Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Closed Thread
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-03-2010, 08:54
Mikkem's Avatar
Mikkem Mikkem is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 200
Default RDW eisen bij ombouw van MK2 benzine naar TDi

Ik was van plan om bij het wegenbelastingvrij worden van mijn 86'er 1.3 een lpg-installatie in te laten bouwen. Maar mijn zwager ziet het (technisch gezien) wel zitten om een TDi blok in deze auto te knutselen.

Buiten het technische verhaal krijg je dan te maken met de RDW. Er zijn een aantal topics over de ombouw, maar ik kan daar nergens in vinden hoe het zit met (om)keuren.

Op het forum van de TDiclub heb ik het volgende gevonden:

Quote:
Als je een auto ombouwt, moet ie op 4 punten gekeurd worden bij de RDW:
1. Geluidstest (lukt nog wel)
2. Weggedragtest (alleen als er een andere motor met +15% pk in komt)
3. Typegoedkeuring onderzoek (technisch onderzoek)
4. Identiteitsonderzoek
Totale kosten: nu zo'n 700 tot 1000 euro denk ik. Dit is dus een groot struikelblok. ALs je moet herkeuren, wordt het dus nog veel betalen...
Ik weet niet meer of ik het allemaal goed noem, is alweer een tijdje geleden dat ik het uitgezocht heb.

Wat je in ieder geval niet wilt, is dat je nieuwe krachtberekeningen voor je auto moet maken (dat volgt uit dat typegoedkeuring onderzoek). Dat moet je wel als de auto niet meer voldoet aan de verleende typegoedkeuring voor je auto. In jouw geval is dat waarschijnlijk zo. Een dieselblok is namelijk zwaarder dan een benzineblok en je MK2 chassis krijgt met dat zwaardere motorblok dus waarschijnlijk een grotere asbelasting dan waarvoor hij goedgekeurd is.

Het is namelijk zo dat je benzine chassis een andere typegoedkeuring heeft dan een dieselchassis: deze heeft een iets andere constructie, waardoor de asbelasting hoger mag zijn.


Deze post komt uit 2006, deze teksten zijn ondertussen niet meer terug te vinden op de RDW site. Weet dus niet of dit aangepast is.

Daarnaast had ik begrepen dat wat betreft die typegoedkeuring geldt dat dit geen probleem is als de combinatie model / motor ooit origineel geleverd is. Met een TDi blok en een MK2 Golf wordt dat lastig.

Kortom: wie heeft hier mee te maken gehad en weet raad?
Ik begrijp dat het eenvoudiger is als je al een MK2 diesel hebt, dan hoef je in principe niet te herkeuren (brandstof en aantal cylinders verandert niet).
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986
Verkocht!
Reply With Quote
  #2  
Old 21-03-2010, 09:52
tdiwolf tdiwolf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 281
Default

bel ze gewoon, dan zul je merken, dat het niet zoveel voorstelt.

nummer staat wel op de site van de rdw.
Reply With Quote
  #3  
Old 21-03-2010, 09:56
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-03-2010, 10:14
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

de "search" button, wat "zoeken"betekent, is echt ideaal, je vult een trefwoord in, klikt op het knopje "go" en heel vaak kom je dan verbazingwekkend goede onderwerpen tegen..

en voor nu..

Last edited by hajee : 21-03-2010 at 10:18.
Reply With Quote
Closed Thread



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum