Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-01-2009, 18:55
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default Zomer- en winterstand koeling 16v

Is er iemand die me kan vertellen of de gti 16v (kr) een zomer- en winterstand heeft op de koeling?

En waar zouden de twee gaten aan de onderkant van het luchtfilterhuis mee in verbinding moeten staan? Het zijn twee (soort van) rechthoekige gaten, waar iets van luchtkanalen op moeten worden aangesloten...

Het probleem is namelijk dat de temp. van het koelwater veel te laag blijft. Op het dashboard gaat het metertje niet eens omhoog.
Dit geldt overigens alleen tijdens het rijden. Als de auto stilstaat met lopende motor loopt de meter keurig op naar het midden.

De olie-temperatuur volgens mfa is zo rond de 70 graden onder het rijden. Bij stilstand loopt deze ook wat op, maar hoever precies heb ik nog niet nagekeken... klopt dit wel?

Thanks!
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #2  
Old 02-01-2009, 19:10
Fast Eef's Avatar
Fast Eef Fast Eef is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 223
Default

is je thermostaat wel goed?

heb namelijk nog nooit zoiets gezien op het luchtfilter.
__________________
Golf MKII 16v
Reply With Quote
  #3  
Old 02-01-2009, 19:23
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Fast Eef
is je thermostaat wel goed?

heb namelijk nog nooit zoiets gezien op het luchtfilter.


In de onderstel helft van het luchtfilterhuis zitten die twee openingen. Een aan de linker en een aan de rechter kant.
In beide zit een soort van "grof rooster" waar eigenlijk alle rijwind zo naar binnen kan. Ik kan me voorstellen dat er op die manier alleen maar ijskoude lucht naar binnen komt, en geen verwarmde lucht...

De gaten zijn in ieder geval wel origineel. Ik heb de andere luchtfilterhuizen die ik heb er naast gehouden, beide van een KR, en beide hebben ze die zelfde openingen.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #4  
Old 02-01-2009, 19:33
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Olie temp is 70 gr tijdens rijden?? Dat is niet erg hoog. Normaal zit rond de 95gr
Het gat rechtsachter is voor je winterstand. daar hoort een buis op te zitten die naar je uitlaat gaat. Daar zit een blikken ding op de uitlaat waar je hem op schuift.
Via vacuum (en nog wat meer) wordt in de luchtfilterbak geregeld waar hij zijn lucht weg haald. Als je motor warm is haalt hij het aan de voorzijde.

Last edited by Domi : 02-01-2009 at 19:36.
Reply With Quote
  #5  
Old 02-01-2009, 19:35
Bertus_01's Avatar
Bertus_01 Bertus_01 is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 563
Send a message via MSN to Bertus_01
Default

Denk niet dat de gaten in je luchtfilterhuis te maken hebben met een te lage Temperatuur.
Aangezien je motorolie 70graden is, zou je temperatuur meter in ieder geval uit moeten slaan als je thermostaat in orde is!

Dus ik verdenk idd de thermostaat van de te lage koelvloeistof temperatuur
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<<
>>> Golf IV Cabrio <<<
>>> Golf II 1.3 NZ <<<
Reply With Quote
  #6  
Old 02-01-2009, 19:36
Bertus_01's Avatar
Bertus_01 Bertus_01 is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 563
Send a message via MSN to Bertus_01
Default

Olie temperatuur is te laag inderdaad.
Maar komt ook door een te goed gekoelde motor...
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<<
>>> Golf IV Cabrio <<<
>>> Golf II 1.3 NZ <<<
Reply With Quote
  #7  
Old 02-01-2009, 19:46
cabrio82er's Avatar
cabrio82er cabrio82er is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 524
Default

Heb hetzelfde probleem gehad met de 16v, 100% zeker dat de thermostaat de boosdoener is....
__________________
Corrado G60 1991
Reply With Quote
  #8  
Old 02-01-2009, 19:48
Fast Eef's Avatar
Fast Eef Fast Eef is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 223
Default

je thermostaat blijft denk ik open staan. Haal hem er is uit en kijk of die open staat.

anders moet je hem testen en kijken bij welke tempratuur die opent
__________________
Golf MKII 16v
Reply With Quote
  #9  
Old 02-01-2009, 20:03
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

200 % de termostaat , mijn winter auto had het ook
Reply With Quote
  #10  
Old 02-01-2009, 20:10
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Is er al eens een topic over je nieuwe aanwinst?
Reply With Quote
  #11  
Old 02-01-2009, 23:13
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Jij koopt ook altijd auto`s waar je de volgende dag aan moet sleutelen volgens mij..

Maarre...idd...foto`s? Witte 16V?
Reply With Quote
  #12  
Old 03-01-2009, 00:34
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Zal morgen gelijk de motor even laten lopen zonder ermee te rijden, eens zien wat de temperatuur van de olie dan is. Als die mooi naar de 90 graden oploopt zou het dus zoals Domi zegt aan het ontbreken van die buizen liggen.

Loopt ie niet op, ga ik effe het thermostaat van de Passat ruilen tegen dat van een KR, die zit namelijk nog nieuw in de verpakking.



Quote:
Originally Posted by René
Jij koopt ook altijd auto`s waar je de volgende dag aan moet sleutelen volgens mij..

Maarre...idd...foto`s? Witte 16V?


Anders is 't ook zo makkelijk hè.

Morgen kan ik waarschijnlijk foto's maken. Kan de cam van m'n schoonpa lenen, de mijne kan ik hier niet op de computer aansluiten.

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Is er al eens een topic over je nieuwe aanwinst?


Nog niet... komt wel nog.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #13  
Old 03-01-2009, 00:54
Bertus_01's Avatar
Bertus_01 Bertus_01 is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 563
Send a message via MSN to Bertus_01
Default

Als je stilstaat wordt je motor altijd warmer!
Dit omdat je geen rijwind koeling meer hebt.
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<<
>>> Golf IV Cabrio <<<
>>> Golf II 1.3 NZ <<<

Last edited by Bertus_01 : 03-01-2009 at 00:57.
Reply With Quote
  #14  
Old 03-01-2009, 01:11
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Bertus_01
Als je stilstaat wordt je motor altijd warmer!
Dit omdat je geen rijwind koeling meer hebt.


Dat begrijp ik.

Maar het verschil is dan normaal niet zo groot...
zo gauw ik begin te rijden zie ik de naald van de temp. meter gewoon omlaag gaan, en nog geen 10 seconden nadat ik ben begonnen met rijden is deze van het midden, dus prima temp., naar helemaal nul gezakt. Dat is normaal niet zo.

Maar zoals ik al zei, ik ga morgen even kijken wat de olie zegt als ik de motor laat lopen en niet ga rijden.

Owja, René, het is geen witte, maar een groene.
En het kan zijn dat ie ook snel weer weg is, mede om die reden.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #15  
Old 03-01-2009, 01:16
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Het kanaaltje dat hier net rechts van de luchtfilterbak te zien is, heb ik niet er aan zitten. Bij mij zit gewoon een gat:




Hoort hier verder nog iets op te zitten? En zo ja, waar gaat dit heen?

Op zo'n beetje dezelfde plek, maar dan links van de bak, zit een gat twee keer zo groot als het aan de rechter kant.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #16  
Old 03-01-2009, 08:15
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Gat links hoort dicht te zitten met een deksel
Rechts hoort bij de koplamp uit te komen,als het er nog zit dan hoort er op de slotplaat een plastic kap te zitten,waar deze op aan zit
Reply With Quote
  #17  
Old 03-01-2009, 08:50
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

die gaten horen daar te zitten voor het aanzuiggeluid
nieuw thermostaatje erin en klaar,zit ie ook goed om,en je kunt t toch voelen aan de onderste en bovenste radiateurslang
Reply With Quote
  #18  
Old 03-01-2009, 09:51
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Mijn golf heeft hetzelfde probleem, naald blijft hangen in het witte blokje op de meter.
Bij stilstand komt de naald netjes rond het midden te staan.
Maar na wegrijden binnen 40-50 sec weer in het witte blokje.
Waar zit die thermostaat en is het zelf makkelijk te vervangen?
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #19  
Old 03-01-2009, 13:23
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Net even laten warmlopen, en de olie blijft rond de 92 graden schommelen.
Als ik dan weer ga rijden is ie snel weer op 70 terug...

Toch waar eens op zoek gaan naar de rest van het luchtfilterhuis en 'n nieuw thermostaat.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #20  
Old 03-01-2009, 13:27
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Gat links hoort dicht te zitten met een deksel
Rechts hoort bij de koplamp uit te komen,als het er nog zit dan hoort er op de slotplaat een plastic kap te zitten,waar deze op aan zit


Jan, heb jij die onderdelen toevallig nog liggen?
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum