Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-03-2016, 01:30
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default Ombouw versnellingsbak

Ik ben me aan het oriënteren op het ombouwen van mijn versnellingsbak van de jetta 1600d. Er zit nu een 4-bak in.
Ik zie dat er verschillende 020 5-bakken zijn, 4S en 4T.
Nu heeft de 4T een 'langere' 5, dus die rijdt dan rustiger op de snelweg? Alleen heeft de 1600 er voldoende power voor?

Wat is er verder nog nodig?
In deze how-2 wordt ook de steun gewisseld. Is dat voor mij dan ook nodig?
En een andere schakelvinger?
Waar op te letten bij het kopen van een 'nieuwe'?

Reden is dat de bak of koppeling 'klettert' bij stationair draaien, en er volgens mij ook een beetje olie lekt waar ik nog niet precies weet waar vandaan.
Dus als ik de koppeling zou vervangen, dan ook gelijk een andere bak erin.
Die dan vooraf sowieso door nieuwe keerringen en olie wordt voorzien.
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw
Jetta mk2 1.6D 1986 - daily
Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht
Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht
Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht
Reply With Quote
  #2  
Old 20-03-2016, 08:19
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Ik heb een chv bakcode uit een golf3, werkt perfect.
Goede 4s of 4t moet je echt tegen aanlopen.
Je moet idd de baksteun voor een 5 bak gebruiken en een andere schakel vinger met ' 5 gang' erop. Dat is die witte bij de bak.
En ik zou er een nw krukaskeerring en koppelingsset inzetten.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 21-03-2016, 02:51
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Ik heb een chv bakcode uit een golf3, werkt perfect.
Goede 4s of 4t moet je echt tegen aanlopen.
Je moet idd de baksteun voor een 5 bak gebruiken en een andere schakel vinger met ' 5 gang' erop. Dat is die witte bij de bak.
En ik zou er een nw krukaskeerring en koppelingsset inzetten.


Bedankt voor je reactie!
Ga ik op zoek naar zo'n bak met bijbehorende steun en vingers.
Heb je nog tips waar op te letten bij het bekijken van zo'n bak.
De syncromesh ringen zijn vast niet te testen (lijkt me), evenmin als drukgroep en lagers.

En welke diameter koppelingsset? 'Gewoon' 190mm?
Aandrijfassen passen daar ook zonder problemen op?
En de kilometertellerkabel?
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw
Jetta mk2 1.6D 1986 - daily
Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht
Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht
Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht

Last edited by Chewbacca : 21-03-2016 at 03:02.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-03-2016, 09:29
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Aandrijfassen en km tellerkabel kan je gewoon weer gebruiken.
Als je een chv bak neemt sluit wel het blikken plaatje die tussen motor en bak zit niet helemaal super aan omdat de chv bak officieel achter een voorover liggende 1600 golf 3 motor wegkomt en het onderste stuk van het bakhuis net iets anders is.
Koppeling is meestal 190of 200mm maar zeker weten doe je het pas als alles erachter weg is . (er wordt ook wel eens wat uitgewisseld in de jaren)

Aan de synchromesh kan je idd niets zien, is een gok, of je moet hier van een forumlid of een andere bekende een bak overnemen waar je van weet dat hij goed is.
Drukgoep, keerringen enz. zou ik gewoon nieuw erin zetten, ben je voor jaaaren weer klaar.
Nog 1 tip van flip, als je de bak gaat wisselen, haal dan de bakflens waar de lange as aanzit eraf, dat scheelt je veel kantelen en wrikken met de bak.
En vergeet ook dat kleine blikje niet (die daar bij diezelfde flens zit) dat met een boutje 10 en 11 vastzit
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 22-03-2016, 16:34
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Bedankt voor je hulp!
Dat plaatje zit bij het differentieel? En dat kan geen kwaad dat dat niet helemaal goed aansluit?
Verder vind ik weinig CHV-bakken...
Heb wel op mp deze gezien waar ik overweeg om bij te kijken.

Ook overweeg ik om alle spullen in huis te halen en de bak en koppeling door de garage te laten omzetten... Kunnen ze hem gewoon op de brug zetten (een luxe die ik niet heb)
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw
Jetta mk2 1.6D 1986 - daily
Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht
Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht
Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht
Reply With Quote
  #6  
Old 16-04-2016, 18:49
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 345
Default

Ik heb volgens mij nog een 4s bak liggen, de 4s is trouwens wel aan te raden om dat de 4t wel erg lang is voor een 1.6 zuig dieseltje waardoor je dus erg weinig vermogen over hebt.
Met een 4s wil die nog wel redelijk door trekken.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum