Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-04-2011, 12:14
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default Hete diesel, koppakking?

Hallotjes,

Maatje van me rijdt in mijn passat 1600 diesel. Het valt m op dat ie steeds heter wordt, maar dat wordt het weer ook.
Er zit een nieuwe thermostaat in, de verwarming reageert snel, dus we vermoeden dat de waterpomp gewoon zijn werk doet.

Wel is nog een radiateur van een 1600 benzine gemonteerd. Ik heb vaker met een kleine rad rondgereden, zelfs met een TD, nooit problemen gehad.


We beginnen nu te denken aan een lek rakende koppakking. Hij rookt wel wat meer bij het optrekken, maar dat is alles. De koelvloeistof is schoon en er is geen sprake van vermogensverlies.


Wat zeggen de ervaren lui? hoe check ik of een koppakking begint op te raken? Gewoon binnenkort maar vervangen?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #2  
Old 19-04-2011, 15:52
Samurai's Avatar
Samurai Samurai is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,052
Default

Roken doet zo'n ding altijd!

Ik zou persoonlijk weer een grote radiateur monteren, zit er niets voor niets op.

En goed nakijken hoe hij is afgesteld, als hij teveel brandstof binnen krijgt wordt en diesel ook warmer.
Net zoals een verkeerd inspuitmoment!
Reply With Quote
  #3  
Old 19-04-2011, 16:22
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Quote:
Originally Posted by Samurai
Roken doet zo'n ding altijd!

Ik zou persoonlijk weer een grote radiateur monteren, zit er niets voor niets op.

En goed nakijken hoe hij is afgesteld, als hij teveel brandstof binnen krijgt wordt en diesel ook warmer.
Net zoals een verkeerd inspuitmoment!


Ja die gaat er binnenkort ook op, moet alleen nog ff dat nippeltje repareren waar het kleine slangetje op gaat, die is afgebroken.
Zijn daar evt nog tips voor?

Afstelling is gecontroleerd bij het vervangen van de riem 12k geleden, stond goed.
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #4  
Old 19-04-2011, 17:03
Samurai's Avatar
Samurai Samurai is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,052
Default

Wat betreft de radiateur, zou je eens bij een bedrijf kunnen informeren die die dingen reviseren!

Ik zou de afstelling nog wel even controleren, een distributieriem rekt nog welleens iets uit.
Reply With Quote
  #5  
Old 19-04-2011, 17:26
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Zou zelf gewoon een nieuwe radiateur monteren, die nippel is toch gewoon van dat poreuse plastic ? ? Altijd grote kans dat na reparatie (kitten, lijmen of smelten)het nippeltje weer afbreekt.
Reply With Quote
  #6  
Old 19-04-2011, 17:43
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

hm, zit net ff te kijken voor een nieuwe

70cm x 32cm en 3,4cm dik is wel groot zat lijkt me? Valt me mee dat ie maar 37 euro kost nieuw! Aanradertje?? Koop ik er gelijk een reserve, met 3 passats diesel nooit weg

edit, de diesel (52cm) kost maar 25 euro
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius

Last edited by Zollie : 19-04-2011 at 18:36.
Reply With Quote
  #7  
Old 19-04-2011, 17:44
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 723
Default

Ik heb eventueel nog wel een rad van een td liggen de grooteste,mijn 1.6d werd ook altijd te warm met de oiginele rad.
De rad mag voor weinig weg.
Staat ook op marktplaats.
Reply With Quote
  #8  
Old 20-04-2011, 19:44
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

is je meter wel goed? Ik dacht ook dat die van mij te warm werd. Doe ik de verlichting uit, dan is de temperatuur prima op de meter, doe ik de lampen aan dan loopt hij binnen enkele seconden op naar over 3/4 van de meter . Zijn niet al te precies die meters......

Wel goed ontlucht na het vervangen van de thermostaat?
Reply With Quote
  #9  
Old 20-04-2011, 21:18
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Ja alles is echt op de goede manier gegaan!

temperatuur van het blok kan oplopen tot 100 graden met de IR-thermometer!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #10  
Old 28-05-2011, 10:02
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Sjonge, er zit een nieuwe raditeur in, de grootste die er is...

het duurt nu alleen wat langer voordat ie heet is... je zou zeggen, nieuwe radiateur, nieuwe thermostaat, nieuwe slangen... Wat zien we over het hoofd???
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #11  
Old 28-05-2011, 12:32
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

koelkanaal in het blok of kop verstopt zitten? Lucht in het systeem?
Reply With Quote
  #12  
Old 28-05-2011, 13:54
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

koelsysteem is compleet gespoeld, lucht zit er zeker niet int systeem...

Vanavond nieuwe sensor en klok erin, maar toch, 100Graden op de buitenkant gemeten met een IR thermometer? is dat veel teveel??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #13  
Old 28-05-2011, 16:51
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Op welke buitenkant?
Van de radiateur of het blok?
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #14  
Old 29-05-2011, 10:00
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Van het blok.

Wie kan vertellen wat ongeveer de gewenste temperatuur is van je water? en je olie? (40kW diesel)

Want gisteren een nieuwe dash erin gegooid, daar loopt de meter maar tot 3/4 op. De auto rookt geen witte rook, maar de koelvloeistof wordt wel vies, zou toch de koppakking gegaan zijn toen ie met de te kleine radiateur reed?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #15  
Old 29-05-2011, 10:12
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Als je koelvloeistof zwart word is toch je koppakking kapot hij blaast dan van je cilinders naar je koelkanalen.
Ik heb dit ook gehad bij mijn diesel.
Je kan het zo testen.
Je moet de motor na een nachtje stil staan starten en een paar keer vol gas geve.
Niet tot de toerenbegrenzer maar tot ongeveer 3000 a 4000 toeren
Na ongeveer 15 seconde dat doen je motor uit zetten en je koelvloeistof reservoir openen.
Als je gesis hoort dan staat er druk op je koelsysteem en is de koppakking zeker lek.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #16  
Old 29-05-2011, 10:23
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

De nieuwe pakking en bouten liggen al klaar, binnen paar weken moet dit gebeurd zijn, ff tijd vinden!

Maar de oorzaak van het warm worden blijft duister. zou het kunnen dat door een te kleine rad de koppakking lek is gegaan (door warmte), en nu er een grote rad in zit, maar de pakking lek is, alsnog teveel warmte is, alleen nu door de pakking, en niet door de rad...

Andere oorzaken van te warme diesels hoor ik graag... kan dat ook uitgezocht worden. (hij loopt té mooi om een pompprobleem te hebben.)
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #17  
Old 29-05-2011, 10:27
Samurai's Avatar
Samurai Samurai is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,052
Default

Die van mij liep ook prima met teveel vervroeging op de pomp, werdt ook te heet.
Pomp heb ik daarna netjes op tijd gezet 0.85 en geen problemen meer!
Ook kan je hem te rijk hebben staan, waardoor de temp oploopt.

Maarja als je stug wilt blijven volhouden dat er niks aan mankeert!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum