Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-10-2009, 12:08
Rétrokroezer Rétrokroezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 420
Default Oliedruk verlies met oliekoeler?

Klopt het dat er oliedrukverlies is bij het monteren van een oliekoeler met zo'n adapter plaat 'sandwichplate met thermostaat' voor achter de oliefilter?

vb;
http://www.sandtler.de/katalogangeb...r/b_adapter.gif

Las er iets over in dit 'renault topic';

http://www.renault-tuning.com/viewt...r=asc&start=840

Heb nu nog de oude oliepomp. Werkt wel nog goed. En toont nog een juiste oliedruk op m'n vdo metertje. Maar veel druk zou er toch niet meer verloren mogen gaan mijn i.d.

Is voor mijn 1.3 GK blok in m'n golf1. Heb nog de originele radiator en heb zo de indruk dat ie wel eens behoorlijk warm kan worden bij een lange rit.
Oliekoeler leek me dus wel niet verkeerd.
__________________
retropilots.be

Last edited by Rétrokroezer : 16-10-2009 at 12:11.
Reply With Quote
  #2  
Old 16-10-2009, 12:55
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Omdat de olie kouder blijft, wordt de druk juist hoger, dat is het nut juist van zo'n ding

Ik rijd met een Mocal op mn 1.8 8v, oliedruk blijft bij mij continu rond de 4 bar belast en temp constant op 90 graden.

Last edited by Arne : 16-10-2009 at 17:25.
Reply With Quote
  #3  
Old 16-10-2009, 13:04
Rétrokroezer Rétrokroezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 420
Default

Zou inderdaad het meest logische zijn.
Heb toch her en der al het omgekeerde gelezen, dat na montage de oliedruk daalt. Blijkbaar bij jou niet. Is het ook zo'n sandwich-plate die je gebruikt of een origineel stuk van vw zoals op een mk1 gti?
__________________
retropilots.be
Reply With Quote
  #4  
Old 16-10-2009, 13:09
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Quote:
Originally Posted by Arne
Omdat de olie kouder blijft, wordt de druk juist hoger, dat is het nut juist van zo'n ding

Ik rijd met een Racimex op mn 1.8 8v, oliedruk blijft bij mij continu rond de 4 bar belast en temp op 90 graden.


Als je de olie verwarmd word de afstand tussen de moleculen toch juist groter ? Dus meer volume in het oliesysteem zonder dat er meer ruimte is, dan moet de druk toch juist hoger worden als de olie warmer word

Of zie ik dat verkeerd ?
Reply With Quote
  #5  
Old 16-10-2009, 13:11
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Ja,leg eens uit ?

Druk zou hoger kunnen worden(gemeten druk) doordat de sensor voor de koeler zit (smallere doorgang) ?

Maar een koeler moet er in 1e plaats voor (olie) koelling zorgen lijkt me

Last edited by sixpack : 16-10-2009 at 13:19.
Reply With Quote
  #6  
Old 16-10-2009, 13:19
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Als het volume hetzelfde blijft wel ja, maar er is ruimte voor expansie dus de druk neemt juist af omdat de olie dunner wordt.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-10-2009, 13:20
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Als olie warmer wordt wordt hij toch juist dunner ?
Reply With Quote
  #8  
Old 16-10-2009, 13:20
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Ja...
Reply With Quote
  #9  
Old 16-10-2009, 13:21
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

wat doet die koeler dan aan drukverhoging ?
Reply With Quote
  #10  
Old 16-10-2009, 13:23
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Ervoor zorgen dat de olie koeler blijft, dus dikker, dus meer druk.

Alleen bij een gelijk volume zou er meer druk optreden als de olie warmer wordt, de olie kan toch in de carterpan alle kanten op, dus die natuurkunde wet gaat niet op
Reply With Quote
  #11  
Old 16-10-2009, 13:31
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Overigens snap ik de onduidelijkheid al, als je een oliekoeler monteert, moet er natuurlijk wel meer olie in de motor, anders zou je idd drukverlies hebben.
Reply With Quote
  #12  
Old 16-10-2009, 13:32
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.

Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 19:44.
Reply With Quote
  #13  
Old 16-10-2009, 13:33
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Quote:
Originally Posted by Sjon
Praktijk = 2x oliekoelers ingebouwd en de oliedruk zakte een streepje (pak-hem-beet 0,25 bar)


En je gooit er nu wel meer olie in dan standaard voorgeschreven?
Reply With Quote
  #14  
Old 16-10-2009, 13:37
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.

Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 19:44.
Reply With Quote
  #15  
Old 16-10-2009, 14:37
Rétrokroezer Rétrokroezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 420
Default

Mijn vb;

Ik heb hier een 12 rijen universele 'RAAL' oliekoeler voor m'n 1.3'tje &
ik gok op ongeveer 1m hydro leidingen 'druk & retour' samen?
Wss zelfde als bij een polo?


Je kan natuurlijk ook wss kiezen welke dikte je pakt van leidingen?


Dan zou ik ongeveer moeten rekening houden met een drukverlies van 0,25bar+-? Vind ik eigenlijk al behoorlijk.
@Sjon;
Hoeveel rijen had jou oliekoeler als ik vragen mag?
__________________
retropilots.be

Last edited by Rétrokroezer : 16-10-2009 at 14:44.
Reply With Quote
  #16  
Old 16-10-2009, 14:41
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,840
Default

Sjon wat is jouw oliedruk voor oliekoeler en wat is ie erna? en wat moet de oliedruk ongeveer zijn?

Omdat ik momenteel ermee bezig ben (sensoren en oliekoelerset zijn onderweg)

weet dus niet wat de druk eerst was, en als ik de metertjes erin heb, heb ik ook meteen de koeler erop, weet dus niet of de druk goed is.

Serge heeft het wel eens over makkelijke aanpassing aan de oliepomp voor meer druk?
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #17  
Old 16-10-2009, 17:25
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Quote:
Originally Posted by Rétrokroezer
Mijn vb;

Ik heb hier een 12 rijen universele 'RAAL' oliekoeler voor m'n 1.3'tje &
ik gok op ongeveer 1m hydro leidingen 'druk & retour' samen?
Wss zelfde als bij een polo?


Je kan natuurlijk ook wss kiezen welke dikte je pakt van leidingen?


Dan zou ik ongeveer moeten rekening houden met een drukverlies van 0,25bar+-? Vind ik eigenlijk al behoorlijk.
@Sjon;
Hoeveel rijen had jou oliekoeler als ik vragen mag?



Slangdikte is altijd hetzelfde volgens mij....bij Mocal iig wel.
Reply With Quote
  #18  
Old 17-10-2009, 10:48
Rétrokroezer Rétrokroezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 420
Default

Inderdaad, zal wss wel vast zijn aan de maat van de koppelingen die je gebruikt. Ik denk dat de aansluitingen bij mij 21*1,5 zijn.


Olie druk moet minimum 2bar zijn bij 2000tr/min bij een sleeptuimelaar dacht ik zo?

Denk dat ik daar maar net aankom. Als daar dan nog ééns 0,25 afgaat.

Wel gemeten met VDO meter.k'weet niet in hoeverre die exact zijn?
__________________
retropilots.be

Last edited by Rétrokroezer : 17-10-2009 at 11:06.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum