Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-01-2009, 19:54
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default 16v compressor bouwen.

hallo,

voor in mijn race auto wil ik voor volgend race seizoen een nieuwe motor bouwen.

ik rijd nu met een standaard 16v kr en deze is na dit seizoen dik toe aan revisie,ik vind echter de prestatie's van deze motor nog niet genoeg,

nu is mijn bedoeling om een blok te bouwen die over een breed toerental gebied vermogen/koppel levert,
ik rijd voornamelijk slalom en dat is veel optrekken en afremmen, dus ook zit ik wel eens laag ik toeren, dan is het dus lekker als ik vanaf 3000 tot bijvoorbeeld 7000 een verspreid leuk vermogen/koppel heb.

om dit te kunnen bereiken heb ik bedacht om een compressor te gebruiken,
ik wil de motor bouwen met een redelijk hoge standaard compressie en deze dan extra voeden met een compressor druk,als ik redelijk hoge standaard compressie neem heb ik geen abnormale compressor druk nodig en is het dus ook niet noodzakelijk de compressor verplicht in hogere toeren te brengen.

echter ik zit nog in dubio welke compressor ik wil gebruiken,
optie's

- g lader
- mercedes eaton
- lysholm
- eventueel nog andere?

graag wil ik zoveel mogelijk advies,
en geen advies over wat mooi klinkt of wat makkelijk is,

puur wat het betrouwbaarst is en wat efficient is.

ik hoor het graag,
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!

Last edited by vwmk2driver : 17-01-2009 at 19:56.
Reply With Quote
  #2  
Old 18-01-2009, 11:16
De Limburger's Avatar
De Limburger De Limburger is offline
Volksforum QUATTRO donor - Mr Muscle
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 6,203
Send a message via MSN to De Limburger
Default

Ik dacht dat een Eaton Kompressor ook best een goede kompressor is. Maar dan moet je wel weer weten welke poellie je moet gebruiken ivm de druk.
Je hebt dan de M45 voor de 2.0ltr tot 3.0ltr motoren, en de Eaton TVS deze is voor motoren van 0,6ltr lijnmotoren tot 3,0ltr V-motoren
Gr Ronnie ben benieuwd wat het gaat worden..
__________________
Tony Kart Rotax Senior Max 125cc 32PK.

Last edited by De Limburger : 18-01-2009 at 11:22.
Reply With Quote
  #3  
Old 18-01-2009, 11:31
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,877
Default

Het toerengebied wat je noemt is wel vrij breed.
Tandje extremer maar in mijn ogen wel beter van toepassing: 2 Turbo's in een register opstelling. Of als er alleen mee geslalomt word een kleine turbo
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 18-01-2009, 13:19
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Het toerengebied wat je noemt is wel vrij breed.
Tandje extremer maar in mijn ogen wel beter van toepassing: 2 Turbo's in een register opstelling. Of als er alleen mee geslalomt word een kleine turbo



ik rijd ook wel eens op zandvoort en in de toekomst in andere banen, en wil nog een paar keer naar berg rennen gaan,

maar dat is allemaal voor de lol rijden en daar zit geen competitie in, en voor de slalom rijd ik voor de punten dus daar moet ik mijn auto natuurlijk voor bouwen..

2 turbo's zou ook kunnen maar dat is helemaal een werk,en daar heb ik mijn zinnen eigenlijk niet opgezet.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #5  
Old 18-01-2009, 13:32
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

bericht geplaatst in verkeerde topic..
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!

Last edited by vwmk2driver : 18-01-2009 at 13:36.
Reply With Quote
  #6  
Old 18-01-2009, 14:38
Corrado_G60's Avatar
Corrado_G60 Corrado_G60 is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 648
Default

__________________
Cheap and Fast = Not Reliable
Cheap and Reliable = Not Fast
Fast and Reliable = Not Cheap
Reply With Quote
  #7  
Old 18-01-2009, 15:53
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

ik heb al besloten dat het idd een lysholm word of een g lader, de eaton is een blower en is bij lange na niet goed bruikbaar.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #8  
Old 19-01-2009, 18:23
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

Glader is niet echt een liefhebber van circuit werk.
Kan niet tegen harde klappen vanuit het wegdek, en kan niet tegen snel toerenval.

Glader zou mijn laatste keuze zijn!

Schijnt dat Rotrex met nieuwe compressoren op de markt is gekomen, misschien eens het uitzoeken waard?
Reply With Quote
  #9  
Old 19-01-2009, 18:34
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Glader is niet echt een liefhebber van circuit werk.
Kan niet tegen harde klappen vanuit het wegdek, en kan niet tegen snel toerenval.

Glader zou mijn laatste keuze zijn!

Schijnt dat Rotrex met nieuwe compressoren op de markt is gekomen, misschien eens het uitzoeken waard?



ik weet niet exact wat ik zou moeten zoeken dan,
ik bedoel waren er slechte exemplaren in de oudere generatie's ?
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!

Last edited by vwmk2driver : 19-01-2009 at 18:39.
Reply With Quote
  #10  
Old 19-01-2009, 18:40
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Rotrex = Rotary superchargers.

Een lysholm is leuk, je hebt ze ook met zelfsmerende kamers, zodat je geen olieleidingen hoeft te leggen.

Ik heb zelf een korte tijd met een lysholm (toen nog Autorotor van Opcon) twinscrew mogen werken. Erg compact + ze zijn in staat vrij hoge toerentallen te draaien.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #11  
Old 19-01-2009, 18:44
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Rotrex = Rotary superchargers.

Een lysholm is leuk, je hebt ze ook met zelfsmerende kamers, zodat je geen olieleidingen hoeft te leggen.

Ik heb zelf een korte tijd met een lysholm (toen nog Autorotor van Opcon) twinscrew mogen werken. Erg compact + ze zijn in staat vrij hoge toerentallen te draaien.


van de amg mercedes is idd zelf gesmeerd, net als de eaton alleen die zijn niet volledig gevuld,dit kun je ook wel oplossen, maar de eaton is een blower en de lysholm echt een schroefcompressor.

de set van bbm is gesmeerd met olie druk vanaf de motor, dit vind ik eigenlijk wel een mooier systeem eerlijk gezegt.

al hoewel misschien het olie bad in de kamer misschien minder heet word als met olie uit de motor.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #12  
Old 20-02-2009, 11:28
Psquare Psquare is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 142
Default

Ik zou voor de rotrex gaan. degelijk, compact en leverd goede druk zonder teveel herrie. Deze heeft echter wel een eigen smeerings systeem met koeler uitteraard dus het is de vraag of je deze kwijt kan.

eaton werkt goed maar maakt naar mijn idee veel te veel herrie. Het is dan ook niet aan te raden de sportfilter vlak voor de compressor te plaatsen. tenzij je van metaal knarsend geluid houd!

Als je voor de glader gaat zou ik voor de g40 model gaan aangezien deze slijtvaster zijn als de g60 modellen. maar ik neem aan dat dit algemeen bekend is.

turbo is altijd een optie, maar het is bijna niet mogenlijk een turbo te vinden en aftestellen zodat hij verspreid koppel leverd over 3000 t/m 7000 toeren

Ik denk toch dat de mijn voorkeur zou uitgaan naar de rotrex
Reply With Quote
  #13  
Old 20-02-2009, 13:36
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ik rij zelf momenteel met veel plezier met un M45 rond ut is ff kloten met die poelies maar je hebt eigenlijk over ut hele toeren gebied meer kracht enige "nadeel" is idd ut gejank maar persoonlijk vind ik dat wel gaaf....
en hoezo knarsende tandwielen?? mijn kompressor heeft un aparte zelfsmerende tandwiel kast dus de wormwielen raken elkaar niet eens.....
bekijk anders mijn topic eens....
succes!
Reply With Quote
  #14  
Old 25-02-2009, 18:20
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

plannnen zijn alweer veranderd, hoogswaarschijnlijk word het voor mij een 1.9 m tdi met compressor of variabele turbo.

of wellicht een compressor en turbo.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #15  
Old 26-02-2009, 15:35
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum