Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-11-2005, 12:51
scorphius's Avatar
scorphius scorphius is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 10
Question Common rail

Het is misschien een stomme vraag maar ik wil eigenlijk weten hoe het common rail systeem werkt bij de diesels??
ik moet hier namelijk ook wat over weten voor mijn sgool
op internet kan ik alleen maar van die engelse crap vinden

al vast bedankt
Reply With Quote
  #2  
Old 14-11-2005, 13:24
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Exclamation

Quote:
Originally Posted by scorphius
Het is misschien een stomme vraag maar ik wil eigenlijk weten hoe het common rail systeem werkt bij de diesels??
ik moet hier namelijk ook wat over weten voor mijn sgool
op internet kan ik alleen maar van die engelse crap vinden

al vast bedankt



Heel simpel eigenlijk, voorheen met lijn of roterende pompen voor de dieselinspuiting had elke verstuiver een aparte toevoerleiding. Met een commonrail systeem is er één leiding die onder druk staat, waarbij dan de verstuivers (veelal) electrisch worden aangestuurd. Bij de meer *reguliere* systemen openden de verstuivers op druk van de brandstof.

Een commonrail systeem werkt over het algemeen met zeer hoge drukken, waarbij 1300 bar of meer geen uitzondering zijn.....voordeel van dergelijke hoge drukken is dat de inspuiting (verstuiving) beter verloopt en er meer vermogen en minder vervuiling ontstaat
Reply With Quote
  #3  
Old 14-11-2005, 13:51
Ruud's Avatar
Ruud Ruud is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,509
Default

de commonrail produceerd wel meer geluid en verbruikt ook wel wat meer
bij mij ongeveer 1/14 in een audi a4 tegen een oude type motor 1/18
__________________
W12 Engine
http://youtu.be/q-uq3oOjuL8
Reply With Quote
  #4  
Old 14-11-2005, 15:51
scorphius's Avatar
scorphius scorphius is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 10
Default

@ Fred & 20vttyp1 : kijk dat is nu een korte maar duidelijk antwoord, heel erg bedankt ik heb er veel aan gehad
Reply With Quote
  #5  
Old 14-11-2005, 16:12
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Heel simpel eigenlijk, voorheen met lijn of roterende pompen voor de dieselinspuiting had elke verstuiver een aparte toevoerleiding. Met een commonrail systeem is er één leiding die onder druk staat, waarbij dan de verstuivers (veelal) electrisch worden aangestuurd. Bij de meer *reguliere* systemen openden de verstuivers op druk van de brandstof.

Een commonrail systeem werkt over het algemeen met zeer hoge drukken, waarbij 1300 bar of meer geen uitzondering zijn.....voordeel van dergelijke hoge drukken is dat de inspuiting (verstuiving) beter verloopt en er meer vermogen en minder vervuiling ontstaat


Commonrail injectoren worden altijd electrisch aangestuurd.Dit gebeurt met een voltage van om en nabij de 70 tot 150Volt.

Binnen de commonrail systemen heb je een paar verschillen,er zijn fabrikantien die met een mechanische aanzuigpomp werken en je hebt fabrikantien die werken met een electrische pomp in de tank.

Verder zit er op de common rail (= hoge druk gallerij) een sensor waar drie draden aan zitten Plus,middelste is signaal en dan nog een massa.
Het signaal start met contact aan bij 0,5Volt gelijkspanning en moet tijdens het starten oplopen naar de 1 á 1,2Volt anders gaat de ECU de injectoren niet aansturen.

Tevens kun je ook nog een sensor met twee draden aan treffen op de rail en die dient dan als over druk beveiliging.
Commonrail diesel systemen maken altijd gebruik van een nokkenaspostiesensor.Met dit signaal is een postiesignaal bepaald de computer welke injector er in moet spuiten.De software is zover en de mechanica is ook al zover dat 4 inspuitingen per arbeidsslag mogelijk zijn.
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #6  
Old 14-11-2005, 17:00
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,671
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Quote:
Originally Posted by scorphius
Het is misschien een stomme vraag maar ik wil eigenlijk weten hoe het common rail systeem werkt bij de diesels??
ik moet hier namelijk ook wat over weten voor mijn sgool
op internet kan ik alleen maar van die engelse crap vinden

al vast bedankt



Jammer dat je Engels (waarschijnlijk?) zo slecht is, anders had je ook wel een hoop kunnen vinden op onze website: www.denso.nl en heb zelf ff snel gezocht en dan kom ik hier uit: http://www.globaldensoproducts.com/.../crs/index.html
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #7  
Old 14-11-2005, 18:16
TimMK1's Avatar
TimMK1 TimMK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 841
Default

check http://nl.wikipedia.org. Ik heb het ook moeten doen voor school doe je toevallig hbo autotechniek in rdam?
Reply With Quote
  #8  
Old 14-11-2005, 18:46
scorphius's Avatar
scorphius scorphius is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 10
Default

Quote:
Originally Posted by OakgreenVR6
Jammer dat je Engels (waarschijnlijk?) zo slecht is, anders had je ook wel een hoop kunnen vinden op onze website: www.denso.nl en heb zelf ff snel gezocht en dan kom ik hier uit: http://www.globaldensoproducts.com/.../crs/index.html


haha nja mijn engels valt wel mee hoor maar met google ben ik niet egt op zo'n duidelijk sites uitgekomen heel erg bedankt daarvoor !!! (het engels krijg ik wel geregeld hoor )

@ volkswouter: bedankt voor de verdere aanvulling van het bovenstaande verhaal
@timmk1: nee srry tim ik doe werktuigbouwkunde in heerlen, de informatie was namelijk als aanvulling voor een dieselpracticum, maar ben wel veel bezig met de VW'tjes
Reply With Quote
  #9  
Old 14-11-2005, 19:32
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
Commonrail injectoren worden altijd electrisch aangestuurd.Dit gebeurt met een voltage van om en nabij de 70 tot 150Volt.

Binnen de commonrail systemen heb je een paar verschillen,er zijn fabrikantien die met een mechanische aanzuigpomp werken en je hebt fabrikantien die werken met een electrische pomp in de tank.

Verder zit er op de common rail (= hoge druk gallerij) een sensor waar drie draden aan zitten Plus,middelste is signaal en dan nog een massa.
Het signaal start met contact aan bij 0,5Volt gelijkspanning en moet tijdens het starten oplopen naar de 1 á 1,2Volt anders gaat de ECU de injectoren niet aansturen.

Tevens kun je ook nog een sensor met twee draden aan treffen op de rail en die dient dan als over druk beveiliging.
Commonrail diesel systemen maken altijd gebruik van een nokkenaspostiesensor.Met dit signaal is een postiesignaal bepaald de computer welke injector er in moet spuiten.De software is zover en de mechanica is ook al zover dat 4 inspuitingen per arbeidsslag mogelijk zijn.


Nice Wouter !!!
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #10  
Old 14-11-2005, 19:51
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Quote:
Originally Posted by scorphius
haha nja mijn engels valt wel mee hoor maar met google ben ik niet egt op zo'n duidelijk sites uitgekomen heel erg bedankt daarvoor !!! (het engels krijg ik wel geregeld hoor )

@ volkswouter: bedankt voor de verdere aanvulling van het bovenstaande verhaal
@timmk1: nee srry tim ik doe werktuigbouwkunde in heerlen, de informatie was namelijk als aanvulling voor een dieselpracticum, maar ben wel veel bezig met de VW'tjes


De VW`tjes gebruiken enkel commonrail op de V6 en de V8 TDI,de rest is allemaal pompverstuiver en dat werkt weer anders.Hier word de verstuiver door de nokkenas bedient.
De V10TDI was des tijds een prestige motor en daarom heeft deze pomp verstuivers.
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #11  
Old 14-11-2005, 20:03
scorphius's Avatar
scorphius scorphius is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 10
Default

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
De VW`tjes gebruiken enkel commonrail op de V6 en de V8 TDI,de rest is allemaal pompverstuiver en dat werkt weer anders.Hier word de verstuiver door de nokkenas bedient.
De V10TDI was des tijds een prestige motor en daarom heeft deze pomp verstuivers.


ohhh bedankt dat wist ik nog niet, info was meer nodig voor school, ik hou me bezig met g-ladertjes en gti'tjes , maar ^^ wist ik nog niet
je weet er wel veel van zeg
Reply With Quote
  #12  
Old 15-11-2005, 00:39
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
De V10TDI was des tijds een prestige motor en daarom heeft deze pomp verstuivers.



En dan te bedenken dat pompverstuivers al heel lang gebruikt worden, o.a in GMC 2 tact diesels, van net na de tweede wereldoorlog..die werden bijv toegepast in trein motoren en scheepsdiesels..

Ik heb er hier nog een liggen die is ong 35 cm lang ;-)) (ja die komt uit een GMC motor)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum