Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-08-2011, 17:08
tim 16v's Avatar
tim 16v tim 16v is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 374
Default stuurbekrachtiging weg laten mk2 vr6

hoi

heb een golf 2 met een vr6 blok erin. Ben nu van plan om zonder de stuurbekrachtiging te gaan rijden. Mijn vraag was of iemand dit eerder heb gedaan. Heb een kortere multiriem nodig weet iemand hier een type van? Kan ik nu ook me normale stuurhuis gebruiken. Wou dan gewoon de slangen eraf laten. Of gaat het dan snel kapot omdat er geen olie meer inzit? Hopelijk kan iemand mij helpen.

gr tim
Reply With Quote
  #2  
Old 15-08-2011, 18:05
KennyJetta's Avatar
KennyJetta KennyJetta is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 212
Default

gewoon niet bekrachtigt huis erop, riem moet je even passen bij een garage/leverancier
Reply With Quote
  #3  
Old 15-08-2011, 18:18
tim 16v's Avatar
tim 16v tim 16v is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 374
Default

had ik ook al een gedacht maar zou makkelijker zijn als dit stuurhuis ook kan voldoen. En het is ook een vr6 blok van 95 dus zat met de startblokkering. heb dus de complete stuur kolom gebruikt van de golf 3. weet nu niet of die kruiskoppeling het zelfde zijn van een golf 3 en een golf 2 ivm met het aantal tandjes? weet wel dat die van een golf 2 met een zonder stuurbekractiging anders zijn. want een huis met stuurbekractiging is hoger.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-08-2011, 21:37
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Stuurhuis moet je wisselen voor een onbekrachtigd exemplaar.
want de olie gaat moeilijk rond met de hand
je moet een kruiskoppeling van een onbekrachtigd huis pakken plus de rubber hoes.

met de startblokkering weet ik niet hoe t gaat. werkt het niet gewoon met het andere huis?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #5  
Old 19-08-2011, 21:03
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

is wel een beetje niet zo slim om zonder te gaan rijden in duitsland is het volgens de tuv zelfs verplicht omdat het anders heel zwaar stuurt de start onderbreker kun je uitzetten in de ecu van de golf 3 ik weet niet hoe het moet maar wel wie het kan

het stuurt heel zwaar omdat de vr6 motor ook meer weegt
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #6  
Old 19-08-2011, 21:14
Jelle-Mk1G60's Avatar
Jelle-Mk1G60 Jelle-Mk1G60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,285
Default

Quote:
Originally Posted by indewarre
is wel een beetje niet zo slim om zonder te gaan rijden in duitsland is het volgens de tuv zelfs verplicht omdat het anders heel zwaar stuurt de start onderbreker kun je uitzetten in de ecu van de golf 3 ik weet niet hoe het moet maar wel wie het kan

het stuurt heel zwaar omdat de vr6 motor ook meer weegt


eens de wielen "rijden" draaid het heel soepel het is enkel lastiger bij traag rijden en parkeren... en je hebt meer gevoel als je aan het rijden bent zonder stuurbekrachtiging
__________________
Wie ben ik? --> KLIK

Speelgoed:
-Mk1 G60 Project
Daily Drive:
-Mk3 1.9TD SOLD
-Mk4 1.9TDI 232Pk & 437Nm SOLD
-Audi A4 b7 break S-line
Reply With Quote
  #7  
Old 19-08-2011, 21:49
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by indewarre
is wel een beetje niet zo slim om zonder te gaan rijden in duitsland is het volgens de tuv zelfs verplicht omdat het anders heel zwaar stuurt de start onderbreker kun je uitzetten in de ecu van de golf 3 ik weet niet hoe het moet maar wel wie het kan

het stuurt heel zwaar omdat de vr6 motor ook meer weegt

Wij hebben niks met tuv te maken, wij hebben rdw .
Als een wagen goed gekeurd is door de rdw (nieuw type goedkeuring ivm vr6) mogen ze hem in een ander europees land hier niet op af keuren.

Als je eenmaal rolt zal deze niet meer zwaar sturen, of het verstandig is is een ander verhaal. Zou persoonlijk ook meteen de stuurbekrachtiging pas maken als je toch bezig bent.. Mogelijk zeggen ze bij het RDW dat stuurbekrachtiging verplicht is voor een typegoedkeuring.

Last edited by Spierings : 19-08-2011 at 21:58.
Reply With Quote
  #8  
Old 20-08-2011, 15:49
tim 16v's Avatar
tim 16v tim 16v is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 374
Default

Deze auto heb ik een jaar geleden al gebouwd. En ben toen ook bij de rdw geweest en is toen omgekeurd dus is gewoon vr6 op kenteken. Ik gebruik de auto alleen voor hobby sprintjes. Dus de stuurbekrachtiging is een beetje over bodig nu. Zit ook met plannen om er een turbo op te zetten dus dan zou er meer ruimte zijn voor de interkoeler leidingen. Had gehoopt dat iemand de lengte wist van de riem die ik nu nodig heb.
Reply With Quote
  #9  
Old 21-08-2011, 10:49
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

@spierings natuurlijk hebben we niet met tuv te maken alleen ik doel erop dat het sturen dan wel eens heel zwaar kan worden en ze daarom in duitsland verplichten.
Als het zo is als tim zegt is het niet echt nodig alleen zou ik het persoonlijk wel prettiger vinden.
Mijn mk2 1.8 heeft het niet maar ik wil het nog erop bouwen omdat het mij te zwaar stuurt in de kleinere bochten.
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #10  
Old 21-08-2011, 12:43
Syncro86 Syncro86 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 156
Default

Is het verschil in 'gevoel' dan echt zo groot?
Ik heb ook stuurbekrachtiging in mijn 2. Ik kan niet zeggen dat ik minder gevoel heb. Dat is natuurlijk een persoonlijke mening.
Reply With Quote
  #11  
Old 21-08-2011, 14:28
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

als ik in de golf 2 stap en ermee rijd en daarna in de golf 3 rijd is het verschil heel goed merkbaar.
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #12  
Old 26-08-2011, 11:51
Djdewit Djdewit is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 195
Default

Ik geef zelf de voorkeur aan onbekrachtigend exemplaar. Het vereist wat meer driving skills, om er goed mee uit de voeten te kunnen. Vooral bij wat lagere snelheden en nauwe ruimtes. Voorderest zie ik alleen maar voordelen.
Tenslotte stilstaand het stuur proberen te draaien is bij elke auto not done.
Reply With Quote
  #13  
Old 26-08-2011, 12:08
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Quote:
Originally Posted by Djdewit
Ik geef zelf de voorkeur aan onbekrachtigend exemplaar. Het vereist wat meer spierballen om er goed mee uit de voeten te kunnen. Vooral bij wat lagere snelheden en nauwe ruimtes

Reply With Quote
  #14  
Old 26-08-2011, 12:53
Djdewit Djdewit is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 195
Default

Als je spierballen moet gebruiken om de wielen te draaien doe je toch ergens iets verkeerd...
Reply With Quote
  #15  
Old 26-08-2011, 17:41
tim 16v's Avatar
tim 16v tim 16v is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 374
Default

bedankt voor de reacties. weet hoe het rijd zonder bekrachtiging. dit is me me 20ste golf denk ik. Was gewoon de vraag als ik de pomp weg laat welke lengte van riem heb ik dan nodig? kan er natuurlijk een niet bekrachtigd exemplaar erop zetten. Maar als ik de olie er uit laat een de slangen eraf zou dit dan ook werken. Klinkt miss vaag maar word de olie ook gebuikt voor de overbrenging te smeren of is dit appart gesmeert door vet?
Reply With Quote
  #16  
Old 26-08-2011, 17:53
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Welke riem je nodig bent als je zonder pomp gaat rijden weten ze wel bij een automaterialenzaak..je moet dan namelijk of je stuurbekrachtiging hebt, airco, etc..

Naar het antwoord op je andere vraag moest ik even in Wikipedia duiken....ik wist wel dat het niet mogelijk was, om met een afgekoppeld bekrachtigd stuurhuis te rijden, maar niet meer waarom.....zo werkt een bekrachtigd stuurhuis:

Het stuurhuis van een hydraulische stuurbekrachtiging bevat twee zuigers die met stangen verbonden zijn aan de wielen. Aan de automotor zit een oliepomp welke met een riem vanaf de krukas wordt aangedreven en olie onder druk vanuit een olietank naar het stuurhuis pompt. Het stuurwiel regelt via een klep in het stuurhuis de hoeveelheid olie die naar de zuigers wordt gestuurd die uiteindelijk de wielen naar links en rechts doen bewegen. De olie komt vanuit het stuurhuis weer terug in het reservoir. Bij rechtuitrijden of een kleine stuuruitslag stroomt de meeste olie via een omleiding

Zonder oliedruk werkt het dus niet, vandaar dat je stuur ook zwaar gaat als je de auto sleept met stilstaande motor. Je zit dus wel vast aan een onbekrachtigd stuurhuis...maar die zijn niet zo moeilijk te vinden.

VWRoadWarrior heeft er wel eentje liggen.
Reply With Quote
  #17  
Old 26-08-2011, 18:17
tim 16v's Avatar
tim 16v tim 16v is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 374
Default

oke dank je wel. word een ander stuurhuis dan. Met die riem komt het idd wel goed. Maar wou het gewoon vragen. een vr6 is niet standaard geleverd zonder stuurbekrachtiging. dus word opmeten hoelang de riem moet zijn
Reply With Quote
  #18  
Old 26-08-2011, 18:27
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

ah, dat was ik vergeten...dat `t voor een VR6 was.
Dan wordt `t inderdaad opmeten
Reply With Quote
  #19  
Old 26-08-2011, 21:42
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

zit deze normaal niet op de multiriem bij de vr6? anders moet je de poelie ook nog wijzigen
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #20  
Old 27-08-2011, 08:05
tim 16v's Avatar
tim 16v tim 16v is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 374
Default

Quote:
Originally Posted by indewarre
zit deze normaal niet op de multiriem bij de vr6? anders moet je de poelie ook nog wijzigen


dat klopt. je kan ook de pomp en poelie weg laten. dan gebruik je een kortere multiriem. moet net kunnen heb het al eerder gezien.

Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum