![]() |
|
|||
|
|||
![]() Betreft een 1,8 L motor type ADZ met MonoMonotronic injectie.
Deze motor draait stationair onregelmatig, en klinkt duidelijk alsof en een cilinder niet meedraait. Met name duidelijk te horen in de uitlaat. Gauw even het hele verhaal, als het even mag ![]() Bij de APK was de CO kantjeboord; de keurmeester zei: katalysator leeg; andere kat gekocht, en daarna de uitlaat verwijderd. De nummers op het binnenwerk van de kat zijn zelfs nog leesbaar, ziet er uit als nieuw. Daarna zei dezelfde keurmeester dat het dan de zuurstof sensor moest zijn: andere erin gehangen: geen enkel verschil. Omdat het mij toch een ontstekingsprobleem leek, de 4 bougies vervangen [zagen er prima uit, licht bruin, voorgeschreven type] dan de verdelerkap en de rotor: allemaal geen enkel verschil. De kabels doorgemeten, en hebben geen weerstand; de kappen hebben alle 5 kOhm weerstand, zoals het hoort; er is geen geleiding/sluiting in de kappen naar massa: de weerstand is > 20MegOhm. Ook direct aansluiten van de kabels op de bougies, dus zonder de kappen gaf geen verschil. Daarna de compressie gemeten, en deze is op alle vier de cilinders precies 12 bar, nog geen 1/2 bar verschil. Nou weet ik het even niet meer, wie heeft er nog een goed idee? O ja, de rubberen inlaat pakking tussen de injectie en het spruitstuk is vorig jaar vervangen, maar dat had niet het zelfde storingsbeeld; ik zet het er maar even bij voor de volledigheid. De wagen gebruikt heel weing olie1/2 liter op een paar 1000 km, en geen drup koelvloeistof. Wat nu? Bedankt voor het meedenken. Cor
|
|||
|
|||
![]() Heb je de compressie al gemeten?
|
|
|||
|
|||
![]() Ja, zie laatste regel 2e alinea: 12 bar alle 4
Cor
|
||||
|
||||
![]() Blauwe temp sensor al vervangen? stroom eral langer dan 30 min afgehad?
|
|||
|
|||
![]() ADZ is een golf 3 motor
Op de koelwateraansluiting[tussen de 3e en 4e cilinder] Daar zit een tempsensor[4 polig] Deze al eens vervangen? |
|
||||
|
||||
![]() steek eens andere bougiekabels.
net hetzelfde gehad met mijn zus haar 1.1 monopoint injectie poloke. stilvallen, stotteren, slecht starten. bougiekabels ook uitgemeten en waren goed, ze waren al 3dagen aan het zoeken en waren de kabelboom aan het doormeten toen ik eens kwam zien naar de werken (21kabeltjes ofzo van de ECU volledig uitgemeten). toen ik hoorde dat ze de bougiekabels 'uitgemeten' hadden trok ik grote ogen. ik ben nog van de oude stempel, en vervang gewoon bougiekabels met een andere auto. dat uitmeten.... daar ben ik niet voor. dus achteraan de werkplaats zo een polomotortje gepakt, delcokap en bougiekabels daar volledig uitgehaald en op mijn zus de hare gehangen. auto reed ineens perfect. garage vond het raar, bougiekabels meten goed, en toch niet werken. op vlak van hoogspanning, gewoon eens swappen (bobines, delcos, contactpunten, ECU, ...). als je zeker bent, dat je op gehoor kan horen dat 1 cilinder niet meewerkt, dan zou de motor ook wat moeten schommelen. je kan vinden dewelke het is door bougiekabel 1 voor 1 eens los te trekken. temp sensoren kunnen misschien ook, maar dan zouden ze toch alle 4 raar moeten lopen, en zou je in principe kleurverschil aan de bougies moeten zien
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Idd. Stekker loshalen moet hij op reageren. Zoniet vv |
|
||||
|
||||
![]() Heb je de isolatie van de bougiekabels (20MΩ) gemeten met een universeelmeter of een zg. "megger"? De laatste meet nl. met een veel hogere spanning, en kan lekkage of (doorslag!) aantonen die je anders niet opmerkt!
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Nee, geen van beide; is dat die waar golf mkII 16v het [ook?]over heeft? " tussen de 3e en 4e cilinder" @fcapri Ik heb naar andere kabels gezocht, maar geen passende; hier zit op beide kanten een ca 4mm stekkertje aan; Ik heb wel een set kabels van een Amerikaan, maar die hebben aan beide kanten een grote aansluiting; op de bougie kan je dat verhelpen met een tonnetje, maar op de kap kan je er niet bij. Vandaar dat ik de kabels allemaal heb doorgemeten, met het resultaat als vermeld @ Erik Baas Dat weet ik Erik, maar ik heb wel een DMV, maar geen megger, helaas. Even terug komen op die Temp zender: wat doet die? meet de keolvloeistof temp en geeft dit door aan de comp? En wat zou daaraan verkeerd zijn? De wagen komt mooi op temperatuur, dus daarom vraag ik me af wat dit ding doet, en hoe die zou kunnen zorgen voor het missen. En ja, de motor schudt natuurlijk wat, maar ik kan geen verschil vinden bij het individueel afnemen van de bougiekabels. En dat 30 min stroomloos maken: om de comp te resetten, neem ik aan? Bedankt voor alle input en als het effe kan een paar antwoordjes graag ![]() Cor
|
|||
|
|||
![]() Sensor meet de koelwatertemp voor de computer
Die past daar dan de brandstof/ontsteking weer op aan Meet die geen waarde of verkeerde gaat de motor in noodloop[te veel brandstof ontsteking later] |
|
|||
|
|||
![]() Goed, daar ga ik morgen naar kijken; vrouw is nu weg met de auto...
Enig idee van de kosten? zinvol om op de sloop te kijken?; sommige sensors kunnen wel prijzig zijn [zoals de zuurstof sensor, die geen verschil uit maakte ![]() Edit: even mijn boek erbij gepakt: er zitten 2 sensors tussen cil 3 en 4; die dicht bij de motor zou de sensor voor de injectie zijn en is blauw, die verder van het blok af , is voor de inlaat-lucht-voorverwarming, en die zou rood zijn. Het is dus de blauwe, ? Cor
Golf2, 1,3L 1984 Passat Variant1996 Last edited by 1Golf2 : 13-11-2012 at 20:07. Reason: Extra informatie. |
|
|||
|
|||
![]() Ik ga voor een gescheurde voetpakking (28 euri) in combinatie met een scheur in de carterontluchting (10 euri).
Beweeg eens je carb tijdens een stationair draaiende motor, hoor je veel verschil in het lopen dan is het zeker je voetpakking. Je stationairregelingsapparaat (duur) voorop de carb kan ook voor problemen zorgen, hierin zit ook je nullastschakelaar. Je gaskleppositiesensor (duur) is ook een fijne. Tempsensor (20 euri, en niet vergeten de O-ring erbij te bestellen) zou je ook kunnen vervangen, hierdoor krijgt de ECU idd verkeerde waarders door en gaat meer inspuiten (je zou dan wel veel zwartere bougies moeten hebben als jij aangeeft). |
|
|||
|
|||
![]() Altijd leuk, weer nieuwe ideeën, maar die voetpakking heb ik een jaar geleden, misschien 2 jaar , stuk gehad, en weet dus wat dit betekent; ik heb hem bovendien nog zorgvuldig nagekeken deze week, en dat is hem dus zeker niet.
Die carterontluchting? Je bedoelt dat gebogen stukje slag dat naar de kap op de injectie zit? Die is het dus ook niet: ik heb de slang tussen het luchtfilter en de injectie eraf gehad, en met draaiende motor mijn hand op de inlaat gehouden: dan zoog hij die slang dus helemaal plat; geen barst of scheur te zien. Deze test uitgevoerd juist om te kijken of er een vacuüm lek was ergens. Niet daar dus. Maar ik zet wel vraagtekens bij het feit dan de motor niet afsloeg, dat had ik wel verwacht. Zou toch moeten gebeuren? Maar ik kan ook geen ander vacuüm lek vinden, dus weet niet waar hij dan zijn lucht vandaan krijgt ![]() Die bougies: mooi licht bruin na een ritje van 20 km op de snelweg. Maar gisteren met koude motor de wagen even omgedraaid, en toen bougies er uit om compressie te meten, dus na 1 minuut draaien of zo, toen waren de nieuwe bougies zwart en nat; maar ja, bij koude motor, na1 minuut draaien, dat is toch niet representatief zou ik denken. Cor
|
||||
|
||||
![]() temp sensor met draaiende motor al losgetrokken?
bobine wil ook nog wel eens kapot gaan |
|
|||
|
|||
![]() Goed, het volgende gedaan:
accu los voor een half uur; resultaat: precies zoals het was, dus stotteren en trillen. De sensor tussen de 3e en 4e cilinder losgetrokken: motortoerental loopt op met 200 RPM. Dat zou dus betekenen, dat die sensor goed is? Als de stekker er weer op gaat, dan zakt het motor toerental weer iets terug. Overigens, ik zag nergens "blauw" op die sensor, wel een bleek-gelige ring eromheen. Maar het was wel een 4 draads aansluiting. En die "rode" die in mijn boek staat, is er helemaal niet, er is maar 1 sensor daar. Wat nu? Cor
|
||||
|
||||
![]() eentje is voor je regelapparaat.
de ander voor je tempmeter in de tellerbak. Lambda uitgemeten?
|
|||
|
|||
![]() Ik kan op de aangegeven plek maar 1 sensor [4 draads] vinden, zoals ik al schreef; of bedoel je misschien, dat die 4 draads sensor bestaat uit 2 sensoren in 1 huis?
Lambda is al vervangen, dat was een van de eerste stappen, zie openingspost. Cor
|
|||
|
|||
![]() Misschien staat de ontsteking niet op tijd. Verdraai de stroomverdeler eens een beetje met draaiende motor. Wel eerst even een merkje zetten hoe ie stond.
Wie weet. Succes, Ab |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Wat ik al schreef: Is een golf 3 blok en die heeft ind 1 sensor met 4 draden 1kant voor de tempmeter en de ander voor de computer |
|
|||
|
|||
![]() OK bedankt,
maar wat is je commentaar op mijn bevindingen van vandaag? zie http://www.volksforum.com/forum/sho...12&postcount=15 DAt is dus post 15 hierboven ![]() Dank Cor