![]() |
|
||||
|
||||
![]() Ik heb net even een poging gedaan om van mijn 1.3 motor de ontsteking af te stellen. Aanleiding was het lekken van olie in het ontstekingshuis, ik heb het complete binnenwerk van een goede, droge ontsteking overgezet.
- Motor staat op tijd, merktekens op de kruk- en nokkenas staan goed - De rotor van de ontsteking staat op de 1e cilinder (dus ook in lijn met het kerfje op het ontstekingshuis) - Vacuumvervroeger is niet aangesloten - Toerental bij afstellen is +- 1000rpm Nu slinger ik de motor aan, maar met draaien aan de ontsteking krijg ik het merkteken op de krukaspoelie nooit in lijn met het merkteken op het blok! Het merkteken op het blok geeft het bdp aan en het juiste voorontstekingspunt. Kan iemand me zeggen wat ik verkeerd doe? Last edited by Henk_Pigo : 10-07-2009 at 23:29. |
|
||||
|
||||
![]() Voor het juiste tijdstip ben je eigenlijk een stroboscoop met gradeninstelling nodig.
Maar de merktekens moeten voor het juiste ontstekingstijdstip ook niet samenvallen,de motor zou dan onsteken op het bovenste dode punt. Aangezien hij vooronsteking moet hebben zou het merkteken van de poelie (vanaf de zijkant bekeken) ongeveer 1 cm aan de linkerkant van het merkteken op de motor moeten staan. |
|
|||
|
|||
![]() En met een 1.3 kun je volgens mijn ervaring niet uitgaan van merktekens....
Met het vervangen van een distributierimen klopte er ook niks van volgens merktekens... Serieproductie denk ik ![]() |
|
||||
|
||||
![]() @ Jan: Het merkteken op de poelie staat wel 5cm van het merkteken op het blok af... Dat is het gekke juist: De werkplaatshandleiding zegt dat er op het merkteken op het blok een ijkpunt staat voor het juiste voorontstekingspunt, daar moet het merkteken op de poelie dus naar toe.
@ SciroccoGTII: Wat bedoel je precies met de oude methode? |
|
||||
|
||||
![]() 5 Cm ? En hij loopt wel goed?
Bougiekabels wel goed gemonteerd? ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Hij loopt 'redelijk', maar de vacuumpot ligt ook los trouwens.
Bougiekabels zitten goed verder... Ik kreeg de suggestie van iemand dat ik het merkteken op het vliegwiel als ijkpunt moest nemen. En misschien is de poelie wel niet helemaal goed of heb ik tijdens het monteren van de nieuwe riem de riem net een tandje ernaast gezet... De werkplaatshandleiding heeft het ook over een GF motor mét en zonder toerentalstabilisator. Wat is dit precies? De beide motoren hebben op de aangegeven plaatjes ook andere merktekens aan het motorblok, het 'vorkje' is anders. Als ik naar die plaatjes kijk, dan heb ik een merkteken voor een motorblok zonder toerenstabilisator. |
|
||||
|
||||
![]() Goed.... het probleem is inmiddels opgelost:
Ik had het asje van een golf 2 1.3 overgezet in het huis van mijn oude ontsteking, alleen heb daarbij niet goed opgelet. De rotor zit bij het golf 2 asje 45° gedraaid tov de nokkenrol... |
|
||||
|
||||
![]() Super dat ie weer loopt!!
![]() Maar hoe kreeg je dit: - Motor staat op tijd, merktekens op de kruk- en nokkenas staan goed - De rotor van de ontsteking staat op de 1e cilinder (dus ook in lijn met het kerfje op het ontstekingshuis) Dan voor elkaar??? ![]() Gr Jan |
|
||||
|
||||
![]() Denk dat Henk de eerste tijd niet kan reageren...doet namelijk met een kameraad van hem mee met de Carbage Rally met de Jetta mk1
|
||||
|
||||
![]() Ik ben inmiddels weer terug! De jetta heeft alles zonder problemen doorstaan! Heb alleen 1x de contactpuntjes af moeten stellen.
Het probleem zat hem erin dat ik de as van het ontstekingshuis heb vervangen door 1 van een golf 2 af. Bij de golf 2 as zit de nokkenrol die de contactpuntjes verbreekt 45° verdraaid tov de rotor.... Sjah en dan kan je de merktekens wel goed hebben, maar dat maakt dan niks uit... die 45° kan je met draaien niet verhelpen. |
|
||||
|
||||
![]() nokkenrol die de contactpuntjes verbreekt 45° verdraaid tov de rotor....
Ok dus daar zat het probleem. Snapte al niet dat de merktekens wel gewoon goed stonden. Gr Jan. |