Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-06-2014, 21:43
audi-joep's Avatar
audi-joep audi-joep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 82
Lightbulb Afstellen achterrem bij verlaging

Hi,

wie weet of heeft er een how to, hoe je de achterrem/bekrachtiging/remdrukverdeler aan de achteras moet afstellen als je de auto verlaagt? Zodat de rembalans weer 'klopt'

Gaat om een Audi 90 uit 1986 maar meen dat Golf ook zelfde systeem heeft.
Waarschijnlijk is het die veer afstellen bij de achteras, moet die losjes of strak of...


groeten!

Joep
__________________
Citroen C6 2.7HDI FAP 2007 - Audi 90 TD AFN 1986 - Audi 80 1.6 2xDCOE40 1985 - Audi A4 1.9TDI Quattro 1997
Reply With Quote
  #2  
Old 26-06-2014, 06:57
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Die moet weer net zo veel vrije ruimte / voorspanning hebben als dat je auto niet verlaagd was...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 26-06-2014, 08:04
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

Er moeten via splitters manometers op zowel voor- als achteras gehangen geworden om de druk te kunnen meten. Daarna remsysteem ontluchten en vervolgens de drukken meten en de veer instellen tot de juiste rembalans bereikt is (dar zijn tabellen voor van VW). Daarna de meters terug verwijderen en wederom remsysteem ontluchten.

Er zijn ook personen (zelfs garages) die menen dat het "even" op gevoel kan... maar daar heb ik persoonlijk geen vertrouwen in... om het zacht uit te drukken
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #4  
Old 26-06-2014, 08:27
audi-joep's Avatar
audi-joep audi-joep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 82
Default

Helder, maar hoe krijg je weer de basisinstelling zonder dat je de vorige instelling weet?

EditL: SOrry, gereplyed voordat ik de laatste reactie met manometer kon lezen


Edit2: VAGKonzept, weet jij iemand die dit zou kunnen afstellen?
__________________
Citroen C6 2.7HDI FAP 2007 - Audi 90 TD AFN 1986 - Audi 80 1.6 2xDCOE40 1985 - Audi A4 1.9TDI Quattro 1997

Last edited by audi-joep : 26-06-2014 at 08:30.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-06-2014, 09:20
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Ik zou hem zo afstellen dat hij onbeladen de minimale remvertraging makkelijk haalt, bij meer belading gaat hij dan meer remmen.
Dat heb ik vroegah in de garage altijd zo benaderd, sterker nog, het werd je zo geleerd op school.
Wat VAGKonzept schrijft is helemaal correct, zullen alleen niet veel garages zijn die daar de spullen nog voor hebben...
Ik bedoel, de meeste monteurs gaan eerst op zoek naar de OBD-poort aan een auto...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #6  
Old 26-06-2014, 13:56
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

Quote:
Originally Posted by audi-joep
Helder, maar hoe krijg je weer de basisinstelling zonder dat je de vorige instelling weet?

EditL: SOrry, gereplyed voordat ik de laatste reactie met manometer kon lezen


Edit2: VAGKonzept, weet jij iemand die dit zou kunnen afstellen?


Ik heb zo onmiddellijk geen idee... iedere dealer die van begin jaren '90 dealer is heeft waarschijnlijk het gereedschap wel "ergens" liggen... Maar of men dan bereid is dit weer boven te halen voor een oudere auto (lees zoeken = tijd verknoeid) is wat anders... Ik zou alleszins m'n kans eens wagen...

Het is zoals Audi1981 zegt, velen kennen tegenwoordig enkel een OBD stekker en menen dat die alles vertelt...
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #7  
Old 28-06-2014, 14:13
audi-joep's Avatar
audi-joep audi-joep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 82
Default

Anders koop ik het gereedschap zelfwel. Heb hier een hele la vol met speciaal Matra VW gereedschap dus die kan er ook nog wel bij. Iemand een nummer??
__________________
Citroen C6 2.7HDI FAP 2007 - Audi 90 TD AFN 1986 - Audi 80 1.6 2xDCOE40 1985 - Audi A4 1.9TDI Quattro 1997
Reply With Quote
  #8  
Old 28-06-2014, 14:43
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Gewoon de veer er tussenweg halen.
Reply With Quote
  #9  
Old 28-06-2014, 15:35
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Quote:
Originally Posted by René
Gewoon de veer er tussenweg halen.

Wat bedoel je daar mee René?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #10  
Old 28-06-2014, 15:58
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Er zit toch een veer tussen achteras en remdrukregelaar? Als je deze veer er tussenweg haalt, zal hij minder hard remmen aan de achterzijde.

Of ben ik nou in de war met mk1.....want `t is alweer ff geleden dat ik onder de mk2 lag
Reply With Quote
  #11  
Old 28-06-2014, 16:03
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Nou weglaten is sowieso niet goed, afhankelijk van t systeem remt ie op z'n zachtst of z'n hardst, das nie goed
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #12  
Old 28-06-2014, 20:39
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Ik heb gewoon zelf de veer op gevoel afgesteld.
Eerst een testrit op een natte weg, vol in de ankers en de achterkant blokkeerde en wilde de voorkant inhalen.
Toen de veer 5-7mm ontspannen en weer een testrit. Nu blokkeerde voor en achter beide op het zelfde moment.

Last edited by Dokter D : 29-06-2014 at 09:22.
Reply With Quote
  #13  
Old 28-06-2014, 22:17
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

ik doe het zo:

verdeler in het midden zetten.
ong 60km/u rijden en dan gelijdelijk harder remmen.

dan op voel je wel een of de achterkant te hard remt of juist te weinig doet.
aan de hand van dat de verdeler verstellen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #14  
Old 29-06-2014, 06:58
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Nu blokkeerde voor en achter beide op het zelfde moment.


Dit moet je ook niet willen hoor....achterzijde moet niet blokkeren.
Reply With Quote
  #15  
Old 29-06-2014, 09:23
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Ok, dan moet ie nog een beetje losser dus.
Reply With Quote
  #16  
Old 29-06-2014, 17:27
audi-joep's Avatar
audi-joep audi-joep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 82
Default

Oke, als ik nu blokkeer lijkt ook alleen de voorrem te blokkeren.
Verder is remgevoel eigenlijk uitstekend en de remvertraging ook..
Niks meer aan doen dus???


Edit: Veer weghalen heeft mijn voorkeur niet, 't is niet zoals een 1.6TD overdrukventiel die eigenlijk geen functie heeft ofzo....
__________________
Citroen C6 2.7HDI FAP 2007 - Audi 90 TD AFN 1986 - Audi 80 1.6 2xDCOE40 1985 - Audi A4 1.9TDI Quattro 1997

Last edited by audi-joep : 29-06-2014 at 17:37.
Reply With Quote
  #17  
Old 29-06-2014, 17:45
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Prima, zet hem ff op de bank bij een keuringsstation oid of ie z'n waarde haalt en good to go
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #18  
Old 29-06-2014, 17:47
audi-joep's Avatar
audi-joep audi-joep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 82
Default

Ik meen dat er iets van 500nm of zo op de testbank te zien was bij de APK....
__________________
Citroen C6 2.7HDI FAP 2007 - Audi 90 TD AFN 1986 - Audi 80 1.6 2xDCOE40 1985 - Audi A4 1.9TDI Quattro 1997
Reply With Quote
  #19  
Old 29-06-2014, 18:03
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Quote:
Originally Posted by regeling permanente eisen
Artikel 2.8.16

Indien de controle van de remvertraging van de bedrijfsrem van een personenauto of een bedrijfsauto met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg plaats vindt door middel van een beproeving van het voertuig op een rollenremtestbank,

moeten per as de maximale remkrachten aan de wielen met de bijbehorende pedaalkrachten worden vastgesteld;

moeten de remkrachten van de voorste as en de achterste as of het achterste asstel bij elkaar worden opgeteld en vervolgens worden gedeeld door de op het kentekenbewijs vermelde massa van het ledig voertuig, vermeerderd met 100 kg waarna de uitkomst met een factor 10 wordt vermenigvuldigd en het resultaat wordt gelezen als procenten "relatieve beremming";

moet, met behulp van de gevonden waarden "relatieve beremming" en "pedaalkracht op de voorste as", aan de hand van de bij dit artikel behorende tabel 1 worden beoordeeld of de remwerking voldoende is;

moet, indien de gevonden waarden niet leiden tot een directe beslissing, een remproef op de weg plaatsvinden.


Goedkeur = relatieve beremming tussen 40 en 52% bij een pedaalkracht tussen 400 en 500n.
Overberemming op de achteras is per 1-1-2013 geen afkeurpunt meer,
dus hecht er niet teveel waarde aan dat ie zo goedgekeurd is.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #20  
Old 30-06-2014, 13:56
audi-joep's Avatar
audi-joep audi-joep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 82
Default

Wil zo veel mogelijk remkracht hebben, want ben beetje verwend met daily 312mm/280mm...
__________________
Citroen C6 2.7HDI FAP 2007 - Audi 90 TD AFN 1986 - Audi 80 1.6 2xDCOE40 1985 - Audi A4 1.9TDI Quattro 1997
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum