![]() |
|
|||
|
|||
![]() Hallo iedereen.
Om te beginnen zal ik me maar even voorstellen. Ik ben Jarno, ben 19 jaar en kom uit Lier, in België. Mijn eerste wagen was een Golf 1 cabrio uit 1988. Deze is spijtig genoeg, na er veel werk ingestoken te hebben, door een ongeval total loss gereden. (niet mijn fout, een andere reed uit een parking, op mij,..) Het VW gevoel kan ik echter toch niet missen en dus heb ik besloten om rond te kijken voor een Kever! En jawel, deze heb ik ook gevonden! Morgen ga ik de wagen in real life bekijken. Ik heb al verschillende foto's gezien, maar enkel de bodem heb ik nog niet kunnen bekijken. Als deze in orde is is de wagen verkocht en komt hij mijn richting uit! Het gaat om een 1300 Kever uit 1973. Wat is de toekost van deze wagen? Een grondig (body-off) restauratieproject. Volgens de huidige eigenaar is alles dat gelast moest worden al gelast en moeten de lassen enkel afgewerkt worden. Ook moeten er een paar losse onderdelen vervangen of gerepareerd worden etc. Nu, de eigenlijke vra(a)g(en) waarom ik dit topic open. Zoals ik reeds zei moeten de lassen afgewerkt worden. Dit wil zeggen in eerste instantie, afgeslepen worden. Maar wat is de verdere nabehandeling van lasnaden eigelijk? Wat ik me erbij voorstel: - De las afslijpen. (moet dit tot op gelijke hoogte met de carroserie van de wagen zelf?) - Wat moet er hierna gebeuren? Kit over de naden, of eerst epoxy, dan kit,..Ik heb al veel verschillende dingen gelezen, maar niets geeft me een sluitend antwoord. Dan een volgende vraag. Bedoeling is om de wagen op het einde zelf te rollen. Hier heb ik ook al verschillende dingen over gelezen, en wat me het beste lijkt is bootlak. Moet dit dan 2k lak zijn? En als ik niet kies voor bootlak, welke lak neem ik dan het beste, 2k autolak, of gewone verf uit een verfwinkel of gamma voor buitengebruik? Nog een vraag, welke voorbehandeling is er allemaal nodig voor dat je kan rollen? Is het voldoende om de huidige lak gewoon over heel de wagen strak te maken, zodat alle putjes etc weg zijn, maar er nog wel delen van de ori lak overblijven, weliswaar opgeschuurd. (en daarna dan beginnen primeren etc) Of is het nodig om eerst alle oude lak eraf te schuren en dan pas te beginnen primeren? Dan (eindelijk) een laatste vraag: Naar wat ik al gelezen heb is het het beste om alle vuiligheid (bitum, rutex, andere roetwerende middeltjes) te verwijderen. Maar, als al deze dingen verwijderd zijn, en alle roest is weggewerkt, is het dan nog nodig om alles (en dan denk ik vooral aan de bodem) terug te behandelen met roestwerende producten? Of is dit overbodig voor jullie (en kunnen deze producten geen schade aanrichten aan de lak erna?) zo ik denk dat dit het momenteel was, het zou al een hele hulp zijn! Sorry voor de lange post, maar zo kon ik alles goed uitleggen en hopelijk is er iemand die mij kan helpen! Alvast bedankt! Gr. Jarno |
|
||||
|
||||
![]() Welkom Jarno,
Ik zou me verhaal ook even in het voorstel topic zetten en dit verhaal inkorten met enkel de directe vragen die je hebt. Hierbij mijn ideen ![]() Als eerste zal ik de naden die gelast zijn waar waarschijnlijk alweer wat vliegroest zit eerst met een roest omzettend middel zoals fertan of rx7 ( waar ik goede verhalen over gehoord heb maar zelf geen ervaring mee heb ) behandelen. Dan kun je er voor kiezen om een mooie laag kit aan te brengen waarna je met je vinger in de dreft of ander afwasmiddel gaat zodat je gemakkelijk de kit vlak krijgt. Daarna een hele goede primer of meni er overheen zodat het compleet geseald zit want waar zuurstof kan komen kan vocht komen dus roest. Onderkant natuurlijk behandelen ! Steenslag etc verzorgen direct weer putjes en roest lijkt mij. Als je je wagen willt rollen hoeft hij echt niet kaal tot op het ijzer. Het ligt er aan hoe strak je het wilt hebben ! Er zijn mensen die de auto alleen wassen en daarna al gaan rollen maar ik denk dat als je met een scotsch brite schuurspons icm een ontvetter de boel lekker ruw maakt dat je resultaat er wel zal zijn. Ik ben geen expert op het gebied van de zaken hierboven omschreven en al helemaal geen kever kenner maar ik geef je gewoon mijn ideen op je vraag. En ga eens een weekendje topics van projecten lezen en op het forum rond kijken... Informatie en inspiratie zat ! Succes ! Last edited by The Clauw : 05-11-2010 at 16:52. |
|
||||
|
||||
![]() Lassen is niet altijd lassen, zeker als de eigenaar de auto wilde verkopen en hem nog even snel "opgeknapt" heeft.
Check het laswerk goed en kijk of er geen overlappingen gebruikt zijn terwijl oud plaatwerk is blijven zitten, bij twijfel mag je mij gerust foto's sturen naar me mail zodat ik je kan adviseren ![]() Wat betreft lassen wegslijpen, dit kan alleen volledig als er een doorlas is gemaakt zonder doorbranding aan de achterzijde. Als dit niet het geval is zullen er scheuren ontstaan. Als het laswerk niet is uitgevoerd door een professionele lasser slijp dan niet te veel weg als je nog enige sterkte wilt behouden ![]() Als nabewerking raad ik Kit af op lasnaden omdat dit plastisch blijft, kan scheuren en niet volledig afdicht. Het nadeel is daardoor dat vocht en zuurstof onder de kit kan komen en de kit zorgt dan voor een afgesloten broeikamer waardoor het oxidatie proces nog sneller gaat. Menie is altijd goed, primer ook, maar primer is poreus dus niet volledig dekkend waardoor je altijd vrij snel een lak moet opzetten. Voor niet zichtbare delen vind ik tectyl de beste oplossing, vooral als je dit halfjaarlijks bijwerkt.