![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() De titel stelt de vraag eigenlijk al. Ik wil graag weten welke 6pk poelie's er passen op de krukas en de dynamo van een G40. Ook ben ik benieuwd naar de diameter van de krukaspoelie. Iemand die dit weet?
Last edited by Scully : 24-01-2015 at 15:45. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Voor de duidelijkheid, zo ziet een g40 krukaspoelie er uit, met 4 boutgaten.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Zijn toch standaard sets voor te koop.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() http://www.roettele-racing.de/shop/...pe=1&referid=74
Klopt, maar ik ben enkel de krukas en dynamo poelie nodig. Lijkt mij dat er wel poelies van andere modellen (G60 misschien?) zo moeten passen, die voor een paar tientjes op de sloop te vinden zijn. Daarnaast vind ik dat er wel een behoorlijke offset in de krukaspoelie zit in bovenstaande link. Zoals ik mij kan herinneren is er niet veel ruimte naast het blok. Mijn getande riemset en de standaard poelies zitten strak tegen de distributieriem aan. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Ik ben even aan het rekenen gegaan, misschien dat iemand kan verifiëren dat ik in de goede richting denk?
Motorcapaciteit 1272 cc max toerental 6700 rpm volume rendement 88% 1,272 x 6700 x 0,5 x 0,88 = 3750 liter/min wat de motor van zichzelf aanzuigt Capaciteit compressor 0,87 liter/omw Krukaspoelie 130 mm Compressorpoelie 79 mm Poelieverhouding 130/79 = 1,65 Max rpm is 6700 6700 x 1,65 = 11000 rpm compressor 0,87 liter/omw x 11000 = 9570 liter/min wat de compressor zou leveren, echter: Uitgaande temperatuur bij 11000 rpm is 142 graden Celsius Wanneer een intercooler 70% van de warmte verwijderd met een buitentemperatuur van 20 graden Celsius, moet ik 70% van het verschil tussen compressoruitlaattemperatuur en buitentemperatuur nemen. 142 - 20 = 122 graden Celsius 122 x (1 - 0,7) = 36,6 graden wat de inlaatlucht warmer is dan de buitentemperatuur 36,6 + 20 graden = 56,6 = 57 graden inlaattemperatuur Graden omrekenen naar Kelvin 20 + 273 = 293 K 57 + 273 = 330 K Luchtdichtheidsverhouding: (293 / 330) x 100% = 89% De lucht is na de intercooler 89% zo compact als de buitenlucht. 9570 liter/min x 89% = 8517 liter/min 8517/3750 = 2,27 drukverhouding Betekent dit dat ik 1,27 bar druk kan verwachten? Wie heeft zin om dit na te rekenen, en mij te wijzen op fouten? Ik vraag me af of ik in de goede richting denk, en of ik niet iets vergeet, of iets te makkelijk aan nee |
#6
|
|||
|
|||
![]() Ik weet het niet zeker over de G-lader, maar denk dat het er ook voor geldt: je krijgt hogere lekverliezen met een hogere drukverhouding. Voorbeeld, weliswaar van een EATON:
![]() de rode lijnen gaat het om. die staan schuin naar links.. dus hoe hoger de drukverhouding, hoe meer lek. Kan jouw plaatje helaas net niet lezen :/ |
#7
|
|||
|
|||
![]() Bij max rpm zijn de poelies los te bestellen.
Dit is die voor de dynamo: http://www.maxrpm.de/Tuning-Riemens...schen-Maengeln- ![]()
__________________
Rotiform'd Mini cooper s r53 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Dat is 5pk, geen 6pk. Maar toch bedankt.
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() waarom perse 6pk ipv 5pk ? je krijgt daar echt niet minder slip door
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Er rijden er veel met :
krukaspoelie 6n Dynamo 6n laderrad G60 {moet waarschijnlijk afgedraait worden} |
#11
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Omdat dat het type poelie is wat op de compressor zit. Maar volgens mij is het wel zo dat hoe breder de riem is, hoe meer grip de riem heeft. Quote:
Bedankt, ik ga binnenkort eens langs de sloop. De G60 poelie ben ik niet nodig, het gaat mij enkel om de krukas- en dynamopoelie. ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Kijk ook even bij lupo. Komt ook regelmatig voor maar dan moet de binnemaat iets vergroot worden..
weet zo niet meer wat nou 5pk of 6pk was... wat betreft slip, is natuurlijk duidelijk dat een 5pk meer slipt dan een 6pk{ook die slipt}. en daarbij is een spanner geen overbodige luxe bij een polo, want die zit er standaart Geen op! tis net lego, zo,n t4 poelie is groter en kan ook goed werken vaak Last edited by richard-polo : 27-01-2015 at 11:20. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Pk is het profiel van de riem,5 of 6 is de riembreedte in ribben.in dit geval is de 6 ribs riem dus 20% breder als de 5 ribs.en bredere riemen kunnen meer kracht overbrengen zonder slippen.
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Ik bedoelde het meer in de zin van dat ik niet weet welke poelie van die modellen 5 of 6 pk is
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]() Mijn fout...
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Komt goed, ik ga gewoon op de sloop kijken. |
#17
|
||||
|
||||
![]() een spanner is inderdaad geen overbodige luxe
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dat lijkt me het beste, kun je mooi een hoop poelies vergelijken. handig voor als je later meer druk wilt maar geen kleine poelie op je kompressor wilt.. En een riemspanner moet ook geen al te moeilijk project zijn om die op de juiste plaats te monteren ![]() |