![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Omdat ik mijn Golf 1 aan het strippen ben, wil ik nu de deuren gaan verwijderen. Dat zijn de laatste losse carosseriedelen die ik nog moet, maar die werken uiteraard weer niet mee.
De deuren zitten vast met 4 imbusbouten, maar imbus bouten draaien al snel dol als ze vast zitten. Dat is dus bij de bijrijdersdeur van mijn Golfje ook het geval. Het imbus gedeelte van de 2 bovenste bouten is al enigzins rond gedraaid en ik ben er nog nauwelijks aangeweest. Blijkbaar heeft iemand ze al eens proberen te demonteren of de imbusbouten zijn hergebruikt. Ze zijn nog niet helemaal dol en heb dus nog even niks geforceerd, want ik vroeg me af of iemand misschien goede ideeën heeft om de deuren op een fatsoenlijke maneir te demonteren. En uitboren vind ik niet echt een goede optie...! Iemand tips of tricks? |
#2
|
||||
|
||||
![]() kijken of er een torx sleutel in past...heeft meer grip dan een inbus...gaat dat niet?Kan je ook met een beiteltje proberen..en anders uitboren.
__________________
1967 T2a Panelvan op 17" 'Fuchs' EXIT 1975 Golf LS 'Swallowtail' 20VT EXIT 2000 Audi TT Quattro 225pk op 19" Bentleys en air EXIT 2008 Audi A5 Coupe TFSI 210pk S-line 20"EXIT 1968 Chevrolet Camaro RS 327 V8 1992 Nissan 300ZX Twin Turbo Last edited by chris : 30-11-2008 at 22:11. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Je kunt beginnen met de correcte imbus en die er dan met een hamer flink inslaan. Dit heeft twee voordelen: 1. hij zit er goed in voor een zo goed mogelijke grip, 2. de bout 'schrikt' er van en draait makkelijker los.
Probeer zowiezo imbusbitjes op een ratelaar te gebruiken, daar zet je veel 'ronder' kracht mee dan met een haakse imbussleutel. Nog beter is de luchtsleutel erop, die draait 100% rond zonder zijdelingse kracht. Als dat mis gaat kun je het beste overgaan op redmethodes zoals Chris beschrijft.
__________________
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() ik denk dat je beter met de hand kan doen, met luchtsleutel gaat ie denk ik afbreken...
__________________
VWCulture.nl
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Dat denken mensen ja, maar niets is minder waar
![]()
__________________
Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Inderdaad, zoals Stijn schrijft
![]() Wat ook nog tot de mogelijkheden behoord; Een korte M8 of M10 bout erop lassen (20mm lang). Dan de luchtsleutel erop. Dit heb ik vandaag ook moeten doen bij het vervangen van m'n distributieriem; imbus boutjes waren rond van een vorige (de)montage. Boutje schoonmaken, lassen en luchtsleutel erop ![]() ![]() Succes!
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#7
|
||||
|
||||
![]() als ze dol gedraaid zijn met de dremel een gleuf erin vrezen en dan met een grote schroevendraaier eruit draaien.
en anders inderdaad een bout erop lassen en eerst natuurlijk goed in laten werken met kruip olie |
#8
|
||||
|
||||
![]() Bedankt mensen
![]() Ik ga er vanavond eens aan beginnen en ik kijk wel hoe ver ik kom. Met bovenstaande tips gaat dat wel goedkomen lijkt me |
#9
|
||||
|
||||
![]() De deuren zijn er uit. We hebben er M8 bouten op gelast en ze toen los gedraaid. Ging uiteindelijk vrij makkelijk.
De bestuurdersdeur was nog niet aan geprutst dus die kregen we gewoon met een imbus los. Bedankt voor de tips. Wat is zo'n forum toch handig he...! ![]() |