Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 08-11-2008, 18:35
loekie125 loekie125 is offline
Forum Newbee

Default MK1 GTI 1.8 16v KR motorschade, wat nu?

Nadat ik eindelijk de golf weer in orde had en hij weer liep zoals het hoorde (na 3,5 jaar problemen te hebben gehad )
ging ik vrijdag op de A12 even de top testen Liep vrij makkelijk naar de 220 toe (op de teller ) maar toen ik het nog een keer deed deed ie ineens bij de 6000 toeren een beetje vreemd. Ik mijn gas losgelaten en rond de 4000 toeren ging ineens mijn olielampje aan. Ik de auto meteen uitgezet en naar de vluchtstrook laten rollen. De anwb gebeld en me uiteindelijk naar huis laten slepen. stationair liep ie wel netjes nog, alleen als je een beetje gas gaf maakte ie herrie bovenin het blok. En als je nog iets meer gas gaf maakte ie ineens een heleboel herrie van onderin het blok. Niet goed dus. Olie zat er nog voldoende in, dus dat was het niet. Vanmiddag de boel losgehaald. Er zit erg veel speling bij een aantal klepstoters. Soms wel 0.40mm. Dat zou de herrie bovenin goed kunnen zijn. En nadat de carterpan en oliepomp los waren gehaald kwamen we erachter dat de drijfstang vd 2e cilinder erg veel speling had. Lagerschalen helemaal op en ingevreten. Krukas is er ook niet ongeschonden vanaf gekomen helaas. allemaal groefjes erin, dus die kan ook niet blijven zitten. Nu sta ik voor een keuze, een ander blok ergens vandaan halen en hopen dat dat goed is. Of laten reviseren. Ik kan ook ergens een gereviseerd blok proberen te vinden, maar hoe controleer je dat? Garantie heb je dan niet. Iemand ideeen? Of adressen waar ik wat aan heb? Ik zag een blok staan op de site van bolku voor zo'n €2000, misschien dat dat wat is.
Reply With Quote
Old 08-11-2008, 18:45
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC

Reviseren is duur, vooral als ik lees dat je krukas ook nog geslepen moet worden.. Klinkt alsof het blok zonder olie gelopen heeft oid. Flinke schade, wat misschien niet eens meer de moeite waard is om te reviseren. 0.4mm is heel erg veel speling op een klepstoter.

Bolku reviseert/controleert zelf alles geloof ik, dus dan heb je wel een goed blok.

Een ander KR blok koop je voor en prikje, maar dan weet je idd niet wat je koopt. Je kan de gok nemen.
Zit qua prijs nogal verschil in tussen een 2de handsje of een gereviseerde van Bolku. Hangt van jouw portemonnaie af.
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Old 08-11-2008, 19:57
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Reviseren is duur, vooral als ik lees dat je krukas ook nog geslepen moet worden.. Klinkt alsof het blok zonder olie gelopen heeft oid. Flinke schade, wat misschien niet eens meer de moeite waard is om te reviseren. 0.4mm is heel erg veel speling op een klepstoter.

Bolku reviseert/controleert zelf alles geloof ik, dus dan heb je wel een goed blok.

Een ander KR blok koop je voor en prikje, maar dan weet je idd niet wat je koopt. Je kan de gok nemen.
Zit qua prijs nogal verschil in tussen een 2de handsje of een gereviseerde van Bolku. Hangt van jouw portemonnaie af.

De motor heeft sinds ik de auto in bezit heb nooit zonder olie gelopen iig. Ik heb m zo'n 3,5 jaar nu en heb er zo'n 50.000 km mee gereden. Dus wat de precieze oorzaak is kan ik niet zeggen. Reviseren is idd niet goedkoop, en ik denk dat een blok bij bolku toch 1 van de beste opties is op dit moment. Qua euro's is dat iig een stuk voordeliger dan een complete motorrevisie laten doen bij mijn eigen blok. En een gebruikt blok is misschien wel een stuk voordeliger, maar als je pech hebt en 2x een blok moet kopen van €500....Dan kan ik net zo goed een blok kopen van zo'n 1500 a 2000 euro die iig goed is. Wel iets duurder, maar wel wat meer zekerheid.

Last edited by loekie125 : 08-11-2008 at 20:00.
Reply With Quote
Old 08-11-2008, 20:17
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC

dat denk ik ook. Als je het er voor over hebt, dan moet je het zo doen.

Zonder olie bedoel ik mee dat de olie tussen de delen wegzakt, doordat het te heet wordt/oliedruk te laag is.. Dat er olie in je carter zit hoeft nog niet te zeggen dat het ook tussen je lagerdelen komt. Een verstopping oid kan al hele lelijke gevolgen hebben.
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Old 08-11-2008, 20:50
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by martiepartie
dat denk ik ook. Als je het er voor over hebt, dan moet je het zo doen.

Zonder olie bedoel ik mee dat de olie tussen de delen wegzakt, doordat het te heet wordt/oliedruk te laag is.. Dat er olie in je carter zit hoeft nog niet te zeggen dat het ook tussen je lagerdelen komt. Een verstopping oid kan al hele lelijke gevolgen hebben.

Mee eens, ik denk gewoon dat het lager al niet te best was en dat daardoor op een gegeven moment de oliedruk is weggevallen. Dan is verdere schade natuurlijk snel veroorzaakt.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules