Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-03-2011, 15:47
s0epkip s0epkip is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 11
Default 6N welke bakolie en toevoegingen

Edit:

Beurtje is ondertussen geregeld, nu de versnellingsbak nog..! Hebben jullie tips qua bakolie en evt. ervaring met Teflon toevoegingen?


Goededag Volksforummers!

Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Polo 6N 1.4 uit '98.

[s]Welke bougies kan ik het beste kiezen voor een lpg-motortje, meestal iets kouder meen ik?
Ook wordt er boven 100d km (deze heeft 220d gelopen) aangeraden een 'long live' olie te nemen, maakt dat wat uit in jullie ervaring?[s]

Ook heb ik nog niet kunnen achterhalen of de bakolie ooit vervangen is, maar ik weet ook niet wat hiervoor het interval is. Wel heb ik gelezen dat de bakken van deze blokjes niet de beste zijn, dus de olie wisselen is dan misschien wel het minste wat ik kan doen...

Last edited by s0epkip : 16-04-2011 at 16:33.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-03-2011, 18:40
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by s0epkip
Ook wordt er boven 100d km (deze heeft 220d gelopen) aangeraden een 'long live' olie te nemen, maakt dat wat uit in jullie ervaring?

Ook heb ik nog niet kunnen achterhalen of de bakolie ooit vervangen is, maar ik weet ook niet wat hiervoor het interval is. Wel heb ik gelezen dat de bakken van deze blokjes niet de beste zijn, dus de olie wisselen is dan misschien wel het minste wat ik kan doen...

Heb nog nooit gehoord dat ze er dan long life olie in gooien, zou er zelf gewoon 10w40 in gooien.

Voor een handmatig geschakelde versnellingsbak is er geen interval voor vervanging.
Reply With Quote
  #3  
Old 10-03-2011, 18:46
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

maar wel aan te raden,versnellingsbakjes zijn idd een zwak punt.
en longlife olie moet je alleen gebruiken in motoren waar deze olie voor voorgeschreven word.er moet idd gewoon 10w40 in.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #4  
Old 10-03-2011, 20:55
s0epkip s0epkip is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 11
Default

Prima, geen longlife dus, is overigens een advies van Valvoline geloof ik, dus zal ook wel (deels) op centjes berusten

Weet iemand wat er qua bougies handig is?
Volgens Bosch zijn de Super CNG/LPG gas (WR 6 DC+) [art 0 242 240 592] wel geschikt en qua prijs zijn ze ook wel geschikt
Reply With Quote
  #5  
Old 15-03-2011, 11:44
Romulus Romulus is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 134
Default

Quote:
Originally Posted by s0epkip
Ook wordt er boven 100d km (deze heeft 220d gelopen) aangeraden een 'long live' olie te nemen, maakt dat wat uit in jullie ervaring?
Ik denk dat je een high mileage olie bedoelt.
Reply With Quote
  #6  
Old 15-03-2011, 11:54
s0epkip s0epkip is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 11
Default

Kroon beveelt mij een "HELAR SP 5W30 LL-03" (Low SAP) olie aan, of anders een "Specialsynth MSP 5W-40".

Volgens Valvoline zou ik een 'Maxlive' 5w40 moeten pakken, of anders een gewone volsyntheet 5w30/40.

Het valt mij op dat geen van de 'adviezen' op een 10w40 uitkomt, maar ik zit er ook weer niet op te wachten dat ik nu opeens een olielek ga ontdekken. Ik weet niet wat er nu inzit, wel dat het vervangen moet worden!

Kilometerstand is 220.000.
Reply With Quote
  #7  
Old 15-03-2011, 14:24
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Romulus
Ik denk dat je een high mileage olie bedoelt.

Maar wordt meestal longlife olie genoemt

Quote:
Kroon beveelt mij een "HELAR SP 5W30 LL-03" (Low SAP) olie aan, of anders een "Specialsynth MSP 5W-40".

Volgens Valvoline zou ik een 'Maxlive' 5w40 moeten pakken, of anders een gewone volsyntheet 5w30/40.


Dat is wat de olie fabrikant aangeeft (aan de hand van luchttemperaturen etc.), bij de dealer gooien ze er gewoon 10w40 in.
Reply With Quote
  #8  
Old 14-04-2011, 20:52
s0epkip s0epkip is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 11
Default

Ondertussen heb ik olie (5w40 ivm korte ritjes soms, geen long life), filters, bougietjes etc. gedaan en het gasklephuis gereinigd en ingeleerd met vagcom. Al met al loopt het autotje nu een stuk lekkerder en kan er (op zich..) weer tegenaan! Bedankt voor de tips hier!

Ik wil wel nog steeds de versnellingsbakolie doen en vraag me af of ik hier ongestraft een volsyntheet in mag gooien? Dit i.v.m. de leuke moly/teflon-achtige toevoegingen aan dit soort olieen...

En hoeveel gaat er in? Zeker net wat meer dan 2 liter...?

Last edited by s0epkip : 14-04-2011 at 20:54.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum