Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-05-2009, 12:30
GerardMkIIVR6's Avatar
GerardMkIIVR6 GerardMkIIVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 3,815
Default Rijden zonder Expansievat vertrouwd????

Je ziet veel met de expansievatten verwijderd voor de cleane look en dan zo een vuldop op de slang of ergens anders maar is het vertrouwd om daar mee te rijden?
Ik vraag het omdat ik erover nadenk en wil het gewoon safe hebben want ik wil wel kunnen rijden wat op de meets staat rijdt niet altijd hele stukken daarom ben ik er ook benieuwd naar.
Wat denken/weten/vinden jullie ervan?
__________________
Built NOT Fucking Bought
Reply With Quote
  #2  
Old 13-05-2009, 12:50
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,050
Default

Je hebt radiateurs met een ingebouwd expansievat. Bij een golf 1 is dat bijvoorbeeld een soort van verdikking aan de zijkant van de radiator waar dus ook de vuldop zit.
Reply With Quote
  #3  
Old 13-05-2009, 12:54
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 387
Default

Zo lang je de motor niet lang stationair laat lopen en niet gaat planken kan dit geen kwaad.
De motor krijgt tijdens het rijden voldoende koeling door o.a. rijwind en tevens de ventilator.
Het expansie vat zit er om overtollig uitgezette vloeistof in op te vangen en terug te voeren wanneer de motor is afgekoeld.
Motoren met een expansievat hebben over het algemeen genoeg buffer om ook zonder te kunnen.

Misschien wel slim om een radiateur aan te schaffen die wat meer koelcapaciteit bied.
Of een dergelijke zoals mijn voorganger ook al vermeld te monteren.
__________________
VW T2b-2.0
VW Golf GTI mkI (1600 EG)
VW Golf GTI mkII
Reply With Quote
  #4  
Old 13-05-2009, 14:12
GerardMkIIVR6's Avatar
GerardMkIIVR6 GerardMkIIVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 3,815
Default

Ok begrijp het met die einser radiateurs maar heb toen na de opbouw net een nieuwe gekocht daarom zat ik te denken aan zo een losse dop op de slang ofzo.
Maar ikw il mijn auto nog wel kunnen gebruiken waarvoor ze is soms wel eens gas geven
Dus in principe voor een motor waar goed mee gereden wordt is zo een losse dop niet ideaal?
__________________
Built NOT Fucking Bought

Last edited by GerardMkIIVR6 : 13-05-2009 at 15:11.
Reply With Quote
  #5  
Old 13-05-2009, 14:22
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Je moet wel een expansievat hebben, dus zoek gewoon een radiateur met ingebouwd reservoir, dan kan je niks overkomen!
Reply With Quote
  #6  
Old 13-05-2009, 15:14
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 387
Default

Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Ok begrijp het met die einser radiateurs maar heb toen na de opbouw net een nieuwe gekocht daarom zat ik te denken aan zo een losse dop op de slang ofzo.
Maar ikw il mijn auto nog wel kunnen gebruiken waarvoor ze is soms wel eens gas geven
Dus in principe voor een motor waar goed mee gereden wordt is zo een losse dop niet ideaal?

Ik zou op safe gaan.
Dus een radiateur met buffer.
__________________
VW T2b-2.0
VW Golf GTI mkI (1600 EG)
VW Golf GTI mkII
Reply With Quote
  #7  
Old 13-05-2009, 15:28
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Of bouw je expansievat uit het zicht.
Reply With Quote
  #8  
Old 13-05-2009, 15:53
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,778
Default

heb er ook een keer 1 gezien met de veerpootbrug als expansievat. en volgens mij was dat ook een vr6. of wat pedaalemmer zegt: uit het zicht.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #9  
Old 13-05-2009, 16:39
FEMME's Avatar
FEMME FEMME is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 1,150
Default

Ik zou niet zonder gaan rijden Gerard, dan zou ik indd een radiateur gaan zoeken met het expansievat erbij in. Maar wel met dezelfde maat als die je nu hebt natuurlijk.
__________________
Moai sûnder wjergea binne de Wâlden: smûk skaadzjend beamtegrien oeral yn it rûn
Reply With Quote
  #10  
Old 13-05-2009, 22:30
GerardMkIIVR6's Avatar
GerardMkIIVR6 GerardMkIIVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 3,815
Default

Ja ik ben er ook wat huiverig voor Femme.
En Martin een radiateur van een einser met buffer is voor mij ook geen optie want die radiateurs hebben het vul gedeelte aan 1 kant en de slang aansluiting aan de ander, als ik 1 heb met de aansluiting aan de bestuurderskant dan komt de vuldop aan de bijrijderskant en daar is bij mij weinig ruimte ivm de olieleiding kompressor en de dynamo.
En uit het zicht waardan?
Moet wel op een hoog punt zijn.
__________________
Built NOT Fucking Bought

Last edited by GerardMkIIVR6 : 13-05-2009 at 22:33.
Reply With Quote
  #11  
Old 14-05-2009, 07:10
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 387
Default

Je zou misschien een expansievat van een classic mini (Cooper of SPI) kunnen gebruiken. Deze is relatief klein, bied voldoende opslag en is heel makkelijk weg te werken. Bv tussen binnen/buitenscherm. Of achter de gril. Heeft alleen geen dop.
Op de foto tussen de firewall en radiateur.


__________________
VW T2b-2.0
VW Golf GTI mkI (1600 EG)
VW Golf GTI mkII

Last edited by martin : 14-05-2009 at 07:34.
Reply With Quote
  #12  
Old 14-05-2009, 07:48
GerardMkIIVR6's Avatar
GerardMkIIVR6 GerardMkIIVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 3,815
Default

Ja jij bedoelt net als die japaners.
Die gebruiken een klein vaatje met een dunne slang eraan zodat wat ie eruit smijt er nadien via vacuum weer in zuigt.
__________________
Built NOT Fucking Bought
Reply With Quote
  #13  
Old 14-05-2009, 07:55
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 387
Default

Yep. Volgens mij heb ik er zelfs nog een liggen.
__________________
VW T2b-2.0
VW Golf GTI mkI (1600 EG)
VW Golf GTI mkII

Last edited by martin : 14-05-2009 at 08:05.
Reply With Quote
  #14  
Old 14-05-2009, 08:16
Ronald's Avatar
Ronald Ronald is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 862
Default

Quote:
Originally Posted by joostvw
heb er ook een keer 1 gezien met de veerpootbrug als expansievat. en volgens mij was dat ook een vr6. of wat pedaalemmer zegt: uit het zicht.


Is volgens mij de Golf1 van Ron Huyzer!!
Reply With Quote
  #15  
Old 14-05-2009, 08:17
Ronald's Avatar
Ronald Ronald is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 862
Default

Is niet de Golf1 van Ron Huyzer.., maar weet wat jij bedoelt Joost. Toen ik de thread las dacht ik gelijk aan hetzelfde.


Reply With Quote
  #16  
Old 14-05-2009, 08:31
GerardMkIIVR6's Avatar
GerardMkIIVR6 GerardMkIIVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 3,815
Default

Ja Ron heeft het wel vorig jaar,deze foto is al 2jaar oud
Maar met deze opstelling hierboven had Ron ook een slangetje naar beneden naar een potje
Maar is die vanaf gestapt naar een veerpootbrug weet de reden niet waarom.
__________________
Built NOT Fucking Bought
Reply With Quote
  #17  
Old 14-05-2009, 08:39
Rob g60 Rob g60 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,500
Default

Je expansie vat moet op het hoogste punt zitten anders gaat het niet goed met je koeling.
Je krijgt dan lucht in je leidingen dus koelproblemen.
met jouw motor zou ik zeker niet zonder reservoir gaan rijden.
Je kunt wel evt een ander mooier reservoir kopen(of laten maken).
__________________
Ovaal kever 54
kever cabrio 1970
T3
Reply With Quote
  #18  
Old 14-05-2009, 08:41
GerardMkIIVR6's Avatar
GerardMkIIVR6 GerardMkIIVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 3,815
Default

Dus het is wel zoals ik altijd dacht de meesten die je ziet op meets is voor de show and no go.
__________________
Built NOT Fucking Bought
Reply With Quote
  #19  
Old 14-05-2009, 08:59
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Show and go on trailer.
Reply With Quote
  #20  
Old 14-05-2009, 09:04
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Jan de Tuinman (Jan Nieuwenhuis) reed met een groene Golf 1 16V G60 met 280pk ofzo en had ook een klein radiateurtje met ingebouwd expansievat...

En volgens mij was dat écht geen auto die op trailers naar meetings/dragstrips kwam...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum