![]() |
|
||||
|
||||
![]() Ik moet voor school een design lamp ontwerpen en produceren, en daarbij hoort natuurlijk ook het nodige papierwerk...
Dus, nu ben ik bezig aan de kostprijsberekening, maar ik kan nergens online iets vinden over de machinekosten. Weet iemand wat de kosten zijn voor draaibanken, freesbanken, vacuumvormers, stansmachines en lintzagen? ![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
bedoel je het gebruik erva of om te kopen?? En hoe groot moet het zijn, CNC of handgebruik? , ......
|
||||
|
||||
![]() De kosten per uur bedoel ik, voor het gebruik. Zowel handgebruik (prototyp) als CNC (massaproductie).
Draaibank: 2x bus (hol), 10mm doorsnee, zowel links als rechts M8 draad (1cm lang) 1x schijf, 38mm doorsnee, 15cm hoog Freesbank: 2x vierkant 20 profiel, afgeschuind (20 grd) en bovenste helft ingefreesd tot vierkant 16. En zo door ![]() Is er nergens een prijslijst per uur of iets dergelijks?
|
||||
|
||||
![]() Even een offerte aanvragen bij 2-3 bedrijven lijkt me het handigste. Is sterk afhankelijk van het machinepark en de aantallen namelijk...
|
|||
|
|||
![]() Quote:
idd, dit lijkt me de best oplossing!
|
||||
|
||||
![]() offertes aanvragen.
ligt idd aan de aantallen en aan de machine van het bedrijf waar je het gaat uitbesteden. Zelf loop ik ook tegen zulke dingen aan voor mn werk. Er zijn ook bedrijven die een bepaald uurtarief rekenen aan de hand van de aanschaf van een machine en de looptijd van de financiering hierop. |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Juist, en van daaruit heb ik vaker gerekend, echter kan ik hier niets meer over vinden. Een paar offertes zijn de deur uit, kijken wat er uit komt ![]()
|
||||
|
||||
![]() CNC Draaien / frezen tussen de 75 en 85 Euro p/u
|
||||
|
||||
![]() Thanks!
Ik heb het gemiddelde genomen van de paar reacties die ik gekregen heb, en van daaruit gerekend.
|
||||
|
||||
![]() Krijg je geen richt tijden gegeven van school uit met kosten? Heb zon dikke klapper van Uneto-VNI, voor als ik een calculatie moet maken. Daar staan precies de tijden in en ook wat het allemaal kost.
|
|
||||
|
||||
![]() Kun je mij een tekening sturen? Heb alle machines tot mijn beschikking in het weekend dus kan het misschien voor je maken..
|
|
|||
|
|||
![]() Machine kosten kun je berekenen als je een aantal gegevens hebt van het apparaat:
Vaste kosten: Nieuwprijs van de machine Restwaarde van de machine Levensduur van de machine Afschrijving van de machine Rentekosten Onderhoud kosten per keer dat je hem gebruikt: Het aantal keer dat je hem gebruikt per jaar de tijd die je nodig hebt Energiekosten personeelskosten Vervolgens: Vaste kosten per uitlijnbeurt = Vaste kosten totaal / Aantal keer dat je hem per jaar gebruikt + energiekosten + personeelskosten. Als je een duidelijker voorbeeld wilt, dan kan ik je dat mailen.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Zoiets hebben wij ook gehad, online. Maar dat bestand was onvindbaar.. Quote:
Heel erg hedankt, maar productie is niet meer nodig, dat is in de werkplaats op school al gebeurd. Jan-Jelle: Hartelijk bedankt voor het voorbeeld, hier kan ik m'n opmaak wel een stuk overzichtelijker mee maken!
|
||||
|
||||
![]() de gekste werkstukken kunnen bij ons tegenwoordig GESNEDEN worden, zelfs met laskanten en/of radius onder een scheve hoek.
Had evt ook nog een oplossing kunnen wezen. ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Klopt, zelf hebben we een CNC laser snijder op school.
En een 3D-printer is ook aanwezig als ik me goed herinner. Je kunt het zo gek niet verzinnen wat gemaakt kan worden op vandaag!
|
|||
|
|||
![]() praktijk is dat bedrijven fabrieken in het buitenland hebben staan. een kennis van me heeft een lampenfabriek in China die maken lampen voor veel bedrijven hier in europa denk aan gamma enz. die maken ze echt niet hier veel te duur
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Dat gebeurt met zoveel spullen, logisch ook. Echter, als iets nog in ontwikkeling is kun je het beter hier maken. Als je producten in china, japan of dat soort landen laat maken heb je natuurlijk met heel veel invloedrijke factoeren te maken. Denk aan logistiek, dat is een van de moeilijkste factoren. Als je een Peugeot koopt is je gemiddelde levertijd 4 weken, bij Toyota is dat 3 maanden. Dat komt puur door de grote afstand die het product moet afleggen.
|
||||
|
||||
![]() Klopt. Ik heb natuurlijk ook uurlonen moeten meenemen in de berekening, en het bleek dat, mocht ik de lamp laten produceren in Riga, de kosten bijna 60% zouden zakken! Dat loont zich inderdaad wel.
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Hoeveel laat je er dan produceren?
|
||||
|
||||
![]() 10.000, logistiek niet meegerekend.