Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-01-2014, 17:25
ronnieboy79 ronnieboy79 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 116
Default Accu probleem

Beste forumleden,

Ben vandaag weer eens bezig geweest met mijn accu.Heb mijn lekstroom gemeten tussen de min pool en die was ongeveer 0,04A.
Mijn vraag is nu eigenlijk hoeveel lekstroom redelijk normaal is?
Heb de accu paar dagen geleden losgekoppeld en aan de lader gezet tot hij helemaal vol was,toen een paar dagen laten staan zonder lader en toen liep de spanning nauwelijks terug.
Vandaag alles weer teruggezet en lekstroom dus gemeten.Heb nog wel steeds het idee dat hij leegloopt want na een week niet rijden kan ik soms nog maar net starten.Zou dit toch betekenen dat de accu dood is?Iemand enig idee?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Reply With Quote
  #2  
Old 18-01-2014, 17:29
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Die 40mA lijkt me een normale waarde voor de klok. Het lijkt er dus op dat je accu niet goed (meer) is...
Reply With Quote
  #3  
Old 18-01-2014, 20:12
hummer's Avatar
hummer hummer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 488
Default

Als een accu helemaal leeg is geweest kun je hem het beste weer opladen met een druppellader dan krijg je hem namelijk weer bijna 100% geladen. Wat met een gewone lader niet lukt. Dat is mij in ieder geval verteld. Ik heb/had namelijk hetzelfde probleem. In mijn geval rij maar korte stukjes met de auto dan staat hij een week soms twee stil. Dat komt niet ten goede van de accu omdat hij niet volledig weer opgeladen wordt doet de accu . Beter is als de auto een week stilstaat een druppellader er aan te hangen.

Tenminste zo is mij dat uitgelegd.
Reply With Quote
  #4  
Old 19-01-2014, 09:49
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

stel dat je accu 40Ah is.
bij een lekstroom van 40mA of 0,040 zou je accu het ongeveer 1000uur moeten uithouden om compleet leeg te zijn (500uur is ze half leeg).
1dag is 24uur, dus op 10dagen zou je bij zo een lekstroom op 75% van je accu moeten zitten.

een nieuwe batterij zal de volle 40Ah bezitten.
naarmate een accu ouder wordt, verliesd ze capaciteit. een 6-8jaar oude accu zal max nog de helft bezitten, en dan zit je na 10dagen met die lekstroom wel al met een lege accu.

als een loodaccu volledig leeggetrokken wordt, dan verslijt ze een heel pak sneller. is je accu dus volledig dood, hang ze binnen de 24uur aan een goeie lader of je mag ze weggooien (uitzonderingen zijn cadmium en zilver accus).

die 40Ah van je accu is gemeten bij 20°C. per graad dat de temperatuur zakt, presteerd een loodaccu minder. eens onder het vriespunt verliesd een loodaccu al gauw 30-40% van de capaciteit.

nemen we nu alles samen:
nieuwe accu van 40Ah is 5jaar oud. schiet er nog een 25Ah over. het is kouder weer nu en ze heeft misschien nog 20Ah.
daar een lekstroom aan van 40mA, dan zal die op 5dagen al 5Ah opgeslurpt hebben. heeft je auto nog 15Ah over om nog op te starter...
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #5  
Old 19-01-2014, 16:59
ronnieboy79 ronnieboy79 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 116
Default

Oke,bedankt voor de uitleg.
Zou het niet beter zijn om dan een zwaardere accu erin te plaatsen om de lange stilstandtijd te overbruggen?


Quote:
Originally Posted by fcapri
stel dat je accu 40Ah is.
bij een lekstroom van 40mA of 0,040 zou je accu het ongeveer 1000uur moeten uithouden om compleet leeg te zijn (500uur is ze half leeg).
1dag is 24uur, dus op 10dagen zou je bij zo een lekstroom op 75% van je accu moeten zitten.

een nieuwe batterij zal de volle 40Ah bezitten.
naarmate een accu ouder wordt, verliesd ze capaciteit. een 6-8jaar oude accu zal max nog de helft bezitten, en dan zit je na 10dagen met die lekstroom wel al met een lege accu.

als een loodaccu volledig leeggetrokken wordt, dan verslijt ze een heel pak sneller. is je accu dus volledig dood, hang ze binnen de 24uur aan een goeie lader of je mag ze weggooien (uitzonderingen zijn cadmium en zilver accus).

die 40Ah van je accu is gemeten bij 20°C. per graad dat de temperatuur zakt, presteerd een loodaccu minder. eens onder het vriespunt verliesd een loodaccu al gauw 30-40% van de capaciteit.

nemen we nu alles samen:
nieuwe accu van 40Ah is 5jaar oud. schiet er nog een 25Ah over. het is kouder weer nu en ze heeft misschien nog 20Ah.
daar een lekstroom aan van 40mA, dan zal die op 5dagen al 5Ah opgeslurpt hebben. heeft je auto nog 15Ah over om nog op te starter...
Reply With Quote
  #6  
Old 19-01-2014, 19:32
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Niet als je maar korte stukjes rijd.. dan krijg je de accu nooit vol; en zal deze misschien nog wel sneller aan zijn eind zijn.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum