Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-09-2005, 19:17
vwspijlbus's Avatar
vwspijlbus vwspijlbus is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 682
Question Spijlbus spiegelarm vraagje

Ik ben vanavond wat aan het "kloojen" geweest met m'n spijlbus oliefant-oren spiegels. Ik kom er tevens achter dat de Amerikaanse spiegelarmen
- anders van vorm zijn
- een gat met schroefdraad hebben
- op het uiteinde een kleinere doorsnee hebben.
Hierdoor kan ik m'n olifant oor spiegels (nog) niet bevestigen op m'n huidige spiegel armen.

Nou heb ik net al effe gecheckt of m'n spiegel armen los kunnen om ze geschikt te maken (ik heb namelijk maar 1 USA spiegelarm... ). Dat lijkt in eerste instatie geen probleem: boutje los draaien en arm naar boven met beleid eruit slaan.
Ik vraag me af of ik bij dat "eruit tikken" van de spiegelarmen niet het risico loop om de schroefdraad onderaan de spiegelarm te beschadigen waardoor ik 'n naar aanpassing niet meer kan vast draaien.

Iemand ervang met het los en vast maken van een spijlbus spiegelarm?
__________________
Frank
1967-er Nederlandse SO-42

Last edited by vwspijlbus : 19-09-2005 at 19:19.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-09-2005, 07:57
vwspijlbus's Avatar
vwspijlbus vwspijlbus is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 682
Default

Echo...


Echt niemand..?
__________________
Frank
1967-er Nederlandse SO-42
Reply With Quote
  #3  
Old 22-09-2005, 08:19
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Ja, dat kan bij sommige bussen een probleem zijn om hem eruit te krijgen.
Vast geroest zijn ze vaak..
Begin een week van te voren met het inspuiten van alles wat je denk dat helpt..
Dan is het idd een kwestie van 2 moeren aan het eind van de draad zetten zo voorkom je dat je de draad optrompt..
En dan met een kunststof hamer de boel los proberen te slaan..
Lukt het niet grover geweld gebruiken met een zwaardere stalen hamer.
Doe voor de zekerheid dan een stukje ijzeren plaat tussen je spiegelarm en de deur.mocht je mis slaan dan kan dat plaatje nog iets van bescherming bieden voor je lak en deur.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
  #4  
Old 22-09-2005, 12:09
vwspijlbus's Avatar
vwspijlbus vwspijlbus is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 682
Default

Bedankt voor de reacties!
Nu nog 1 spiegelarm...

skywalker: Dit zijn de olifantoor spiegels die ik heb liggen.
De rechtse heeft een afwijkend bevestigings mechanisme t.o.v. de andere 2.
Welk mechanisme origineel is of bij welke uitvoering, bouwjaar hoort: daar heb ik me niet in verdiept.



Ik zoek dus 1 nog zo'n arm:


welke afwijkt van


op diverse punten.

Ik heb effe geen betere foto bij de hand maar zo zou 't dan uit moeten komen te zien:

__________________
Frank
1967-er Nederlandse SO-42

Last edited by vwspijlbus : 22-09-2005 at 12:13.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-09-2005, 13:25
vwspijlbus's Avatar
vwspijlbus vwspijlbus is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 682
Default

2 van de afgebeelde spiegels heb ik van Mark (Ska1958) gekocht.
De andere heb ik afgelopen weekend (met arm) in Rosmalen gekocht.
Ik kwam er maandagavond (na het KZF...) pas achter dat ik de olifantoren spiegels niet op m'n huidige spiegelarmen kan bevestiggen.
De spiegelarm diameter moet op het uiteinde smaller zijn. Nou is dinsdag iemand bij me langs geweest om te kijken of dat met een draaibank te doen is. Het antwoord was "Ja, in principe moet 't kunnen" maar omdat de arm een gebogen stuk ijzer is kan dat niet worden ingespannen."
Een 2de USA spiegelarm is voor mij dus de meest simpele oplossing...

Skywalker: Wil je net zo'n spiegels als er op de bus van Jamy (lijkt mij geen VW) zitten of olifant-oren?
__________________
Frank
1967-er Nederlandse SO-42

Last edited by vwspijlbus : 22-09-2005 at 13:29.
Reply With Quote
  #6  
Old 22-09-2005, 14:34
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

ik heb geen idee wat er bij jamie op de bus zit. als je het echt wil weten moet je effe op het SSVC forum vragen. de bouwer/vorige eigenaar van de bus zit daar wel eens op het forum (matt keene)

die armpjes voor ronde spiegels zit dus ook verschil in. de ene loopt redelijk rond en de ander zit echt een knip in. op vanfest wilde een vriend er eentje oversized kopen, maar we hadden nog een hele discussie welke van e 2 hij nou nodig had. bij schofield op de stand waren ze gelabelt als nearside and offside dat bleek met zijn bus te kloppen, maar op mijn bus zaten ze precies andersom. toen gingen we er op letten en bij ongeveer de helft van de bussen zit die gebogen versie aan de bestuurders kant en bij andere zit hij aan de passagierskant. ook waren er bussen die 2 keer de geknikte variant hadden!
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #7  
Old 22-09-2005, 14:37
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

van de samba


Passenger side on top
Driver's side on bottom

zouden ze bij mijn bus dan gewoon verkeerd om zitten?
de bestuurders kant staat op het moment toch uit het lood (stond in hessisch in eens scheef!), weer een leuk klusje voor de komende maanden
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #8  
Old 22-09-2005, 20:28
vwspijlbus's Avatar
vwspijlbus vwspijlbus is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 682
Default

Quote:
Originally Posted by ploon
van de samba
http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/206128.jpg
Passenger side on top
Driver's side on bottom

zouden ze bij mijn bus dan gewoon verkeerd om zitten?
de bestuurders kant staat op het moment toch uit het lood (stond in hessisch in eens scheef!), weer een leuk klusje voor de komende maanden

Is er een technische reden dat links en rechts veschillen?
Of is dat alleen in het belang van het zicht?
__________________
Frank
1967-er Nederlandse SO-42
Reply With Quote
  #9  
Old 23-09-2005, 07:44
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

volgens mij heeft het te maken met de hoek waaronder de spiegel komt te staan
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #10  
Old 23-09-2005, 07:49
vwspijlbus's Avatar
vwspijlbus vwspijlbus is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 682
Default

Quote:
Originally Posted by ploon
volgens mij heeft het te maken met de hoek waaronder de spiegel komt te staan

Die kun je toch bepalen door tegen de arm te duwen (of te trekken) en door de 3 schoefjes aan de achterkant.

Update:

__________________
Frank
1967-er Nederlandse SO-42

Last edited by vwspijlbus : 23-09-2005 at 08:09.
Reply With Quote
  #11  
Old 23-09-2005, 08:53
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

de ene arm (geknikte versie) komt verder naar buiten en zit lager.
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum