Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-09-2008, 13:05
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Question Golfje start niet...

Beste menschen,

Om te voorkomen dat mijn topic over de Golf alleen maar gaat bestaan uit eindeloos gespeculeer over wat er mis is met de motor wil ik het hier maar even opnieuw oppakken....

Wat is er mis?
Een jaartje geleden begon de auto zo nu en dan eens in te houden, een paar tellen, en dan liep ie meteen weer prima door.

Even later ging dit inhouden over op afslaan. De auto sloeg af en wilde soms niet meteen meer starten. uiteindelijk startte ie niet meer op eigen kracht en moest ie, na afslaan, aangesleept worden. Starten met startkabels lukte niet. Met de tijd sloeg ie steeds vaker af en duurde dit herstarten steeds langer tot ie een paar maanden geleden helemaal niet meer wilde starten.

De auto is toen voor een paar dagen weg gezet, en na een dag of 3 / 4 heb ik weer eens geprobeerd te starten. Meteen met de eerste poging sloeg ie aan, maar de motor tikte alsof ie 40 ton had gelopen op diesel. Nja, beetje overdrijven moet kunnen, maar hij maakte een als geen enkele auto die ik ooit gehad of gezien heb.

Eergisteren, maandag, wilde ik de auto poetsen, en ben gelijk even met de Golf op sleep naar de pomp gegaan om weer wat lucht in de al wat lege bandjes te doen. Op de terugweg stelde m'n maat achter me in de Golf voor eens te proberen de Golf op sleep te starten. Ik gaf het niet veel kans, maar zei hem het toch maar eens te proberen.

Eerste poging, en de auto start. Hij liep perfect, tikte niet, ratelde niet... het klonk alsof er nooit wat aan de hand geweest is. We hebben de auto laten lopen en naar huis verder gesleept. de auto is onderweg weer begonnen een beetje te tikken, maar toen ie eenmaal warm was werd dit al snel minder, tot het op een bepaald moment helemaal gestopt was. De motor liep perfect en ik heb er een paar meter mee gereden en een beetje gas gegeven, maar niks gaf aanleiding te geloven dat er nog wat mis was.

Na een dik half uur hebben we de motor afgezet, en nog eens geprobeerd te starten. Hij weigerde, en vandaag is gebleken dat de accu dood is. Met een andere accu wilde de auto echter ook niet starten (deze accu is 100% in orde). De motor draaide wel, alles stonk naar benzine, maar hij startte niet.

Er waren geen rare geluiden en er lekte niks. De motor draaide helemaal prima rond, dus ik ga er van uit dat de startmotor in orde is en de motor ook niet vastgelopen is.

Wie heeft suggesties, hoe onwaarschijnlijk dan ook, over wat er mis zou kunnen zijn. Ik ga geen eigen veronderstellingen neerzetten, omdat ik gewoon wat nieuws wil horen.

Ik snap op 't moment helemaal niks meer van de auto.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #2  
Old 03-09-2008, 13:27
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn Polo (een 1300NZ motor).. de verdeler bleek de boosdoener te zijn.
Nieuwe erop, en sinds die tijd geen problemen meer gehad.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #3  
Old 03-09-2008, 13:58
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Gewoon even alle essentiele dingen nalopen: checken of er vonk is, checken of er benzine is etc. Anders is het vrijwel onmogelijk op afstand diagnose te stellen.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #4  
Old 03-09-2008, 14:41
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

misschien ook handig te vertellen wat voor motor het is, wat je al gecheckt hebt, welke onderdelen je al vervangen hebt, etc..
Reply With Quote
  #5  
Old 03-09-2008, 14:54
dekilo's Avatar
dekilo dekilo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,245
Default

Wat me het meeste zorgen baart voor zover het mij eigenlijk kan boeien is het harde tikken wat hij deed.
Is de distributie niet versprongen?
__________________
MK 1 gti 83 (project)
Reply With Quote
  #6  
Old 03-09-2008, 15:32
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Area51
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn Polo (een 1300NZ motor).. de verdeler bleek de boosdoener te zijn.
Nieuwe erop, en sinds die tijd geen problemen meer gehad.


Startte ie met slepen dan wel? Of ook niet?
Want starten op de startmotor doet ie niet, maar aanslepen werkt wel.


Quote:
Originally Posted by Stijn
Gewoon even alle essentiele dingen nalopen: checken of er vonk is, checken of er benzine is etc. Anders is het vrijwel onmogelijk op afstand diagnose te stellen.


Vonk en benzine ga ik wel van uit. Eergisteren heeft ie nog gelopen.


Quote:
Originally Posted by Marcski
misschien ook handig te vertellen wat voor motor het is, wat je al gecheckt hebt, welke onderdelen je al vervangen hebt, etc..


Ik heb zelf ook geen flauw idee.
Er hoort een multipoint in te zitten, NZ als ik me niet vergis, maar er zit een (zo is me verteld) naar carb omgebouwde monopoint in...


Quote:
Originally Posted by dekilo
Wat me het meeste zorgen baart voor zover het mij eigenlijk kan boeien is het harde tikken wat hij deed.
Is de distributie niet versprongen?


Dat dacht ik ook toen ie zo tikte. Dat er met aanslepen misschien te veel kracht op was gekomen en hij toen versprongen was, maar toen ie eergisteren was warmgelopen en gewoon netjes liep heb ik dit eigenlijk uitgesloten.
Zou er verschil in klepopening zijn bij warme en koude motor? Misschien dat ze bij een koude motor net wat verder open gaan en dan de zuigers raken... ik weet 't anders ook niet.
Al lijkt het me niet waarschijnlijk dat de auto nog door blijft lopen als ie een kwartier lang zuigers en kleppen tegen elkaar aan heeft gehad lopen.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #7  
Old 03-09-2008, 15:39
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Vonk en benzine ga ik wel van uit.



Stap voor stap, onderdeel voor onderdeel controleren..
Probleem oplossen is een kwestie van eliminatie..
Een niet goed functionerende ontsteking kan ook voor een hoop getik en geratel zorgen

Gissen heeft geen zin, breng hem dan naar een garage die er verstand van heeft

Last edited by Marcski : 03-09-2008 at 15:41.
Reply With Quote
  #8  
Old 03-09-2008, 15:49
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

zet eerst eens een andere ontsteking erop,je zal de halsensor wel kapot hebben,het t ook al eens met een polo gehad 2x,is net of die 1300 onstekingen daar veel gevoeliger voor zijn qua kapot gaan,kijk waar de rotor staat en zet em ook zo weer erin,een hand ontsteking en ander hand de rotor op dezelfde stand houden zoals ie erin zat,en anders is de distriebutie riem aan gort of versprongen,maar is de onsteking 99procent probeer dat maar eens kost 25-30e op de sloop,of je nou carb of injectie erin hebt maakt niks uit,anders kan t ook de onstekings moduul zijn,zit onder de ruitenwisser linkse kant,als je erin zit dan,maar die doet t wel of niet,niks er tussen in.
Reply With Quote
  #9  
Old 03-09-2008, 15:51
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Benzine heeftie geroken, dus dat krijgt hij wel, vonk -op het moment van aanslepen- was er ook, alleen bij het zelfstandig starten wildie niet.

Mijn NZ heb ik nooit aangesleept, maar ik heb -voordat de verdeler definitief de geest gaf- wel een tikkende motor gehad, en dat kwam achteraf door de verdeler, die niet gelijkmatig meer vonkte en op gegeven moment er maar helemaal mee ophield.
Na de montage van een nieuwe verdeler (bij de dealer 285 ex, op marktplaats kwam ik hem voor 45 tegen) waren al mijn problemen voorbij.

Kijk ook eens naar je bougiekabels.. als er eentje niet goed meer is kan dat ook al een hoop problemen geven.

Quote:
Originally Posted by passatje2
zet eerst eens een andere ontsteking erop,je zal de halsensor wel kapot hebben,


Losse hallsensors zijn bij de betere automaterialen zaak gewoon te koop, en ja een kapotte verdeler komt vaker voor is mij toen ook verteld.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #10  
Old 03-09-2008, 16:23
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Als ie niet start zal er wel geen vonk of benzine of lucht of compressie aanwezig zijn chef, anders startte hij wel! Dat hij het vroeger wel deed (al is dat 5 minuten geleden) is geen garantie dat alle vier die ellementen er nu wel zijn (want, komt ie weer, anders startte hij wel!).
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #11  
Old 03-09-2008, 16:31
Ferry24's Avatar
Ferry24 Ferry24 is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 773
Default

ik wou 'm daar net op gaan aanvullen. Kijken wat er juist mist als hij niet start is denk ik veel belangrijker dan nu gaan speculeren. Eerst de basis weten dan pas de rest zoeken
__________________
Rachistorie
Reply With Quote
  #12  
Old 03-09-2008, 16:48
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 7,431
Default

ik heb bij mijn polo (1,3) een keer een draadbreuk gehad !
een van de dunne draadjes die op de bobine zitten had een klein breukje waardoor hij het het soms wel deed en soms niet deed ?
tikken deed hij niet maar wel onder het rijden er opeens mee stoppen en na een tijdje deed hij het dan weer wel ?

succes !!


gr. Martijn

p.s. zal volgende keer een goeie auto regelen oke !?
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project )
Golf 4 variant (tzt on air )
Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... )
Reply With Quote
  #13  
Old 03-09-2008, 17:10
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,682
Default

And remember kids, assumption is the mother of all fuck-ups
Reply With Quote
  #14  
Old 04-09-2008, 12:48
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Als ie niet start zal er wel geen vonk of benzine of lucht of compressie aanwezig zijn chef, anders startte hij wel! Dat hij het vroeger wel deed (al is dat 5 minuten geleden) is geen garantie dat alle vier die ellementen er nu wel zijn (want, komt ie weer, anders startte hij wel!).


Begrijp ik Stijn. Maar bij slepen start ie wel, en bij zelfstandig starten niet.

Ik ga eens op MP kijken voor zo'n verdeler.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #15  
Old 04-09-2008, 13:10
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Ik ga eens op MP kijken voor zo'n verdeler.

Quote:
Originally Posted by Gertjan
And remember kids, assumption is the mother of all fuck-ups

Reply With Quote
  #16  
Old 04-09-2008, 13:22
Sander's Avatar
Sander Sander is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 2,280
Default

Quote:
Originally Posted by Gertjan
And remember kids, assumption is the mother of all fuck-ups


To assume = making an ASS out if U and ME
Reply With Quote
  #17  
Old 04-09-2008, 19:39
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski


Tsja, ik moet toch ergens beginnen...

Aan de andere kant... ik kan ook voor 4 tientjes een "nieuw" blok kopen. Maar daar zit dan ook weer geen ontsteking op.

Plus, je tip om hem even naar een dealer te brengen (of een willekeurige garage) kost me meer dan de auto me heeft gekost of een ander blok me zou kosten. En als dan de oorzaak is gevonden moet die alsnog gerepareerd worden.

Studentenstatus gaat niet samen met dikke portemonnee.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #18  
Old 04-09-2008, 19:47
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

de 3 dingen die ik zou gaan checken:
1) Verdeler
2) Contactblokje achter het contactslot
3) Hall-gever

Qua symptomen denk ik aan een elektrisch probleem
__________________
Reply With Quote
  #19  
Old 04-09-2008, 21:02
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Gewoon beginnen met controleren of de bougies vonken bij het starten...
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #20  
Old 04-09-2008, 22:00
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Nee die doen het Dennis, want een week geleden startte hij nog
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum