![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Wie kan me zeggen welke relais in mijn mk1 gti mijn stadslicht, dimlicht, groot licht en mistlampen schakelen?
Ik heb nl. een storing in mn tellerbak zitten die verdwijnt zodra ik mijn dimlicht aanzet icm met de mistlampen ![]()
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E ![]() - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen ![]() Last edited by Henk_Pigo : 30-01-2006 at 22:23. |
#2
|
|||
|
|||
![]() is het contactslot lichtschakelaar schakelaar op het stuur????
zit toch niet met een relais. Miss. de mistlampen moet je de draaden volgen |
#3
|
||||
|
||||
![]() Quote:
bij de oudere typen worden het groot licht en mistlampen met aparte relais geschakeld. Lateren modellen kregen een relais dat het contactslot ontlast, en dat dus direct aantrekt zodra het contact wordt aangezet. Mistlampen werden bij mijn weten altijd via een relais geschakeld. Dat relais zat bij de standaard golfjes ergens apart, bij de zekeringkast of ook wel somewhere onder de motorkap. anders even het bedradingsschema opsnorren ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Heb vanmiddag al een tijdje zitten staren naar bedradingsschema's, eea doorgemeten, relais uitgewisseld met die van een 2e zekeringskast, en alles lijkt te kloppen wat verlichting betreft.
Ik heb echter een ander relais gevonden waarvan ik vermoed dat ie stuk is. Bovenop mijn zekeringskast zit een extra relais, nr 43. Hierop zitten de volgende aansluitingen: rood/geel (watertemp.sensor), blauw/rood (waterniveau sensor), bruin (massa) en zwart/groen (watertemp. meter). Het gekke is alleen dat dit relais niet in mijn schema's opgenomen zijn terwijl deze van een '83-er Gti zijn. Zal morgen eens een nieuw relais erin fixen en dan kijken of we eindelijk van t probleem af zijn.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E ![]() - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() relais 43 is vertraagde schakeling voor je koelwater niveau verklikker. Denk toch aan een massa storing. Check het massapunt in je kofferbak eens of je achterlicht units. Hier begin ik altijd met zoeken en vaak met positief resultaat.
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo |
#6
|
||||
|
||||
![]() Het massapunt de kofferbak heb ik al vernieuwd, evenals de massa-aansluiting van carroserie naar de min-pool van de accu. De contacten van de achterlichtunits heb ik ook nagekeken. Ik zat voor de APK nl. met het probleem dat de achterlichten mee gingen knipperen met het knipperlicht.
Het massapunt naast de zekeringskast heb ik ook al vernieuwd. Heb ik nog massapunten gemist? Een ding viel me wel op: gisteravond was mijn accu leeg (waarschijnlijk doordat ik de lampen een aantal keer aan had gehad) en ik heb hem 's avonds aan de lader gezet. Vanmiddag de volle accu er weer ingezet, en nu is de storing niet meer afhankelijk van de (mist)lampen... ![]() De storing zit hem in de tellerbak, de watermeter slaat uit en het lampje gaat knipperen zodra ik de auto op contact zet (ik had dit in een ander topic ook al aangekaart). Ik heb dus de temp.sensor al vervangen en ook op advies een extra massa-aansluiting aan de sensor gemaakt dmv een ringetje om het voetje de sensor. De reden dat ik dacht dat het relais 43 wel eens kon zijn is omdat de koelvloeistofniveausensor eraan zit. Zodra het niveau te laag is (weerstand oneindig tussen de 2 pennen) krijg je hetzelfde te zien: watertemp. slaat helemaal uit naar rechts en het lampje gaat knipperen
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E ![]() - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen ![]() Last edited by Henk_Pigo : 31-01-2006 at 21:33. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Relais 43 kun je er gewoon uithalen als het goed is zal de temp meter normaal zijn werk doen. Heb hem laatst bij mijn eigen voiture ook verwijderd omdat hij rare dingen deed. De achterlichten moet je controleren waar de lampjes in de units zitten, een slechte massa van het bolletje geeft de mooiste kertboom verlichtingen achter. Verder heb je dus idd alle massapunten gehad. Heb je je zekeringkast gecontroleerd op oxidatie ?
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo |
#8
|
||||
|
||||
![]() Ik heb daarnet ff geprobeerd wat er gebeurt als ik relais 43 weglaat. Bij het op contact zetten knippert het lampje van de watertemp.meter 1 sec en gaat dan uit. De meter zelf slaat niet uit.
De lampen in de units heb ik eruit gehad, verbindingen waren in orde. Lampen doen het ook allemaal goed. Geen kerstboomtaferelen ![]() Mijn zekeringskast was geoxideerd, er was water ingelopen. Mn brandstofpomp viel opeens uit en mn lichtverklikker zat ook vol met water (had ik achter de zekeringskast gelegd). Er heeft een plak sneeuw op het raam liggen smelten, waarschijnlijk was dit de oorzaak. Ik heb de zekeringskast vervangen door een andere, eerst goed schoongeblazen en voorzichtig ingespoten met contactcleaner.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E ![]() - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Nu dus relais 43 voor een goed exemplaar vervangen. Wat is nu het probleem dan nog ![]()
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo |
#10
|
||||
|
||||
![]() nu niks meer
![]()
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E ![]() - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Quote:
![]() ![]() ![]()
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo |
#12
|
|||
|
|||
![]() niet alle massapunten gehad
motorruimte rechtsvoor bij de koplamp |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Bij een mk1 ? Bij de oudere modellen was er wel een massa punt bij de "nieuwe" niet meer.
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo |