![]() |
|
||||
|
||||
![]() Een week terug was mijn bovenste radiateurslang losgeschoten bij mijn GTI. Ik heb uit voorzorg de sensor/schakelaar in de radiateur van de vin vernieuwd, ik dacht namelijk dat de vin niet maar aansloeg. De slangklem op de radiateur van de slang die losgeschoten was heb ik aangedraaid.
Nu een aantal kilometers lateris de slang er weer afgeschoten. Ik ga kijken, blijkt dat de aansluiting voor de slang is afgebroken. Probleem is dat ik in het donker langs de snelweg niet goed gekeken heb en niet weet of dat toen ook al het geval was. Ik hoorde dat bij een lekke koppakking er lucht in de slang geblazen kan worden waardoor hij oppompt? Ik heb echter geen last van sludge in de oliedop of iets dergelijks. Zou de druk van de koelvloeistof op die slang zo hoog kunnen worden dat er een stuk van de slangaansluiting op de radiateur afbreekt? Mischien heeft iemand iets dergelijks al eens meegemaakt.
|
||||
|
||||
![]() je kan vrij snel zien of het je koppaking is
als je de auto start en hij bouwt binnen de kortste keren druk op in je koelsysteem ken je meestal wel zeggen dat je koppakking overleden is...
|
||||
|
||||
![]() Dan moet ik wel eerst een nieuwe radiateur monteren. Kan die druk zo hoog worden dat die pijp van mijn radiateur afbreekt?
|
||||
|
||||
![]() wel raar dat ie je slang eraf gooit ipv het teveel aan druk via de dop vrij te laten..
|
||||
|
||||
![]() Nee, de druk kan niet zo hoog worden dat er een stuk uit je radiateur breekt... dan scheurt er eerder een slang of blaas je er een paar pakkingen uit. Misschien is die slangenklem die je hebt aangedraaid wel gewoon gaar, en heb je het koelsysteem wel weer afgevuld na dat akkefietje. Ga eerst maar een nieuwe radiateur monteren en dan de boel afvullen/ontluchten en de motor warm laten draaien. Als de koppakking lek is word hij vanzelf te warm, en je koelsysteem mag niet boven de +- 95 graden komen zonder dat de van inslaat.
|
||||
|
||||
![]() En kijk even na of je drukdop inderdaad nog wel werkt... (das een goeie rene)..
|
||||
|
||||
![]() Als je een flink lek in je koppakking hebt dan kan de drukdop het niet meer af. Daarnaast blaast het koelsysteem stuk op het zwakste punt, dus waarom zou dat niet bijvoorbeeld een scheurtje kunnen zijn in de radiateurbak?? Laat de motor ff lopen met voldoende koelvloeistof in het reservoir, zie je bellen: KASSA!