![]() |
|
||||
|
||||
![]() Beste menschen,
Om te voorkomen dat mijn topic over de Golf alleen maar gaat bestaan uit eindeloos gespeculeer over wat er mis is met de motor wil ik het hier maar even opnieuw oppakken.... Wat is er mis? Een jaartje geleden begon de auto zo nu en dan eens in te houden, een paar tellen, en dan liep ie meteen weer prima door. Even later ging dit inhouden over op afslaan. De auto sloeg af en wilde soms niet meteen meer starten. uiteindelijk startte ie niet meer op eigen kracht en moest ie, na afslaan, aangesleept worden. Starten met startkabels lukte niet. Met de tijd sloeg ie steeds vaker af en duurde dit herstarten steeds langer tot ie een paar maanden geleden helemaal niet meer wilde starten. De auto is toen voor een paar dagen weg gezet, en na een dag of 3 / 4 heb ik weer eens geprobeerd te starten. Meteen met de eerste poging sloeg ie aan, maar de motor tikte alsof ie 40 ton had gelopen op diesel. Nja, beetje overdrijven moet kunnen, maar hij maakte een als geen enkele auto die ik ooit gehad of gezien heb. Eergisteren, maandag, wilde ik de auto poetsen, en ben gelijk even met de Golf op sleep naar de pomp gegaan om weer wat lucht in de al wat lege bandjes te doen. Op de terugweg stelde m'n maat achter me in de Golf voor eens te proberen de Golf op sleep te starten. Ik gaf het niet veel kans, maar zei hem het toch maar eens te proberen. Eerste poging, en de auto start. Hij liep perfect, tikte niet, ratelde niet... het klonk alsof er nooit wat aan de hand geweest is. We hebben de auto laten lopen en naar huis verder gesleept. de auto is onderweg weer begonnen een beetje te tikken, maar toen ie eenmaal warm was werd dit al snel minder, tot het op een bepaald moment helemaal gestopt was. De motor liep perfect en ik heb er een paar meter mee gereden en een beetje gas gegeven, maar niks gaf aanleiding te geloven dat er nog wat mis was. Na een dik half uur hebben we de motor afgezet, en nog eens geprobeerd te starten. Hij weigerde, en vandaag is gebleken dat de accu dood is. Met een andere accu wilde de auto echter ook niet starten (deze accu is 100% in orde). De motor draaide wel, alles stonk naar benzine, maar hij startte niet. Er waren geen rare geluiden en er lekte niks. De motor draaide helemaal prima rond, dus ik ga er van uit dat de startmotor in orde is en de motor ook niet vastgelopen is. Wie heeft suggesties, hoe onwaarschijnlijk dan ook, over wat er mis zou kunnen zijn. Ik ga geen eigen veronderstellingen neerzetten, omdat ik gewoon wat nieuws wil horen. Ik snap op 't moment helemaal niks meer van de auto. ![]()
|
||||
|
||||
![]() Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn Polo (een 1300NZ motor).. de verdeler bleek de boosdoener te zijn.
Nieuwe erop, en sinds die tijd geen problemen meer gehad.
|
||||
|
||||
![]() Gewoon even alle essentiele dingen nalopen: checken of er vonk is, checken of er benzine is etc. Anders is het vrijwel onmogelijk op afstand diagnose te stellen.
|
||||
|
||||
![]() misschien ook handig te vertellen wat voor motor het is, wat je al gecheckt hebt, welke onderdelen je al vervangen hebt, etc..
|
|
||||
|
||||
![]() Wat me het meeste zorgen baart voor zover het mij eigenlijk kan boeien is het harde tikken wat hij deed.
Is de distributie niet versprongen?
|
|||||
|
|||||
![]() Quote:
Startte ie met slepen dan wel? Of ook niet? Want starten op de startmotor doet ie niet, maar aanslepen werkt wel. Quote:
Vonk en benzine ga ik wel van uit. Eergisteren heeft ie nog gelopen. ![]() Quote:
Ik heb zelf ook geen flauw idee. Er hoort een multipoint in te zitten, NZ als ik me niet vergis, maar er zit een (zo is me verteld) naar carb omgebouwde monopoint in... ![]() Quote:
Dat dacht ik ook toen ie zo tikte. Dat er met aanslepen misschien te veel kracht op was gekomen en hij toen versprongen was, maar toen ie eergisteren was warmgelopen en gewoon netjes liep heb ik dit eigenlijk uitgesloten. Zou er verschil in klepopening zijn bij warme en koude motor? Misschien dat ze bij een koude motor net wat verder open gaan en dan de zuigers raken... ik weet 't anders ook niet. Al lijkt het me niet waarschijnlijk dat de auto nog door blijft lopen als ie een kwartier lang zuigers en kleppen tegen elkaar aan heeft gehad lopen.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
![]() Stap voor stap, onderdeel voor onderdeel controleren.. Probleem oplossen is een kwestie van eliminatie.. Een niet goed functionerende ontsteking kan ook voor een hoop getik en geratel zorgen Gissen heeft geen zin, breng hem dan naar een garage die er verstand van heeft ![]() Last edited by Marcski : 03-09-2008 at 15:41. |
|
|||
|
|||
![]() zet eerst eens een andere ontsteking erop,je zal de halsensor wel kapot hebben,het t ook al eens met een polo gehad 2x,is net of die 1300 onstekingen daar veel gevoeliger voor zijn qua kapot gaan,kijk waar de rotor staat en zet em ook zo weer erin,een hand ontsteking en ander hand de rotor op dezelfde stand houden zoals ie erin zat,en anders is de distriebutie riem aan gort of versprongen,maar is de onsteking 99procent probeer dat maar eens kost 25-30e op de sloop,of je nou carb of injectie erin hebt maakt niks uit,anders kan t ook de onstekings moduul zijn,zit onder de ruitenwisser linkse kant,als je erin zit dan,maar die doet t wel of niet,niks er tussen in.
|
|
||||
|
||||
![]() Benzine heeftie geroken, dus dat krijgt hij wel, vonk -op het moment van aanslepen- was er ook, alleen bij het zelfstandig starten wildie niet.
Mijn NZ heb ik nooit aangesleept, maar ik heb -voordat de verdeler definitief de geest gaf- wel een tikkende motor gehad, en dat kwam achteraf door de verdeler, die niet gelijkmatig meer vonkte en op gegeven moment er maar helemaal mee ophield. Na de montage van een nieuwe verdeler (bij de dealer 285 ex, op marktplaats kwam ik hem voor 45 tegen) waren al mijn problemen voorbij. Kijk ook eens naar je bougiekabels.. als er eentje niet goed meer is kan dat ook al een hoop problemen geven. Quote:
Losse hallsensors zijn bij de betere automaterialen zaak gewoon te koop, en ja een kapotte verdeler komt vaker voor is mij toen ook verteld.
|
||||
|
||||
![]() Als ie niet start zal er wel geen vonk of benzine of lucht of compressie aanwezig zijn chef, anders startte hij wel! Dat hij het vroeger wel deed (al is dat 5 minuten geleden) is geen garantie dat alle vier die ellementen er nu wel zijn (want, komt ie weer, anders startte hij wel!).
|
||||
|
||||
![]() ik wou 'm daar net op gaan aanvullen. Kijken wat er juist mist als hij niet start is denk ik veel belangrijker dan nu gaan speculeren. Eerst de basis weten dan pas de rest zoeken
|
|||
|
|||
![]() ik heb bij mijn polo (1,3) een keer een draadbreuk gehad !
een van de dunne draadjes die op de bobine zitten had een klein breukje waardoor hij het het soms wel deed en soms niet deed ? tikken deed hij niet maar wel onder het rijden er opeens mee stoppen en na een tijdje deed hij het dan weer wel ? succes !! gr. Martijn p.s. zal volgende keer een goeie auto regelen oke ![]()
|
||||
|
||||
![]() And remember kids, assumption is the mother of all fuck-ups
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Begrijp ik Stijn. Maar bij slepen start ie wel, en bij zelfstandig starten niet. Ik ga eens op MP kijken voor zo'n verdeler.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Quote:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
To assume = making an ASS out if U and ME ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Tsja, ik moet toch ergens beginnen... Aan de andere kant... ik kan ook voor 4 tientjes een "nieuw" blok kopen. Maar daar zit dan ook weer geen ontsteking op. ![]() Plus, je tip om hem even naar een dealer te brengen (of een willekeurige garage) kost me meer dan de auto me heeft gekost of een ander blok me zou kosten. En als dan de oorzaak is gevonden moet die alsnog gerepareerd worden. Studentenstatus gaat niet samen met dikke portemonnee. ![]()
|
||||
|
||||
![]() de 3 dingen die ik zou gaan checken:
1) Verdeler 2) Contactblokje achter het contactslot 3) Hall-gever Qua symptomen denk ik aan een elektrisch probleem
|
|||
|
|||
![]() Gewoon beginnen met controleren of de bougies vonken bij het starten...
|
||||
|
||||
![]() Nee die doen het Dennis, want een week geleden startte hij nog
![]()