Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 01-06-2009, 17:51
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic

Default Golf 1 1.5 LX

Hallo,
Ik had mezelf al voorgesteld, maar heb dus sinds afgelopen woensdag een tweede auto gekocht: een golf 1 uit 83.

Mijn andere auto, een Cordoba Cupra 2002, is eigenlijk helemaal af, dus werd het tijd voor een nieuw project

Ik ben dit soort oude auto's niet gewend maar het geeft me wel de mogelijkheid om wat nieuwe dingen te leren. Ik doe al het werk zelf en kan ook redelijk wat, maar heb nog genoeg dingen die ik moet leren.

Eigenlijk was de golf in redelijke staat. Goede banden, een nieuwe accu etc.

Maar er zaten 2 flinke gaten onder de bestuurder en bijrijder matten. Dit heb ik vandaag aangepakt.

bestuurders kant

Ook heb ik de knipperlichten weer aangesloten, die zaten er niet op.

Ik heb ook nieuwe vacuum slangen gekocht, geen overbodige luxe gezien de staat van de huidigen. En ik heb een andere tankdop gekocht.

Schroefset, heldere koplampen en knipperlichten, en andere velgen volgen spoedig

Last edited by Reuvers : 07-08-2009 at 08:51.
Reply With Quote
Old 01-06-2009, 18:00
jelle vda's Avatar
jelle vda jelle vda is offline
VW Guru

Send a message via MSN to jelle vda

ziet er goed uit ,, mooie kleur ook !!
veel plezier ermee
de plannen zien er allesinds goed uit
Old 01-06-2009, 19:31
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC

Leuke Golf 1, de laswerkzaamheden zien er ook netjes uit!

Ik zag op rdw.nl dat datum 1e toelating van deze LX op 6 december 1983 was, interessant! Want de LX met GL/GTI + Cabrio dashboard (met de naar boven opengaande handschoenkast deksel) zijn maar tot april/mei 1983 gebouwd, daarna werd er in de LX het eenvoudigere C/CL + Jetta 1 dash (zonder die naar boven opengaande deksel) in de LX gemonteerd. Ben wel eens benieuwd in welke maand van '83 deze LX is geproduceerd, kun je hier laten uitzoeken door daar het complete chassisnummer in te voeren, en vervolgens op de knop "Analysieren" te klikken.

Is er trouwens ooit een ander voorscherm in deze auto gezet? Dit ziet er zo onbewerkt en wat roestig uit...

De luchtfilterhouder is overigens niet de originele van 'n Golf 1 met 1500 JB motor, dit is er een van de opvolger, de Golf 2 met 1600 of 1800 carburateurblok. Originele luchtfilterhouder van 'n Golf 1 met JB motor zien er zo uit

Toegegeven, er zijn nauwelijks verschillen, maar ze zijn er ;-)

Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014

Last edited by Type 17 : 01-06-2009 at 19:34.
Reply With Quote
Old 02-06-2009, 07:02
VW Fanatic

hallo type 17

Ik had de auto voordat ik hem kocht ook bekeken op rdw en zag ook dat die in december 83 is gemaakt, maar wist niet dat dat een probleem was/ of niet klopte

CHassi nummer heb ik nu even niet bij de hand maar zal dat vanavond even checken. Post ik het daarna wel hier.

Het kopt inderdaad dat mijn dashboard kastje omhoog open klapt.

Maar het verschil tussen jou luchtfilter bak en die van mij zie ik niet echt? Eigenlijk alleen de extra slang aan het einde na het vacuum reservoir die naar je radiator loopt.

Tevens zit er bij mij wel een slang aan de achterkant (geloof dat ik hem op jou foto onderop zie lopen)

Edit: ik zie alleen dat het hoekje van jou bak waar de pijp begint schuin is, en bij mij niet.
Reply With Quote
Old 02-06-2009, 16:27
Married to PC

Hallo Reuvers,

dat

Quote:
Originally Posted by Reuvers
Ik had de auto voordat ik hem kocht ook bekeken op rdw en zag ook dat die in december 83 is gemaakt, maar wist niet dat dat een probleem was/ of niet klopte

is een misverstand, via rdw.nl kun je niet zien wanneer de auto geproduceerd is, maar alleen de datum 1e toelating, geproduceerd kan die auto al een half jaar eerder dan de 1e toelating zijn geweest, maar dat

Quote:
CHassi nummer heb ik nu even niet bij de hand maar zal dat vanavond even checken. Post ik het daarna wel hier.

ga je dus vanavond wel even checken bij de link wat ik je eerder hier had geplaatst.

Quote:
Maar het verschil tussen jou luchtfilter bak en die van mij zie ik niet echt? Eigenlijk alleen de extra slang aan het einde na het vacuum reservoir die naar je radiator loopt.

Tevens zit er bij mij wel een slang aan de achterkant (geloof dat ik hem op jou foto onderop zie lopen).

Ja, die slang loopt bij de mijne onderin

Quote:
Edit: ik zie alleen dat het hoekje van jou bak waar de pijp begint schuin is, en bij mij niet.

Je moet eigenlijk goed kijken naar 't punt waar bij de mijne die flexibele slang van de luchtfilterhouder richting radiateur gaat, dat punt maakt het verschil tussen de 2 luchtfilterhouders, verder, maar dat heeft eigenlijk geen belang, staat er op die van jou de merknaam, dus "volkswagen", op die van mij niets. Maar als het prima functioneerd zo met die jongere luchtfilterhouder, dan laat maar mooi zo zitten.

Wat me ook nog was opgevallen, maar wat ik gisteren was vergeten te schrijven, in het dashboard links boven het lichtje van de handrem, zit er bij de jouwe nog een lichtje voor 'n handbediende choke, dit hebben normaal gesproken alleen maar de modellen met de 1100cc motor omdat die dus handbediende choke hebben, de 1500cc modellen hebben dit normaal gesproken niet vanwege automatische choke. Maar dat hoeft niets te betekenen, die paneeltjes zijn maar prul van hardplastic, dat spul gaat vlug kapot allemaal, misschien dat later daarom bij gebrek aan 'n juiste er een met zo'n lichtje voor 'n choke in is gezet.

Last edited by Type 17 : 02-06-2009 at 16:56.
Reply With Quote
Old 02-06-2009, 17:35
VW Fanatic

ok weer goede info daar Type 17!

van het dashboard kan wel kloppen. Ik kreeg er een ander dashboard bij en 2 contacten met tellerhuis. Het tellerhuis wat er nu inzit staat op 106.000 maar de andere 2 op 118.000 en 236.000; dus goede kans dat de auto vele malen meer heeft gelopen.
Niet dat me dit zorgen maakt, want ik onderhoud hem zelf, en mocht het toch een keer nodig zijn leg ik er een ander blok in.

Zou eventueel wel een 5 bak willen hebben, om eventueel wat zuiniger te kunnen rijden.

maar ja alles op zijn tijd
Reply With Quote
Old 02-06-2009, 17:37
VW Fanatic

hmmm...ok interessant.

Hij komt uit belgie en uit April 83

Typ Golf (17)
Modelljahr 1983 (D)
laufende Nummer 507956
Fertigungsdatum April 1983
Produktionsort Brüssel
Reply With Quote
Old 02-06-2009, 20:42
Married to PC

Had ik het toch goed dat 't een vroege LX (geproduceerd tot mei '83) betreft, ik wist 't wel maar bedankt dat je effe de moeite hebt genomen om het via die link te checken, was er echt nieuwsgierig naar.

Later geproduceerde LX, dus geproduceerd vanaf mei/juni '83 kregen dus dit dashboard

W.b.t. geproduceerd in de VW fabriek in België, Brussel, ook dat is dus mogelijk, dan heb je dus een "B" (van Brussel) i.p.v. een "W" (van Wolfsburg) in het chassisnummer ná de "D" van 1983, dus wvwzzz17zdBxxxxxx

Reply With Quote
Old 03-06-2009, 07:06
VW Fanatic

ok, inderdaad ik heb niet dat dashboard nee. Is dat rvs ertegen aan?

Zijn er eigenlijk nog verschillen dat de een in Brussel is gemaakt en de ander in Wolfsburg?

tevens, bedankt voor de uitleg
Reply With Quote
Old 03-06-2009, 13:10
Dirk's Avatar
Dirk Dirk is offline
Volksforum Crew - Ik laat het hierbij.....

Nette Golf 1 en gelijk goed zelf aan de klus, zo hoort het!
Als je nu weer eens door Brabantpark cruised en deze Golf 1 ziet
dan ben ik het:

Reply With Quote
Old 03-06-2009, 15:10
Married to PC

Quote:
Is dat rvs ertegen aan?

sorry, wat bedoel je met rvs?

Quote:
Zijn er eigenlijk nog verschillen dat de een in Brussel is gemaakt en de ander in Wolfsburg?

qua uitvoeringen zover ik weet niet, alleen gaat 't gerucht dat in Brussel geproduceerde exemplaren sneller geneigd zouden zijn tot roesten dan in Wolfsburg geproduceerde exemplaren, dat zou komen doordat ze minder goed vanaf de fabriek geconserveerd zouden zijn e.d., zou er aan liggen dat de Belgen meer met de "franse slag" werken dan de Duitsers, anders gezegd minder nauwkeurig zijn, maar ik heb 't ook maar van horen zeggen.

Quote:
tevens, bedankt voor de uitleg

geen dank, graag gedaan!

Last edited by Type 17 : 03-06-2009 at 15:14.
Reply With Quote
Old 03-06-2009, 16:55
VW Fanatic

Type, met rvs doel ik op hetgeen wat op het tellerhuis heen zit. Ziet er als iets van metaal (iig grijs haha) uit.

Het gerucht wat jij meldt, weet ik niks van. Maar deze auto vertoont iig roest; daarentegen na 26 jaar vind ik dat niet geheel vreemd. En de roest die er zit haal ik weg; dus tja het is niet anders. Wel leuk als je kan zeggen dat je golf in Wolfsburg gemaakt is. Is toch een 'naam'

wederom bedankt.

Dirk, leuke golf die je hebt. Ik zal er naar uitkijken. Vind die zilvere bumpers erg mooi, maar lijkt me dat je daar ook weer een 'mooi' prijsje voor betaald.

geheel zilveren linker spiegel en deurgrepen trouwens, waar haal je die? Ebay, sloop elders...?
Reply With Quote
Old 03-06-2009, 17:46
Married to PC

Quote:
Type, met rvs doel ik op hetgeen wat op het tellerhuis heen zit. Ziet er als iets van metaal (iig grijs haha) uit.

Ach dat bedoel je, nee, dat paneel is geen rvs, maar gewoon hardplastic met 'n metaalkleurig laagje, gewoon jaren '80 kitsch maar 't is origineel.

In jou dashboard past zo'n paneel overigens niet, en wat ik weet zijn er voor jou type dash geen gemaakt in die metallic look.

Quote:
Het gerucht wat jij meldt, weet ik niks van. Maar deze auto vertoont iig roest; daarentegen na 26 jaar vind ik dat niet geheel vreemd. En de roest die er zit haal ik weg; dus tja het is niet anders. Wel leuk als je kan zeggen dat je golf in Wolfsburg gemaakt is. Is toch een 'naam'

wederom bedankt.

Zoals gezegd, ik heb 't ook maar van horen zeggen, en bij auto's van die leeftijd, van 1983, dus mindstens 26 jaar oud, valt dat toch niet meer te achterhalen uit welke fabriek ze gevoeliger waren voor roest, want ze roesten allemaal inmiddels, ook bij menig exemplaar uit Wolfsburg stuit men tegenwoordig bij nadere inspectie op "verrassingen".

Reply With Quote
Old 05-06-2009, 17:15
VW Fanatic

Net alle vacuum slangen vervangen voor 3mm silicone. Is zo veel beter van kwaliteit en het was ook hard nodig. 3 slangen scheurden en rest zag er ook niet meer uit.

Morgen roest van de daklijsten schuren en van de binnenkant achterklep.
Ook even kijken naar de achterlichten want 1 is veel feller als de ander (misschien rem licht verkeerd aangesloten ofzo)

Ook haal ik als het goed is een opknap setje 15" ATS classics geloof ik dat ze heten. Brede rand met de binnenkant gaten zwart gespoten. Ik polijst ze opnieuw (joepie...niet) en moet dan banden halen. Denk dat ze 7J zijn, en wil redelijk wat stretch maar weet niet precies wat dan een goede maat is. Zit te denken aan 165 50 15.

of hebben jullie andere sugesties?
Reply With Quote
Old 08-06-2009, 18:34
VW Fanatic

Heb van het weekeind de velgen opgehaald. Ze waren in redelijk slechte staat (de lak) maar daar was de prijs ook naar.

Ik heb een beginnetje gemaakt, en als ik eindelijk klaar ben zullen ze er goed uitzien

beetje schuren en meteen resultaat

hoop ze over een weekje af te hebben, maar ik zal wel weer veel te positief denken lol
Reply With Quote
Old 08-06-2009, 18:37
VW Fanatic

vroeg me wel af trouwens hoe ik de stoeprand schade het beste weg krijg. Schuren? Of gewoon af laten draaien? Zo ja waar laat ik dit doen; metaal bewerker?

thanx
Reply With Quote
Old 26-06-2009, 20:01
VW Fanatic

even een update

Ik blijf zo veel mogelijk bezig met de Golf. Helaas ben ik van we week na anderhalf jaar in dienst, ontslagen vanwege de befaamde "crediet crisis". Zou willen dat ik een euro kreeg, elke keer als ik dat woord hoor.

Maar ja, het leven gaat verder. Geeft me ook wat meer tijd om te werken aan mijn auto. Al heb ik het wel druk met een aantal andere auto's maar goed.

iig, het polijsten van mijn ATSjes gaat goed. Nog eentje en ik ben klaar. Heb ook voor een prikkie 4 nieuwe Bridgestone Potenza's in 165-50-15 kunnen bemachtigen dus dat was een meevaller.

Van de week komen mijn chrome deurgrepen binnen (36 euro bezorgd lol!), dus ben heel benieuwd naar kwaliteit en passen

vandaag een van de achter wielkast randen van zijn roest ontdaan. Er zaten veel blaasjes en vooral onder de steenslag kappen zat roest.

inmiddels ook alweer gespoten, maar ik moet het nog bijpoetsen, en die sleenslag kap scheurde.

Morgen de andere kant
Reply With Quote
Old 26-06-2009, 22:35
T!m T!m is offline
Forum junkie

Mooi opgeknapt. Ik ben benieuwd hoe het spuitwerk eruit ziet !

Zo te zien kun je aan de achterkant de rand van de wielkast ook beter opschuren en in de roestomvormer zetten
Old 12-07-2009, 09:20
VW Fanatic

ik heb een vraagje:

ik heb sinds gisteren chrome deurgrepen binnen. Nu heb ik ze gemonteerd, maar werkt het slot niet meer geweldig. Het lijkt alsof de pin de het slot omlaag of omhoog duwt net niet lang genoeg is.
Zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad? Zo ja wat is de oplossing?

Heb gezocht maar kan helaas niks vinden

bedankt
Reply With Quote
Old 06-08-2009, 20:14
VW Fanatic

een tijdje niks hier toegevoegd maar absoluut niet stil gezeten.
Velgen zijn bijna af maar heb ik lang niks aan gedaan omdat de lak mij meer irriteerde

Ik had heel de auto geschuurd, en daarna gerold. Dit werd een drama! Het was zo slecht dat ik met heel veel pijn, moeite en vooral heel veel tijd de auto helemaal opnieuw heb geschuurd. Iemand vond trouwens een van de vorige eigenaren niet aardig, want de hele auto was met een sleutel bewerkt.

iig eenmaal geschuurd stond de auto er zo (ongeveer) bij

Witte streep was sleutel schade

vandaag bij mijn schoonvader onder zijn carport gespoten met compressor. Geen ideale omstandigheden (beetje wind en vooral veel stof) maar goed, het resultaat was veel beter als ik had verwacht.

Morgen spuit ik de auto nog een laagje en bouw ik hem terug op. Kleur is zijdeglans zwart (best mat).

De auto heeft wel een paar plekjes waar ik net wat dikker heb gespoten, en helaas een druiper, en een beetje sinasappel. Maar al met al geen slecht resultaat.

Als hij klaar is schuur ik hem nog heel licht op, 1500 of 2000 nat, en dan comandant 4 erover heen.

Ben best tevreden met mijn eerste spuit ervaring

P.S sorry voor slechte resultaat foto's maar was wat donker daar. Betere volgen snel

Last edited by Reuvers : 06-08-2009 at 20:18.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules