Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-07-2006, 09:52
Mikkla Mikkla is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 241
Default Opboren 16V KR, hoe ver??

Wil een 16V KR opboren naar.....dat weet ik dus niet.
Ben bezig met nieuwe zuigers te laten maken maar dan moet ik wel een maat weten. Compressie wil ik hebben op 1:8.5 maar kan dit met zuigers ook bereiken denk ik.

Mijn vraag dus, hoever mag ik het standaard blok opboren?
Ik wil graag richting de 2.0 liter, en wat voor maat ( in mm graag ) word het dan.
Hoever mogen de bussen uitgeboord worden dat het nog acceptabel is.
Wil geen gedonder, dus wil graag aan de "safe side" blijven.
Zijn dit losse bussen, dus zou ik eventueel ook nieuwe voeringen erin kunnen doen, ander materiaal bv.?

Neem aan dat ik niet de eerste ben die dit doet, dus iemand zal het toch wel weten
Graag uw ervaringen hiermee....


Alvast bedankt,

Michael
Reply With Quote
  #2  
Old 17-07-2006, 10:16
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Dieselblok geen optie ? Langere slag dus meer inhoud zonder ver opboren. En je hebt ook nog een sterker blok waarschijnlijk.

Nadeel is misschien dat door de lange slag de motor minder hoogtoerig kan zijn ? Mensen die hier ervaring mee hebben ? Heb het me al eerder afgevraagd. Als je toeren wil beuken moet je juist een korte slag hebben en een grote boring toch ?
Reply With Quote
  #3  
Old 17-07-2006, 10:19
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Krukas van een diesel, 2.2 20VT zuigers (S2) met een ABF onderblok... 2,1 liter
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #4  
Old 17-07-2006, 10:21
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,051
Default

Quote:
Originally Posted by Lieuwe
Dieselblok geen optie ? Langere slag dus meer inhoud zonder ver opboren. En je hebt ook nog een sterker blok waarschijnlijk.

Nadeel is misschien dat door de lange slag de motor minder hoogtoerig kan zijn ? Mensen die hier ervaring mee hebben ? Heb het me al eerder afgevraagd. Als je toeren wil beuken moet je juist een korte slag hebben en een grote boring toch ?


Ik heb een 16v icm een dieselonderblok. Helaas nog geen rijervaring er mee. Maar toeren wil die wel maken hoor.

Maar komt wel heel wat bij kijken om het onderblok passend te maken. Zuigers en krukas moesten aangepast worden. As van de oliepomp moet aangepast worden. etc etc etc.

En je moet het onderblok wel zeker heel veel opboren.
Reply With Quote
  #5  
Old 17-07-2006, 10:22
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Quote:
Originally Posted by Lieuwe
Dieselblok geen optie ? Langere slag dus meer inhoud zonder ver opboren. En je hebt ook nog een sterker blok waarschijnlijk.

Nadeel is misschien dat door de lange slag de motor minder hoogtoerig kan zijn ? Mensen die hier ervaring mee hebben ? Heb het me al eerder afgevraagd. Als je toeren wil beuken moet je juist een korte slag hebben en een grote boring toch ?


Slag wordt niet echt bepaald door het blok maar de krukas.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #6  
Old 17-07-2006, 10:23
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,051
Default

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Slag wordt niet echt bepaald door het blok maar de krukas.


Denk dat hij dat ook wel bedoeld. En het is maandag he.
Reply With Quote
  #7  
Old 17-07-2006, 11:16
Mikkla Mikkla is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 241
Default






Diesel krukas heb ik naar gekeken ja.
Nam al aan dat er meer bij kwam kijken.
Ik als simpele ziel dacht, wat verder naar beneden gaat, komt ook weer verder naar boven.

Duss voorlopig blijf ik bij het oude origineel idee.
Opboren dus en andere zuigers erin.
Drijfstangen kunnen dit wel aan heb ik mij laten vertellen.
Heb op de site van SLS 82.5mm boring gezien.
is dit de max. of is het verantwoord om nog ietsje verder te gaan??
Reply With Quote
  #8  
Old 17-07-2006, 11:56
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Je kan ook naar 1 overmaat opboren, dan een 2.0 16V ABF krukas met drijfstangen zit ook rond de 2.0

Je 1781cc opboren naar 2.0 vind ik een riskante bedoeling.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #9  
Old 17-07-2006, 13:46
Mikkla Mikkla is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 241
Default

Kortom, niemand weet het eigenlijk, of wel??
Ik wil niet weten wat ik allemaal KAN doen.
Ik wil graag weten hoe ik het moet doen wat IK wil.

De meest exotische oplossingen worden geboden.
De 16V ABF krukassen liggen bij bossen op straat, de motoren alleen waren / zijn al schaars.....

Ik heb een KR en daar ga ik het mee doen.
Eerste overmaat gaat niet meer, wanden hebben wat schade.
Ik wil weten wat de max. boring is.
Het word mijn eerste motor die ik vanuit niets opbouw, dus voorlopig is dit voldoende. Het is de bedoeling dat het gewoon een lekkere/ sterke, betrouwbare motor word.

SLS zal toch ook wel garantie geven enzo, dus 82.5 mm zal wel de max zijn denk ik.

Last edited by Mikkla : 17-07-2006 at 14:48.
Reply With Quote
  #10  
Old 17-07-2006, 14:03
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,051
Default

Quote:
Kortom, niemand weet het eigenlijk, of wel??
Ik wil niet weten wat ik allemaal KAN doen.
Ik wil graag weten hoe ik met moet doen wat IK wil


Je moet niet verwachten dat je binnen een dag al een correct antwoord hebt. Sommige dingen gaan niet zo snel.

Morgen spreek ik een maat van mij. Die werkt bij een revisie bedrijf. Ik zal hem vragen wat de grootste overmaat is wat je kunt krijgen. En wat dus ook nog veilig is.
Reply With Quote
  #11  
Old 17-07-2006, 14:51
Mikkla Mikkla is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by steven16v
Je moet niet verwachten dat je binnen een dag al een correct antwoord hebt. Sommige dingen gaan niet zo snel.

Morgen spreek ik een maat van mij. Die werkt bij een revisie bedrijf. Ik zal hem vragen wat de grootste overmaat is wat je kunt krijgen. En wat dus ook nog veilig is.



Nee precies, even geduld nog.

Ik heb een bedrijf gevonden welke elke maat gesmede zuiger maakt.
Dit tot een max van 83.0 mm, voor € 168.- per stuk Excl. BTW.
Dus dat was mijn plan eigenlijk.
Hoef dus niet perse voor een standaard overmaat te zijn.
Maar idd. de grootste overmaat zal nog wel binnen de toleranties vallen en dus veilig zijn.

Maar hoor het wel, iig bedankt

Last edited by Mikkla : 17-07-2006 at 14:55.
Reply With Quote
  #12  
Old 18-07-2006, 11:58
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,051
Default

Ik zou wel een grotere overmaat kunnen krijgen dan 83.0mm. Maar mijn maat zei dus dat het niet echt verstandig was om groter te gaan als een boring van 83.0mm.
Reply With Quote
  #13  
Old 18-07-2006, 16:35
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Had ik je toch ook al gezegd, 83 mm is gewoon goed te doen en dan zit je dus bijna aan 2000 cc.
Het blok wat ik je gegeven heb is niet alleen beschadigd op de cilinderwanden; de cilinderwanden zijn uitgesleten tot de 1e overmaat....
Allemaal helemaal niet belangrijk, gewoon de 83 mm zuigers bestellen en een revisiebedrijf de zuigers geven en dan komt het wel goed!
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #14  
Old 18-07-2006, 16:42
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Amerikanen boren een 1.8 (81 mm) op tot 85 mm, maar dit zal waarschijnlijk niet lang heel blijven. Ik heb 83 mm in mijn lage (9A) 2 liter (standaard 82.5 mm), en dat geeft geen enkel probleem, 83.5 mm kan ook nog makkelijk.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #15  
Old 18-07-2006, 16:42
Reaper Kustoms's Avatar
Reaper Kustoms Reaper Kustoms is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 629
Default

pak een golf 3 onderblok en je bent klaar voor een paar cent en een paar avonden amuseren.
Reply With Quote
  #16  
Old 18-07-2006, 17:58
Mikkla Mikkla is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by bolku
Had ik je toch ook al gezegd, 83 mm is gewoon goed te doen en dan zit je dus bijna aan 2000 cc.


Ik ga vreemd en ben betrapt door "onze huisdealer"
Mijzelf zo maar op een ander forum begeven en daar vragen gaan stellen.


* trekt serieus gezicht * wilde gewoon eens de algemene opvatting horen.
Nu ben ik helemaal zeker, was het ook eigenlijk allemaal weer een beetje vergeten. En om je nou voor elke wissewasje te bellen.
Elke keer als ik bij jouw kom krijg ik zoveel info, kan het gewoon allemaal niet onthouden.

Iig iedereen bedankt voor de info!!
Reply With Quote
  #17  
Old 18-07-2006, 23:02
maikel's Avatar
maikel maikel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2004
Posts: 412
Default

Bel maar eens, ik heb een 2140 cc 16v gemaakt met 84 mm zuigers en diesel krukas.
Het geen jij wilt (in een 16v kr onderblok bouwen) is vrij beperkt, je kan wel boren tot 84 a 84.5 mm echter kun je geen koppel halen, wel pk's.

Laat maar eens weten wat je precies wilt, dan kan ik je wel vertellen wat de mogelijkheden zijn. Aanpassingen aan blokken is absoluut geen be4perking en kunnen makkelijk gerealiseerd worden.

Gr Maikel
Mijzelf zo maar op een ander forum begeven en daar vragen gaan stellen.


* trekt serieus gezicht * wilde gewoon eens de algemene opvatting horen.
Nu ben ik helemaal zeker, was het ook eigenlijk allemaal weer een beetje vergeten. En om je nou voor elke wissewasje te bellen.
Elke keer als ik bij jouw kom krijg ik zoveel info, kan het gewoon allemaal niet onthouden.

Iig iedereen bedankt voor de info!![/QUOTE]
Reply With Quote
  #18  
Old 19-07-2006, 18:18
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Quote:
Originally Posted by Mikkla
Ik ga vreemd en ben betrapt door "onze huisdealer"
Mijzelf zo maar op een ander forum begeven en daar vragen gaan stellen.


* trekt serieus gezicht * wilde gewoon eens de algemene opvatting horen.
Nu ben ik helemaal zeker, was het ook eigenlijk allemaal weer een beetje vergeten. En om je nou voor elke wissewasje te bellen.
Elke keer als ik bij jouw kom krijg ik zoveel info, kan het gewoon allemaal niet onthouden.

Iig iedereen bedankt voor de info!!



Ghe ghe ghe, groot gelijk, ik zou ook nog even verder kijken....
Voor jouw doel is die 83 mm een mooie optie mede ook omdat je voor een hele nette prijs gesmede zuigers kan krijgen in die maat.
Laat je btw niet gek maken met al die krukas- en boringsverhalen.......is totaal niet interessant voor jouw doel.
Het gaat hier meestal om aangezogen motoren en die hebben nu eenmaal een handicap tov een geblazen motor!
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #19  
Old 19-07-2006, 18:27
rallyegolf driver's Avatar
rallyegolf driver rallyegolf driver is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,149
Default

Ikzelf heb in mijn G60 83mm zuigers van JE. Die passen goed, dus ook in een KR.

Ik zou wel als je de mogelijkheid hebt in de USA zuigers bestellen, scheelt je een hele pak duiten...

Ik betaalde voor 4 zuigers inclusief verzenden rond de 575 USD, dat was omgeteld 475 euro. Scheelt toch wel iets tegenover duitsland of nederland.
__________________
2003 Touran trendline 1.6 16V FSI 7-persoons Zwartmetallic.

G60.....the best blowjob i've ever had!

Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage und fragen Sie Ihren Artzt oder Apotheker.
Reply With Quote
  #20  
Old 20-07-2006, 07:43
Mikkla Mikkla is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by rallyegolf driver
Ikzelf heb in mijn G60 83mm zuigers van JE. Die passen goed, dus ook in een KR.

Ik zou wel als je de mogelijkheid hebt in de USA zuigers bestellen, scheelt je een hele pak duiten...

Ik betaalde voor 4 zuigers inclusief verzenden rond de 575 USD, dat was omgeteld 475 euro. Scheelt toch wel iets tegenover duitsland of nederland.



Dat scheelt idd wel, maar zijn dat ook gesmede zuigers dan?
En heb je eventueel een linkje voor mij?
Want voor € 660.- heb ik vier gesmede zuigers incl. clips, veren en pennen natuurlijk.
En dat is in NL.


EDIT : Google JE Pistons geeft gelijk resultaat

Maar 83 mm met 1:8.5 staat er niet bij volgens mij, of kijk ik eroverheen?

Last edited by Mikkla : 20-07-2006 at 07:46.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum