Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-10-2011, 16:27
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default Schokdempers inkorten

Iemand hier ervaring met het inkorten van schokdempers (in dit geval golf 1) ?

Ik zit te denken de zuigerstang korter te maken, afslijpen en weer draad te laten tappen...

Heeft iemand dit al eerder gedaan hier?
Reply With Quote
  #2  
Old 14-10-2011, 16:29
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

klasgenoot van me heeft dat een keer gedaan bij een golf 3. Werkte prima. Alleen moet je wel de bovenste moer vast- en losdraaien met een luchttolletje, omdat je er geen inbus meer in kan drukken.
Reply With Quote
  #3  
Old 14-10-2011, 16:30
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Dat is wel waar ja... is dit iets wat op een draaibank moet gebeuren allemaal, of kun je zelf aan het slijpen en draad tappen daarop?
Reply With Quote
  #4  
Old 14-10-2011, 16:30
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

is het niet makkelijker en goedkoper om gewoon een setje ingekorte schokdempers te kopen? Heb je ook het probleem van het ontbrekende inbusstuk niet.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #5  
Old 14-10-2011, 16:31
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Geen idee.. Kost dat dan?

Mijn einddoel is overigens comfortabel laag. Er zit nu een schroefset onder de mk1 die nog geen 3mm vering toe laat... wat absurd is, want er is voldoende bodemvrijheid en ik heb hoge, smalle banden, dus ruimte genoeg om te veren in de wielkassen!
Reply With Quote
  #6  
Old 14-10-2011, 16:33
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Hij heeft het op een draaibank gedaan en is behoorlijk lang bezig geweest met het snijden van het draad.

Of het ook wil in een bankschroef, de flex er door en er draad op maken met een snijmoertje weet ik niet.....ik zou zeggen; probeer het
Reply With Quote
  #7  
Old 14-10-2011, 16:35
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Ik heb niet veel te verliezen idd Morgen ga ik eens goed kijken hoe en wat. Verder ben ik nog steeds benieuwd naar 'ervarensdeskundigen'... laat je horen!
Reply With Quote
  #8  
Old 14-10-2011, 16:37
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Weet trouwens niet welk draad erop hoort en wel draad je erop wilt hebben, maar je moet in elk geval de zuigerdiameter op de juiste maat hebben van het draad. Als deze bijvoorbeeld net iets dikker is dan het buitendraad, moet je er eerst een stuk af laten draaien.
Reply With Quote
  #9  
Old 14-10-2011, 16:38
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Jep.. en ik geloof dat het draad een stuk kleiner is dan de zuigerstang zelf. Dus zal sowieso gedraaid moeten worden dan... Hoe kan ie dan ingespannen worden?
Reply With Quote
  #10  
Old 14-10-2011, 16:41
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

even denken....

Mijn klasgenoot had hem met het oude schroefdraad ingespannen....toen de zuigerstang op maat gedraaid voor het buitendraad....daarna het draad erop gesneden en als laatst het oude schroefdraad eraf gestoken.

Nou weet ik niet meer precies of hij de schokdemper aan de andere kant in een center had draaien voor steun of niet...volgens mij wel.
Reply With Quote
  #11  
Old 17-10-2011, 17:34
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

Zou hem maar wel steunen met een meelopend-center ja!
Reply With Quote
  #12  
Old 26-10-2011, 08:51
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Is het niet mogelijk de zuigerstang af te slijpen en het schroefdraad gedeelte een stuk lager weer in te lassen?

(het is mogelijk natuurlijk, maar nog sterk genoeg?)
Reply With Quote
  #13  
Old 26-10-2011, 09:14
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

waarom zet je niet gewoon wat zachtere veren in je schroefset?

veren voor een schroefset kan je in verschillende hardheden krijgen en makkelijk vervangen en ze zijn nog goedkoop ook.

http://www.rallydesign.co.uk/index...._1152_1153_1154

(als de maat niet goed is even hier kijken: http://www.rallydesign.co.uk/index....h=465_1152_1153)
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #14  
Old 26-10-2011, 09:16
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Nice, die zijn inderdaad cheap! Hoe werkt hun rate, meer is harder?

Vervelend is alleen, de auto gekocht met schroefset. Is zo'n tec-tuning set en rijdt echt voor geen meter. Demping mag ook een heel eind zachter heb ik het idee (nuja, nu is het moeilijk onderscheiden welk gedeelte de vering voor rekening neemt, en welk gedeelte de demping. Er is nu namelijk geen vering en demping )..

Last edited by MellyVille - USLights.nl : 26-10-2011 at 09:18.
Reply With Quote
  #15  
Old 26-10-2011, 09:28
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

zou dan inderdaad het mooiste zijn om een schroefsetje met verstelbare demping te hebben. je kan even testen hoeveel het scheelt als je je huidige set op zijn hoogste stand zet. demping zou dan wat zachter moeten zijn en de veren blijven hetzelfde.

volgens mij is de spring rate lb/inch

http://www.miracerros.com/mustang/springs_calcs.htm
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum