Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-03-2010, 23:02
Golf2 Golf2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 16
Default Distributie vervangen

Wil van het weekend m'n distributieriem gaan vervangen, deze ligt er inmiddels weer 100.000 km op, wie kan mij vertellen hoe dit een beetje in z'n werk gaat weet wel hoe je hem op tijd moet zetten maar hoe werkt 't met de spanrol?
Het is trouwens een 1300cc NZ uit '89
alvast bedankt mannen.
Reply With Quote
  #2  
Old 03-03-2010, 23:33
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

er is geen spanrol,

de waterpomp is de spanrol

er zijn 2 merktekens.

krukas: op de dynamo poelie zit een kerfje. die moet gelijk aan het haakje aan het blok. rechts ervan meen ik.

nokkenas: er zit een puntje in het nokkenwiel, op de plastic kap zit een pijl aan de onderkant deze moeten gelijk staan.

slimste is alvorens de merktekens op de juiste stand te draaien vóórdat je de waterpomp met 3 bouten losdraait. en even een foto te schieten van de stand.
als de bouten los zitten ontspan je de pomp met een schroevendraaier boven op in het huisje van de pomp. tegen het blok aan gaat ie geloof ik los.
daarna komt er een vracht KVS uit, dus emmertje en doeken eronder.
slim is om onderaan de radiator de KVS alvast grotendeels weg te laten lopen.
nadat de pomp eruit is controleer je of de rubber seal niet is achter gebleven.

dan pak je de nieuwe, met nieuwe seal en die druk je erin. wel van te voren de rand in het blok vrij maken van KVS, anders sluit het niet lekker.

dan draai je de bouten handvast en leg je de riem erom heen, als het goed gaat staan de wielen nog op tijd.
span de riem op en controleer nogmaals of de de boel op tijd staat.
dus boven het putje met plastic pijl, en onder de streep met visje.

als ze goed staan moet je de pomp zover opspannen dat je de riem tussen de pomp en nokkenas met 2 vinger 90graden kan draaien.

lukt dit, kun je de pomp vastdraaien. controleer nogmaals de timing.
voor de zekerheid kun je de krukas voorzichtig rond draaien met de bougies eruit.
als het ineens zwaar gaat staat ie niet goed.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 05-03-2010, 19:02
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Op het vliegwiel zit ook een merktegen, onder dat rubberen dopje op de bak.

Waterpomp moet je van het blok afdraaien om te ontspannen.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #4  
Old 05-03-2010, 22:41
Rallyegek Rallyegek is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 651
Send a message via MSN to Rallyegek
Default

Gewoon op alle tandwielen duidelijk aftekenen met een witte verfstift, dan de nieuwe riem er recht naast houden en alle markeringen overnemen en dan de riem er weer op.

Wel aftekenen op riem en tandwielen

Scheelt je weer om eerst alles op tijd te zetten
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan)
Caddy mk1 1983 (daily)
Passat variant 1981 (project)
Audi 100 td 1987 (motor donor)
Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto)
Reply With Quote
  #5  
Old 05-03-2010, 22:54
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #6  
Old 05-03-2010, 22:56
Rallyegek Rallyegek is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 651
Send a message via MSN to Rallyegek
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn


Niet goed ?
Zo heb ik het nu al een keer of 10 gedaan bij me dieseltjes doen het nog steeds
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan)
Caddy mk1 1983 (daily)
Passat variant 1981 (project)
Audi 100 td 1987 (motor donor)
Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto)
Reply With Quote
  #7  
Old 06-03-2010, 02:15
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by Rallyegek
Gewoon op alle tandwielen duidelijk aftekenen met een witte verfstift, dan de nieuwe riem er recht naast houden en alle markeringen overnemen en dan de riem er weer op.

Wel aftekenen op riem en tandwielen

Scheelt je weer om eerst alles op tijd te zetten



zo doe ik het ook altijd. Lekker makkelijk.

Ik maak bij diesels wel ff tandwiel van nokkenas los zodat deze een klein stukje terug springt en netjes op tijd komt te staan.

Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #8  
Old 06-03-2010, 19:56
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Op tijd zetten is toch zo gepiept. Zeker bij een 1.3 NZ, heb die van mij ook half uit elkaar gehad maar zo'n simpele distributie als bij deze was ik nog niet tegen gekomen.

Geen aparte ontsteking of pomp die nog op tijd moet staan, alleen nokkenas en krukas en voila -> gaaaaaaaaaan!
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #9  
Old 06-03-2010, 22:01
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

de volgende keer ga ik ook maar merktekens aanbrengen bij mijn gu motor was het een drama om de onsteking weer op tijd te krijgen. nz is idd wel iets makkelijker
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #10  
Old 10-03-2010, 12:14
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Quote:
Originally Posted by Jel Golf 2 GTI
zo doe ik het ook altijd. Lekker makkelijk.

Ik maak bij diesels wel ff tandwiel van nokkenas los zodat deze een klein stukje terug springt en netjes op tijd komt te staan.

Grtz Jel


zucht...
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum