Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-06-2005, 14:30
drZymo drZymo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 2
Default Start problemen (1.3 '89)

Dag allemaal. Ik ben nieuw hier op dit forum en heb gezien dat jullie nogal wat verstand hebben van vanalles en nog wat. Ik heb daarom een kleine uitdaging voor jullie .

Ik heb een Golf Mk2 1.3 uit '89. Het is gewoon een simpel motorblok, dus geen injectie ofzo. Volgens mij moet het een HZ of NZ motorblok zijn, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb hem zelf ongeveer 5 jaar nu en daarvoor had mijn moeder er al een jaar of 4 in gereden. Het is altijd een prima autootje geweest en heeft al 280.000 km zijn werk goed gedaan. Probleem is echter dat sinds kort hij het niet meer doet. Hij start niet meer.

Het begon allemaal een paar weken terug. Toen was het erg warm en had hij na 3 uur rijden (veel files) het een beetje moeilijk. Bijna aan het einde van de rit kon ik eindelijk weer even wat door rijden dus ik geef gas en zo rond de 120 begon hij spontaan te stotteren. Ik dacht dat het door de warmte kwam en ben ff rustig gaan rijden. Toen dat weer ging, probeerde ik het weer en toen na twee schokken viel hij volledig uit en kreeg ik hem niet meer gestart. Na wat gewacht te hebben (en met mijn pa aan de lijn gezeten) deed hij het na een paar pogingen weer. Eenmaal bij mijn ouders aangekomen heb ik samen mijn pa alles nagelopen en er bleek een benzineslangetje nogal dicht bij het motor blok te komen. We hadden het vermoeden dat het daardoor kwam.

Volgende dag ben ik weer terug gereden en na nog niet eens een uurtje rijden deed hij het weer. Stotteren en viel weer uit. Toen heb ik de ANWB er maar bij laten komen. Die had vermoeden dat het een probleem was met een elektrisch regel dingetje vlak bij de voorruit aan de bestuurderskant. Die zou volgens hem te warm worden. Heb dat ding wat gekoeld en toen weer verder gereden. Zoals het de dag daarvoor ook al was, startte hij dus weer gewoon na eventjes wachten en proberen. Maar helaas, na nog geen 10 km stond hij weer stil. Het rare is dat het alleen gebeurde bij hogere snelheden. Ik werd er toen helemaal gek van en had besloten weer rustig (< 100 km/h) terug te rijden naar mijn ouders. Dit ging wonderbaarlijk genoeg goed en de hele terugrit nergens last van gehad.

We hadden toen het vermoeden dat er wat met de brandstofpomp mis zou kunnen zijn. Het leek erop dat die de hoeveelheid benzine bij hogere toeren niet goed aankon ofzo. Dus wij hebben dat ding inclusief het overloopfilter (of hoe zoiets ook heet) helemaal vervangen. Nadat we het vervangen hadden starte hij weer normaal en draaide vloeiend zonder problemen. Toen we de motorkap echter dicht gooide viel de motor uit en sindsdien (al weer twee weken terug) start hij ook niet meer. De startmotor doet het nog wel, maar de motor wil het niet oppakken. Ook de auto slepend achter een andere en dan proberen te starten lukt ook niet.

We hebben alles al tig keer nagelopen. Slangetjes ziten allemaal zoals ze horen. De benzine toevoer lijkt het gewoon goed te doen. In de filter kan je het zien lopen en je ruikt het ook. Draadjes van accu naar bobine, van bobine naar stroomverdeler en van stroomverdeler naar bougies lopen overal goed, contactpuntjes zijn schoon, draadjes doorgemeten en nergens een draadbreuk kunnen vinden. De draadjes naar en van het kastje waar die anwb man het over had zien er ook goed uit. Er loopt overal stroom waar het zou moeten zijn behalve bij de bougies. Er komen gewoon geen vonkjes uit die dingen. (We hebben ze namelijk getest door ze tegen een massa aan te houden en te starten.) Er komt gewoon stroom naar de bobine toe. Het probleem is dat de spanning die de bobine genereert te groot is voor ons metertje om het te kunnen meten (zonder hem op te blazen) dus dat kunnen we niet nakijken. Aangezien alles leek te wijzen op de bobine hebben we die ook al vervangen, maar helaas nog steeds geen resultaat.

Om een lang verhaal kort te maken. We weten nu niet meer wat het zou kunnen zijn. Even opgesomt wat dus al nagekeken is:

- Benzine pomp is vervangen.
- Overloopfilter vervangen.
- Benzinefilter is in orde.
- Bobine vervangen.
- Contact punten nagekeken.
- Bougies nagekeken.
- Stroomverdeler nagekeken.
- Startmotor doet het gewoon, motor pakt het niet op.

We weten het echt niet meer. Het zou mischien nog dat kastje kunnen zijn waar de ANWB man het over had, maar het probleem is dat we niet precies weten waar dat voor dient. Kan iemand dat mischien uitleggen? Ik zou het graag zelf op willen lossen i.p.v. naar een garage te gaan, wat natuurlijk weer wat centjes gaat kosten. De huidige onderdelen die we vervangen hebben hadden we gelukkig zelf nog liggen.

Dus zou iemand van jullie mischien nog een idee hebben waardoor het zou kunnen komen?? Alvast vriendelijk bedankt !!

Edit: Mischien nog handig om nog een keer te vermelden. De motor deed het na het vervangen van de benzinepomp gewoon prima. Totdat we de motorkap dicht deden. Het zou dus iets moeten zijn wat door een schok kapot gegaan is. Maar wat?

Last edited by drZymo : 16-06-2005 at 14:38.
Reply With Quote
  #2  
Old 16-06-2005, 15:00
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

allereerst welkom hier........je hebt waarschijnlijk geen NZ blok omdat dit een 1.3 met injectie is (maar dat even terzijde )

heb je je verdelerkap en rotor al nagekeken??
want je zegt dat de bobine wel stroom geeft maar dat de bougies niet vonken, zou deze 2 eens vervangen/bekijken, en die kosten ook niks om nieuw te halen bij een automaterialen zaak.
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #3  
Old 16-06-2005, 15:01
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Ik zou dat kastje waar de ANWB het over had vervangen, kost 5 eu op de sloop ofzo.
Het ding heeft een 7 polige stekker en in de ontstekings transistor, deze regelt de aansturing van de bobine. Deze willen nog wel eens weigeren en een raar gedrag veroorzaken. Probeer eens de draad op de negatieve aansluiting van de bobine los te halen. Pak een testdraad en sluit deze aan op de - van de accu, zet de auto op contact en tik met de testdraad tegen de - van de bobine, iedere keer dat je hem aantikt moeten de bougies vonken. Als dit werkt is het vrijwel zeker de transistor, of anders misschien de hall gever, deze zit in het onstekingshuis en geeft een puls aan de transistor.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #4  
Old 17-06-2005, 05:57
froggy's Avatar
froggy froggy is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 538
Default

ik zou ook denken aan de rotor/verdelerkap
__________________
Greetz steve
Reply With Quote
  #5  
Old 17-06-2005, 07:31
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Allereerst: je hebt waarschijnlijk motorcode MH, 1.3 met Pierburg 2e3 carburateur (en alu kleppendeksel met 3 bouten vast).

Die heeft elektronische onsteking, dus contactpuntjes zitten er niet in
De oorzaak is 99% zeker de hall-sensor, dit is de magnetische opnemer die in het onstekingshuis zit. Vaak is daarvan intern de bedrading stuk.
Deze hall-sensor kun je herkennen aan de 3 polige zwarte stekker die op het onstekingshuis zit.
Heb je ook een toerenteller? Zo ja, gaat die vreemd heen en weer slaan op het moment van uitvallen?

Het gemakkelijkste is om op de sloop een onstekingshuis te halen, stekker van je oude onstekingshuis halen (onstekingshuis zelf gewoon laten zitten), en die op je nieuwe onstekingshuis aansluiten.
Dan met de hand het nieuwe onstekingshuis ronddraaien, nu heb je waarschijnlijk wel vonken.
De oude dus compleet gemonteerd laten zitten, alleen de stekker er af,.
Anders is het idd misschien de module waar Allert het over had.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #6  
Old 19-06-2005, 12:17
fre-golf1-16v's Avatar
fre-golf1-16v fre-golf1-16v is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 490
Default

hoi ik heb ook een probleem met een 1.3 i van 1989 is tijdens het rijden afgeslagen en wou niet meer lopen.
Heb ik net even geprobeerd wat Allart zei en dan vonken de bougies wel
en anders vonkt hij niet
dus wie kan mij vertellen wat het probleem is.

groeten fre
Reply With Quote
  #7  
Old 19-06-2005, 22:23
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Zie mijn post.
De hall-gever zorgt voor de aansturing van de bobine (via onstekingsmodule), geen aansturing = geen vonken..
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #8  
Old 04-07-2005, 23:12
drZymo drZymo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 2
Default

Allereerst mijn excuses dat ik niet eerder gereageerd heb, maar had het nogal druk met die verdomde tentamens .

In ieder geval, had Dennis(@polo86c.nl) gelijk . Zoals gewoonlijk hebben we even in onze voorraad oude onderdelen gezocht en we vonden nog een ander ontstekingshuis. We hebben toen die zwarte 3 polige stekker en verdeelkap omgezet en met de hand het ding rondgedraaid en we merkten gelijk al dat hij vonkte . Gelijk oude ontstekingshuis eraf gehaald en vervangen. Eerste startpoging was al een succes, hij startte gelijk zonder problemen. Motor liep daarna nog niet helemaal vlekkeloos vanwege de afstelling, maar dat kon snel verholpen worden.

Dus nu rijd hij weer als een zonnetje. Het probleem met het stotteren op hoge snelheid is ook weg, dus mijn auto is weer in orde. A.s. donderdag wordt hij voor de APK gekeurd, en ik hoop dat er verder niets mis is. Dus Dennis, en natuurlijk de rest ook, heel erg bedankt voor jullie hulp. Fijn dat er een forum als dit bestaat :p.
Reply With Quote
  #9  
Old 05-07-2005, 12:09
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #10  
Old 05-07-2005, 14:41
Johan-dtc's Avatar
Johan-dtc Johan-dtc is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,743
Send a message via MSN to Johan-dtc
Default

kijk, weer iemand blij, dankzij vakkundig advies van de mensen hier :biggrin:
__________________
Het onmogelijke doen wij meteen!!
Wonderen duren iets langer!
En op speciaal verzoek kan er Zelfs getoverd worden
!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum