![]() |
|
||||
|
||||
![]() Het is misschien een stomme vraag maar ik wil eigenlijk weten hoe het common rail systeem werkt bij de diesels??
ik moet hier namelijk ook wat over weten voor mijn sgool ![]() op internet kan ik alleen maar van die engelse crap vinden ![]() al vast bedankt ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Heel simpel eigenlijk, voorheen met lijn of roterende pompen voor de dieselinspuiting had elke verstuiver een aparte toevoerleiding. Met een commonrail systeem is er één leiding die onder druk staat, waarbij dan de verstuivers (veelal) electrisch worden aangestuurd. Bij de meer *reguliere* systemen openden de verstuivers op druk van de brandstof. Een commonrail systeem werkt over het algemeen met zeer hoge drukken, waarbij 1300 bar of meer geen uitzondering zijn.....voordeel van dergelijke hoge drukken is dat de inspuiting (verstuiving) beter verloopt en er meer vermogen en minder vervuiling ontstaat |
|
||||
|
||||
![]() de commonrail produceerd wel meer geluid en verbruikt ook wel wat meer
bij mij ongeveer 1/14 in een audi a4 tegen een oude type motor 1/18 |
|
||||
|
||||
![]() @ Fred & 20vttyp1 : kijk dat is nu een korte maar duidelijk antwoord, heel erg bedankt ik heb er veel aan gehad
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Commonrail injectoren worden altijd electrisch aangestuurd.Dit gebeurt met een voltage van om en nabij de 70 tot 150Volt. Binnen de commonrail systemen heb je een paar verschillen,er zijn fabrikantien die met een mechanische aanzuigpomp werken en je hebt fabrikantien die werken met een electrische pomp in de tank. Verder zit er op de common rail (= hoge druk gallerij) een sensor waar drie draden aan zitten Plus,middelste is signaal en dan nog een massa. Het signaal start met contact aan bij 0,5Volt gelijkspanning en moet tijdens het starten oplopen naar de 1 á 1,2Volt anders gaat de ECU de injectoren niet aansturen. Tevens kun je ook nog een sensor met twee draden aan treffen op de rail en die dient dan als over druk beveiliging. Commonrail diesel systemen maken altijd gebruik van een nokkenaspostiesensor.Met dit signaal is een postiesignaal bepaald de computer welke injector er in moet spuiten.De software is zover en de mechanica is ook al zover dat 4 inspuitingen per arbeidsslag mogelijk zijn.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Jammer dat je Engels (waarschijnlijk?) zo slecht is, anders had je ook wel een hoop kunnen vinden op onze website: www.denso.nl en heb zelf ff snel gezocht en dan kom ik hier uit: http://www.globaldensoproducts.com/.../crs/index.html
|
||||
|
||||
![]() check http://nl.wikipedia.org. Ik heb het ook moeten doen voor school doe je toevallig hbo autotechniek in rdam?
|
|
||||
|
||||
![]() Quote:
haha nja mijn engels valt wel mee hoor maar met google ben ik niet egt op zo'n duidelijk sites uitgekomen ![]() ![]() @ volkswouter: bedankt voor de verdere aanvulling van het bovenstaande verhaal @timmk1: nee srry tim ik doe werktuigbouwkunde in heerlen, de informatie was namelijk als aanvulling voor een dieselpracticum, maar ben wel veel bezig met de VW'tjes ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Nice Wouter !!!
|
||||
|
||||
![]() Quote:
De VW`tjes gebruiken enkel commonrail op de V6 en de V8 TDI,de rest is allemaal pompverstuiver en dat werkt weer anders.Hier word de verstuiver door de nokkenas bedient. De V10TDI was des tijds een prestige motor en daarom heeft deze pomp verstuivers.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
ohhh bedankt dat wist ik nog niet, info was meer nodig voor school, ik hou me bezig met g-ladertjes en gti'tjes ![]() ![]() je weet er wel veel van zeg ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
En dan te bedenken dat pompverstuivers al heel lang gebruikt worden, o.a in GMC 2 tact diesels, van net na de tweede wereldoorlog..die werden bijv toegepast in trein motoren en scheepsdiesels.. Ik heb er hier nog een liggen die is ong 35 cm lang ;-)) (ja die komt uit een GMC motor) |