Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-11-2008, 22:05
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default Golf 1 deuren demonteren...hoe?

Omdat ik mijn Golf 1 aan het strippen ben, wil ik nu de deuren gaan verwijderen. Dat zijn de laatste losse carosseriedelen die ik nog moet, maar die werken uiteraard weer niet mee.

De deuren zitten vast met 4 imbusbouten, maar imbus bouten draaien al snel dol als ze vast zitten. Dat is dus bij de bijrijdersdeur van mijn Golfje ook het geval. Het imbus gedeelte van de 2 bovenste bouten is al enigzins rond gedraaid en ik ben er nog nauwelijks aangeweest. Blijkbaar heeft iemand ze al eens proberen te demonteren of de imbusbouten zijn hergebruikt.

Ze zijn nog niet helemaal dol en heb dus nog even niks geforceerd, want ik vroeg me af of iemand misschien goede ideeën heeft om de deuren op een fatsoenlijke maneir te demonteren. En uitboren vind ik niet echt een goede optie...!

Iemand tips of tricks?
Reply With Quote
  #2  
Old 30-11-2008, 22:08
chris's Avatar
chris chris is offline
Pornstar
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,198
Default

kijken of er een torx sleutel in past...heeft meer grip dan een inbus...gaat dat niet?Kan je ook met een beiteltje proberen..en anders uitboren.
__________________
1967 T2a Panelvan op 17" 'Fuchs' EXIT
1975 Golf LS 'Swallowtail' 20VT EXIT
2000 Audi TT Quattro 225pk op 19" Bentleys en air EXIT
2008 Audi A5 Coupe TFSI 210pk S-line 20"EXIT
1968 Chevrolet Camaro RS 327 V8
1992 Nissan 300ZX Twin Turbo

Last edited by chris : 30-11-2008 at 22:11.
Reply With Quote
  #3  
Old 30-11-2008, 22:32
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Je kunt beginnen met de correcte imbus en die er dan met een hamer flink inslaan. Dit heeft twee voordelen: 1. hij zit er goed in voor een zo goed mogelijke grip, 2. de bout 'schrikt' er van en draait makkelijker los.
Probeer zowiezo imbusbitjes op een ratelaar te gebruiken, daar zet je veel 'ronder' kracht mee dan met een haakse imbussleutel. Nog beter is de luchtsleutel erop, die draait 100% rond zonder zijdelingse kracht.

Als dat mis gaat kun je het beste overgaan op redmethodes zoals Chris beschrijft.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #4  
Old 30-11-2008, 22:41
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

ik denk dat je beter met de hand kan doen, met luchtsleutel gaat ie denk ik afbreken...
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #5  
Old 30-11-2008, 23:06
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Dat denken mensen ja, maar niets is minder waar
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #6  
Old 01-12-2008, 00:20
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,361
Send a message via MSN to Gijs
Default

Inderdaad, zoals Stijn schrijft

Wat ook nog tot de mogelijkheden behoord;
Een korte M8 of M10 bout erop lassen (20mm lang). Dan de luchtsleutel erop.

Dit heb ik vandaag ook moeten doen bij het vervangen van m'n distributieriem; imbus boutjes waren rond van een vorige (de)montage. Boutje schoonmaken, lassen en luchtsleutel erop Let er wel op, dat je het boutje niet aan het schanier vast last

Succes!
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #7  
Old 04-12-2008, 11:35
egon's Avatar
egon egon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 976
Default

als ze dol gedraaid zijn met de dremel een gleuf erin vrezen en dan met een grote schroevendraaier eruit draaien.
en anders inderdaad een bout erop lassen
en eerst natuurlijk goed in laten werken met kruip olie
Reply With Quote
  #8  
Old 04-12-2008, 14:10
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

Bedankt mensen
Ik ga er vanavond eens aan beginnen en ik kijk wel hoe ver ik kom. Met bovenstaande tips gaat dat wel goedkomen lijkt me
Reply With Quote
  #9  
Old 06-12-2008, 23:52
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

De deuren zijn er uit. We hebben er M8 bouten op gelast en ze toen los gedraaid. Ging uiteindelijk vrij makkelijk.
De bestuurdersdeur was nog niet aan geprutst dus die kregen we gewoon met een imbus los.

Bedankt voor de tips. Wat is zo'n forum toch handig he...!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum