Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-08-2012, 07:15
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default Teleurstelling Continental banden

Beste mensen!

Toen ik mijn Scirocco heb gekocht, zaten er 13x5.5 ET38 stalen velgen op,
met geen idee hoe oude versleten Hankook winterbanden 175/70 - 13

Met die banden heb ik ook in de zomer gereden, toen was de auto inmiddels mTDI, en mijn verbruiksrecord was 1 op 24.3, en 1 op 22 was gewoon makkelijk haalbaar.

Nou heb ik sinds kort de Renault velgen 15x6.5 ET36, je zou zeggen "lichtmetaal", maar toch 9 kg per stuk die krengen..

met Continental ECO-blabla 175/55 - 15 bandjes.. waar heel groot op staat "saves fuel, reduces CO2 emission "...

Ik had eerst wat problemen met die wielen (moesten alle 4 gericht worden, en de naafgaten waren verbeund ), dus reed ik op de steelies rond..

Maar nu heb ik die wielen al een paar tankbeurten er op zitten, en blijkt mijn verbruik naar 1 op 20 te zijn gestegen...

Ik controleerde de bandenspanning, deze bleek 1.8-1.9 Bar te zijn.
De banden zijn lichtelijk getrokken, dus dat vond ik te weinig.
Rijd nu op 2.5 Bar.. maar kan niet zeggen dat het veel beter is geworden.

Wie heeft er een vergelijkbare ervaring?
Reply With Quote
  #2  
Old 08-08-2012, 07:40
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

In theorie ben je in afrol omtrek slechts 0,3% verminderd (van 180,7 naar 180,17cm) maar door je verbreding van 5,5J naar 6,5J ga je nog wat extra achteruit. Ik zou voor 175/65-15 gaan om dat te compenseren.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 08-08-2012, 07:50
M1974 M1974 is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 548
Default

Ja wel vergelijkbare ervaring hier.
Mijn dagelijks vervoer, Seat Leon TDI doet op zijn winterbanden lichtmetaal 195/65/15 ook makkelijk 1:20 gemiddeld genomen (als je ernaar rijdt is 1:23 ook goed mogelijk).
Op mijn zomerwielen met 225/45/17 haal ik "slechts" 1:18 gemiddeld genomen.

De rolomtrek van mijn zomerwielen is iets groter en ze zijn ook gewoon zwaarder. Om deze rond te krijgen kost gewoon meer kracht, dus een hoger verbruik.

Is jou rolomtrek wel gelijk? Want als het verschil alleen in het gewicht van de velg/band combinatie zit, lijkt me dat voor mijn gevoel wel veel.
Reply With Quote
  #4  
Old 08-08-2012, 08:35
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Vergeet daar het verschil in breedte en dus luchtweerstand niet
De TS is gelijk gebleven qua breedte en heeft toch een ander verbruik, dit lijkt me vooral in de afrol omtrek te zoeken.
Één voor één uitmeten onder de auto en je hebt je verschil te pakken, 10% verbruik is misschien maar een paar centimeter afrol omtrek, die procenten kan je niet tegen elkaar wegzetten.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #5  
Old 08-08-2012, 08:49
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

M1974, Je zomerbanden hebben (theoretisch) een 30mm breder loopvlak, dat is best veel? In mijn geval is het (theoretisch) hetzelfde gebleven.

Audi1981, ik ben het met je eens over de rolomtrek. Aan de hand van mijn snelheidsmeter kan ik vertellen dat het in praktijk niet veel scheelt: 130 op teller is 122-123 op TomTom, dat is zowel met winter als zomerbanden bijna hetzelfde.

175/65 - 15... dat is best grappig, dat had ik namelijk eerst geprobeerd. Met die banden kreeg ik de wielen domweg niet in mijn wielkassen voor. Achter lukte het, zag er trouwens echt vet uit.. maar voor gewoon niet, zelfs niet na verhogen van de auto: het paste niet in de "lengterichting" van de wielkas, liep aan met sturen en zo. Om de hoogte mee te krijgen moest de auto best drastisch verhoogd worden, dat was ook niet mijn bedoeling.

Daarom heb ik die banden toen geruild voor de huidige.

Ik zat te denken over de aerodynamische eigenschappen van de velgen.. maar dat zou ik al moeten simuleren of zo, ben er nog niet aan toe gekomen. "op het oog" zou je zeggen dat ik nu vrij "gesloten" velgen heb, redelijk vlak, in tegenstelling tot de stalen velgen. Breedte van de wielen speelt natuurlijk ook mee..

Maar je zou toch niet verwachten dat het zo veel kan schelen?

Betere vergelijking zou zijn met ook de Conti's in de maat 175/70 -13, maar ja..
Reply With Quote
  #6  
Old 08-08-2012, 09:31
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Breedte doet misschien wel meer dan je denkt. Ik ben geen echte expert op dat gebied, maar draaiende wielen hebben een enorme invloed op de totale luchtweerstand van de wagen.

In de formule 1 zijn wielbedekkingen verboden simpelweg om niet nog meer trucs te verzinnen om de luchtweerstand omlaag te brengen. Nu proberen ze met de voorspoiler luchtstromen te maken die een wielbedekking simuleert. Neemt niet weg dat de bijdrage aan de luchtweerstand van de wielen nog zo'n 40% is!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum