![]() |
|
|||
|
|||
![]() Ik ben nu druk bezig met de carrosserie van de mk1.
Deze wil ik doorlassen om hem zo stijf en stevig mogelijk te krijgen. Wat zijn nu de beste en belangrijkste punten om goed door te lassen. De veerpootschotels voor en de langsdragers enzo dat snap ik allemaal wel. Maar is het nu ook verstandig om de bodem door te lassen bijv.? Op de bodem heb je diversen op gelaste langsdragers , en de achteras balken bijvoorbeeld, is dit verstandig om door te lassen of is het zonde van de tijd? Wie heeft hier ervaring mee , of kan onderbouwen wat en waarom. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() hey ron ik heb nog geen tijd gehad om de spoiler op te sturen, maar ik stuur hem je toe zowiezo! maar je mk1 is toch nog niet klaar
![]() |
|
|||
|
|||
![]() No Probs man, rustig aan. Denk niet dat hij dit jaar gaat rijden...
![]() |
|
|||
|
|||
![]() ik denk dat je eens moet gaan kijken op de K.N.A.F. site voor rally auto's.
die zijn wel doorgelast maar ik begrijp nog niet helemaal wat jij onder doorlassen verstaat. daar verstaat men onder doorlassen, op bepaalde punten, lassen versterken dan wel op andere plaatsen de las vergroten. geheel af lassen ( rond lassen of de gehele naad af lassen ) zou ik af raden, dan word et hok te stijf, je wilt altijd wat beweging in de auto houden om feedback te krijgen wat ie waar doet. ook bij geheel af lassen heb je eerder kans op scheuren elders waar de lassen minder sterk zijn, dat wil je ook voorkomen. |
|
||||
|
||||
![]() Ik denk dat als je n goede rolkooi en n paar stabilisator stangen plaats je niet eens aan doorlassen moet beginnen.
Ik ryd zelf met boven genoemde en heb geen last van beweging in de carroserie. Ook op t circuit blyft hy netjes strak op 4 wielen. Heb m toen niet doorgelast omdat ik bang was dat hy dan te styf zou worden en zou scheuren. Hopelyk kan je hier wat mee. Gr Pim
|
||||
|
||||
![]()
|
||||
|
||||
![]() mooi spul he ron
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() overal waar een puntlas zit deze doorlassen en dit 5cm las.. 5 niks 5 las 5 niks..
dit om de body nog iets te kunnen laten bewegen( wringen van de kas) als je dit doet, heb je een gigantisch strakke koets.( hadden we met de golf 1 en nu weer met de e30 m3 gedaan) ook de bodem
|
||||
|
||||
![]() op doorlas gebied is er denk ik geen grens.
als je voor en achter doorlast en in het midden niet dan is het midden het zwakts. en zo kun je elk punt beoordelen.. het gedeeltelijk doorlassen ( dus rups om rups) heeft weinig te maken met meer of minder stijfheid. als je het compleet door last krijg je alleen meer kans op scheurvorming omdat er nergens rek zit, dus dan krijg je gewoon dat het plaat naast de las door scheurt. en compleet is overbodig, het word er niet stijver meer van ,het is alleen maar extra gewicht.
|
||||
|
||||
![]() met wringen bedoel ik niet stijfheid.. maar een chassis moet iets kunnen torderen, kan dit niet scheurt het gelijk naast de las.
idd compleet is overbodig en een paar duizend kilometer op de nordschleife is een chassis dan geheel op. bij een golf een heeft het zeker nut, wanneer je hem ook echt gebruikt
|
|||
|
|||
![]() De bedoeling is inderdaad niet om hem helemaal aan elkaar te lassen, maar meer de belangrijke punten. Dus om de paar cm doorlassen van:
Veerpootschotels Langsdragers voor Schutbord ( achter de bovenkant van het dashboard net onder het voorraam) Maar het ging er mij om of het nut heeft om op de bodem ook te lassen. Daar heb je in de lengte richting ook wat opgelaste kokers zitten , bijvoorbeeld in de lengte van de draagarm bevestiging . En waar de achterbrug aan vast zit. De bedoeling is om af en toe vrij te rijden op bijvoorbeeld assen of zandvoort , en voor de rest als speeltje op de openbare weg. ![]() De draagarmen die je op de foto ziet heb ik al eens bij iemand gezien ( hè Knarf.. ![]() De achteras die ik heb liggen word nagemaakt zoals op de foto, dit wou ik al doen en ben het vaker tegen gekomen op het net. Het gaat dus echt om het doorlassen , want dat is iets wat ik toch wel gedaan wil hebben, maar niet teveel zodat de auto niet meer kan bewegen. Zoals Richard ook zegt , er moet wel wat flex in zitten anders word het binnen een korte tijd 1 grote scheuren kas. |
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
je hebt hem op de bok och en de bodem kaal?.. zou het lekker meepakken.. ![]()
|
||||
|
||||
![]() gewoon alles doen.. zoveel mogelijk.
of je er direct iets van merk weet ik niet, maar het is wel belangrijk voor de levensduur. je moet ook zeker een goede kooi bouwen die maakt uit eindelijk de echte stijfheid. niet zon kant een klaar inschroef kooitje maar gewoon een custom made inlas kooi. is even werk maar je hebt er zeker plecier van, ook zeker als je een keer over de kop gaat. ook bij de kooi geld weer doe alleen het nodige en niks overbodig, dat is alleen maar gewicht. ik denk dat je een mooi voorbeeld aan de mijne kan nemen. bied genoeg stijfheid/betrouwbaarheid en er is geen buis te veel.
|
|||
|
|||
![]() voor de kooi heb ik al een tekening, is een tekening van een gekeurde kooi.
Dus denk dat die wel goed zit, wil hem alleen doortrekken naar de veerpoten voor. |
|
||||
|
||||
![]() even de tekeningen van een m3 dtm pakken
![]() ![]() ![]()
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels Last edited by Richard : 29-01-2010 at 15:20. |
|
|||
|
|||
![]() Ziet er mooi uit Richard, is dit jouw m3?
|
|
||||
|
||||
![]() nope...