Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-04-2025, 20:10
Mauro Mauro is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2024
Posts: 5
Default Toerenteller Golf 1

Hoi iedereen
Ik heb een golfje 1 met een 16V abf erin. Rijdt perfect, maar 1 dingetje stoort mij nog. mijn toerenteller werkt niet. Dus was ik eens beginnen zoeken en heb nu het idee in mijn hoofd om vanaf de ontstekingsmodule een kabel te trekken naar mijn tellers. Nu zit ik nog met het probleem dat ik niet weet welke pin verbonden zit met mijn toerenteller. Iemand die weet welke pin dit moet zijn? ik heb een model voor een stekker met 14 pinnen.
Reply With Quote
  #2  
Old 23-04-2025, 04:43
Juul's Avatar
Juul Juul is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 249
Default

Heb er zelf weinig kaas van gegeten, maar ik ben me er steeds meer in aan het verdiepen omdat ik zelf geen toerenteller heb in mijn Jetta en die wil ik heel graag. Heb je er rekening mee gehouden dat je ook een toerental versterker nodig hebt? Dat lees ik overal waar ik het onderwerp opzoek, dus het is denk ik niet zomaar een kwestie van pin verbinden en klaar.
__________________
Passat 3BG 1.6 2003
Golf MK4 GTI 1.8T 1998
Polo 6N 1.4 16v 1995
Jetta MK1 1.9 TDI 1984
Reply With Quote
  #3  
Old 23-04-2025, 06:23
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,110
Default

Wat voor bobine gebruik je?

Als je het signaal van de ecu wil gebruiken heb je een versterker nodig. Zie ondertitel :P
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)

De 2025 AutoFans.nl trackday kalender!
Reply With Quote
  #4  
Old 23-04-2025, 11:15
Mauro Mauro is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2024
Posts: 5
Default

Quote:
Originally Posted by Juul
Heb er zelf weinig kaas van gegeten, maar ik ben me er steeds meer in aan het verdiepen omdat ik zelf geen toerenteller heb in mijn Jetta en die wil ik heel graag. Heb je er rekening mee gehouden dat je ook een toerental versterker nodig hebt? Dat lees ik overal waar ik het onderwerp opzoek, dus het is denk ik niet zomaar een kwestie van pin verbinden en klaar.

Klop inderdaad, afhankelijk van waar ik het signaal neem heb ik een versterker nodig. De kloken van oudere wagens verwachten sterke pieken, deze zijn de vinden bij de bobine en bij diesel wagens bij de alternator. Hiervoor is geen versterking nodig (als ik het goed heb). Huidige wagens halen hun signaal bij de ecu, deze zijn een stuk minder sterk en hebben dus die versterking nodig. tweede optie is om een weerstand te overbruggen, maar daar ben ik niet zo een fan van.
Reply With Quote
  #5  
Old 23-04-2025, 11:19
Mauro Mauro is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2024
Posts: 5
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Wat voor bobine gebruik je?

Als je het signaal van de ecu wil gebruiken heb je een versterker nodig. Zie ondertitel :P

Ik gebruik de originele module van de golf 3. onderdeelnummer: vw 004 028 149
Reply With Quote
  #6  
Old 23-04-2025, 17:40
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,110
Default

Quote:
Originally Posted by Mauro
Ik gebruik de originele module van de golf 3. onderdeelnummer: vw 004 028 149

Dan is het makkelijker als je een versterker neemt inderdaad.

Er zijn er meerdere hier op het forum die ermee rijden
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)

De 2025 AutoFans.nl trackday kalender!
Reply With Quote
  #7  
Old 28-04-2025, 15:48
Mauro Mauro is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2024
Posts: 5
Default

Dit weekend heb ik nog eventjes met de multimeter bezig geweest en heb ik dus vastgesteld dat pin 5 de pin is waar het signaal op toekomt. Dat is een rood/zwarte draad. Draadje verbonden met pin 5 op de ontstekingsmodule en teller werkt . In mijn geval was er dus geen versterker nodig.
Reply With Quote
  #8  
Old 28-04-2025, 16:19
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,110
Default

Mooi dat het zo werkt
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)

De 2025 AutoFans.nl trackday kalender!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum