeter in huis.
Reply With Quote
  #9  
Old 07-09-2004, 18:58
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

nou wat bleek... waarschijnlijk niet de koppakking :S

maar hij liep vandaag maar op 3 cilinders en vanaf de 3000 toeren op 4.... ik kreeg hem met veeeel moeite aan de gang trouwens...

alles nagekeken, bougies schoongemaakt... alleen hij vonkte raar/zwakjes/wit... dus nieuwe ontsteking gehaald, maar dat was het probleem ook niet...

en nu is het zover dat hij niet meer start (helemaal niet) en er telkens een terugslag is door het aanzuigkanaal in de carb (inlaat) en telkens rook daaruit en een dikke knal :S

ik ben ten einde raad en ben het nu helemaal zat en een kompressiemeter is niet in huis nee
Reply With Quote
  #10  
Old 07-09-2004, 20:10
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Weet je zeker dat je de bougiekabels op de juiste plek hebt terug gezet?
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #11  
Old 07-09-2004, 20:13
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Cabby 82 TDi
Idd dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar in zijn eerdere vraag vertelde hij dat er witte rook uit de uitlaat kwam..... witte rook is meestal van water/koelvloeistof. Dus zakt het peil dan.

Helaas heeft niet iedereen een kompressiemeter in huis.


Witte rook HOEFT dus niet perse koelvloeistof te zijn...slechte verbranding kan OOK witte rook geven..

Dat is nou het leuke van storingen aan motoren: het KAN van alles zijn, dus is het een kwestie van alles op een rijtje zetten en dingen elimineren
Reply With Quote
  #12  
Old 07-09-2004, 20:17
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by MellyVille
nou wat bleek... waarschijnlijk niet de koppakking :S



Hoezo?? Bij een niet al te grote doorslag van de pakking KAN de motor nog vrij redelijk lopen met wat toeren. En ik spreek uit ervaring.....Ik heb de pakking van mijn golf een keer doorgepiept bij pakweg 150 per uur, hij hield opeens in en miste topvermogen, maar op toeren liep ie nog behoorlijk, alleen stationair was het niks, en knalde en pingelde aan alle kanten. Alles wegstrepend bleef op zeker moment alleen nog een verbrande klep óf de koppakking over. In beide gevallen moest de kop er toch af ......en jawel het was dus de pakking
Reply With Quote
  #13  
Old 07-09-2004, 22:02
antraciet antraciet is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 195
Default

Hmm ik zit ook met een soort vergelijkbaar probleem, laag toerental soms uitval tijdens het rijden, en meerdere x starten. dus de vraag der vragen; Wat kost nu een nieuwe of goede 2e hands koppakking?
Reply With Quote
  #14  
Old 07-09-2004, 22:20
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

2e hands koppakking????????

Laten we daar niet verder op in gaan, maar denk even bij jezelf aan het woord pakking..... Misschien aan je brommertje van vroeger??

Die storingen wil niet zeggen dat per definitie je koppakking kapot is
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #15  
Old 07-09-2004, 22:33
antraciet antraciet is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 195
Default

Quote:
Originally Posted by Marco
2e hands koppakking????????

Laten we daar niet verder op in gaan, maar denk even bij jezelf aan het woord pakking..... Misschien aan je brommertje van vroeger??

Die storingen wil niet zeggen dat per definitie je koppakking kapot is


Heb me tot op heden nog niet verdiept in de auto techniek 'sorry' , ben echt een nitwit op dit gebied. dus als je de oplossing hebt, krijg jij van mij een veer..., any way het 'kan' de pakking zijn.... maar oke back on-topic.. kwanta kosta? ...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum