Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-03-2013, 19:24
BadMuts's Avatar
BadMuts BadMuts is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 239
Default Koelvloeistof probleem

Goedenavond allen :-)

De afgelopen week ging het lampje van onze koelvloeistof, Golf 4 SDi, branden en piepen.
Vervolgens bijgevuld (1x gehele 1liter fles).
Daarna gaan rijden en nog geen 20km verder weer hetzelfde verhaal. Temperatuur loopt ook tot maximum op en zakt daarna wel weer iets.
Tevens doe de kachel ook niet meer verwarmen.
Wederom 1 fles bijgevuld.

Het reservoir was wel elke keer vol na 1 fles bijvullen.

Vanochtend wederom bijgevuld, auto stationair laten draaien voor ca. 30 a 45 minuten.
Temperatuur liep op tot 90 graden, koelvloeistof peil zakte niet. Geen lekkage onder de auto of waar dan ook.

Nu net moest ik weer een stukje autobaan rijden en ja hoor, weer hetzelfde euvel.

Heeft iemand ook enig idee wat dit kan zijn?

Overigens, ik heb geen witte rook(wolken) achter de auto hangen...dus lekke koppakking verwacht ik niet?
Daarnaast, in het koelvloeistofcircuit zit toch wel meer dan 1liter koelvloeistof? Ik hoef steeds maar 1liter bij te vullen, dus ik verlies niet alles zou je zeggen....

Hoop van jullie te horen ;-)

Gr Rene
Reply With Quote
  #2  
Old 09-03-2013, 22:21
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Rene,

Goede kans dat je waterpomp kapot is! Schoepen laten los van het asje..

Gr Stefan
Reply With Quote
  #3  
Old 09-03-2013, 22:34
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Rene,

Goede kans dat je waterpomp kapot is! Schoepen laten los van het asje..

Gr Stefan

Kwam in mij ook al op, warm lopen en geen verwarming zijn hier inderdaad de symptonen van.

Verstandig is om niet te rijden als deze warm loopt, klink alsof je gewoon door gereden bent??
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #4  
Old 10-03-2013, 15:21
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Ja doorrijden lijkt me idd niet echt fantastisch, zeker niet als hij warm gaat lopen, anders kost het je dalijk de waterpomp + koppakking..
Reply With Quote
  #5  
Old 10-03-2013, 22:04
BadMuts's Avatar
BadMuts BadMuts is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 239
Default

Ik moest op dat moment wel naar huis rijden.
Rij er nu niet meer mee ;-)

Maar hoe kan ik koelvloeistof verliezen dan?
Je ruikt het wel in de auto..

Waterpomp is ook distri,riem vervangen of niet?

Gr rene
Reply With Quote
  #6  
Old 10-03-2013, 22:14
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by BadMuts
Ik moest op dat moment wel naar huis rijden.
Rij er nu niet meer mee ;-)

Maar hoe kan ik koelvloeistof verliezen dan?
Je ruikt het wel in de auto..

Waterpomp is ook distri,riem vervangen of niet?

Gr rene

Niks moet

Mijn vrouw dacht toen hetzelfde, lekker door rijden want ze was er bijna.
Ze heeft naderhand een goede uitbrander van me gehad

Ook ooit een klant gehad welke hetzelfde dacht bij een lekkende waterpomp, even 1 liter erbij en weer door rijden om een paar km later stil te vallen. Grapje heeft hem 3500 euro gekost omdat de motor kapot was gelopen.

Als een motor warm loopt loopt de druk onnodig op en blaast hierdoor af waardoor je koelvloeistof verliest.

Tandriem hoef je niet perse te vervangen, maar soms verstandiger om mee te vervangen afhankelijk van laatste vervanging en staat.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #7  
Old 11-03-2013, 07:25
BadMuts's Avatar
BadMuts BadMuts is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 239
Default

Riem is 20dkm terug vervangen volgens de vorige eigenaar ;-)

Auto gaat zo naar de garage toe...
Reply With Quote
  #8  
Old 13-03-2013, 14:57
BadMuts's Avatar
BadMuts BadMuts is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 239
Default

Nou, dit is weer een leuk verhaal....

1e dag belde de garage me, "er is een waterflens kapot, daar lekt ie koelvloeistof".
Dus okay, dat ding besteld (35 ex btw) en gemonteerd. Nu echter kan de motor de druk niet meer kwijt waardoor de temperatuur max oploopt.

De garage heeft de Golf nu ff terzijde gezet, omdat ze eerst ander werk moeten/willen doen EN ze er niet zo 1-2-3 uitkomen wat het kan zijn..

Hierboven gaven een aantal al aan dat het evt. de waterpomp is.
Kan het ook de thermostaat zijn?

Gr Rene
Reply With Quote
  #9  
Old 13-03-2013, 18:42
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Als de thermostaat kapot zou zijn zou de kachel wel warm worden.
Ik zeg gewoon dat de waterpomp de oorzaak is omdat er geen circulatie is.

breng hem naar een goede garage waar ze wel verstand van vw hebben, daar kennen ze het waterpomp symptoon wel. Ze gaan namelijk vaker kapot.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum