Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-10-2006, 23:31
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Question Koppeling op?

even een vraagje voor ik de bak er onderuit ga halen (nog nooit hoeven doen en lijkt nogal wat werk te zijn als ik de verschillende threads er over lees).

M'n koppeling zit enorm diep. Moet hem echt strak tegen de mat trappen en als de motor koud is hoor je ook zo'n tandenpoets geluid bij het naar de twee schakelen (niet bij de andere versnellingen). Weet niet of het er mee te maken heeft maar de 5 is wat vaag te vinden en soms moeilijk in te schakelen.

Is dit een signaal dat de platen op zijn of is de kabel stelbaar ofzo?

Ik weet helaas niet wat voor een baktype het is. Waar kun je dat zien? Het is een '91-er 1.6 carb. met 5-bak (4 plus E volgens mij). Blok zelf is een PN blok.

Alvast bedankt.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-10-2006, 23:36
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Schakelstangen vernieuwen en de kabel bij stellen,en eventueel nieuwe bakolie
Reply With Quote
  #3  
Old 21-10-2006, 00:05
Bertus_01's Avatar
Bertus_01 Bertus_01 is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 563
Send a message via MSN to Bertus_01
Default

Om de koppeling te testen.

Zet hem in een hoge versnelling(5e) bij lage snelheid.
Geef gas en kijk of de toeren omhoog schieten zonder dat het voertuig vooruit gaat.
Is dit het geval zijn je platen versleten.
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<<
>>> Golf IV Cabrio <<<
>>> Golf II 1.3 NZ <<<
Reply With Quote
  #4  
Old 22-10-2006, 21:26
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Schakelstangen vernieuwen en de kabel bij stellen,en eventueel nieuwe bakolie


De huidige kabel bijstellen kan blijkbaar niet Er zit zo'n zelfstellende kabel op. Zo'n vaste (bij het pedaal) met bij de hevel op de bak zo'n groot zwart kunstof blok om de binnenkabel. Zou dus best de hoofdoorzaak kunnen zijn.

Quote:
Originally Posted by Bertus_01
Om de koppeling te testen.

Zet hem in een hoge versnelling(5e) bij lage snelheid.
Geef gas en kijk of de toeren omhoog schieten zonder dat het voertuig vooruit gaat.
Is dit het geval zijn je platen versleten.


Thnx voor de tip. Ik heb het geprobeerd en dan blijft hij in laag toetental langzamerhand omhoog gaan in snelheid zonder slippende platen. Denk inderdaad dat de platen dus nog wel goed zijn maar dat die "fijne" zelfsteller kabel de hoofdoorzaak is.

Ga ik komende week vervangen voor een gewone stelbare en dan nog eens kijken, hopen dat het dan weer beter gaat.

edit: de edit was door te vlot op enter drukken

Last edited by J_Fix : 22-10-2006 at 21:30.
Reply With Quote
  #5  
Old 23-10-2006, 09:15
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,051
Default

Quote:
en als de motor koud is hoor je ook zo'n tandenpoets geluid bij het naar de twee schakelen


Wat voor een auto heb je? Waarschijnlijk een golf 2 gti 16v met een 2y bak?

Maar dat krakend geluid zijn je synchromesh ringen. Is vaak standaard bij die bakken. Maar wat "golf mk2 16v" zegt. Dat wil ook wel eens helpen.
Reply With Quote
  #6  
Old 23-10-2006, 11:15
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by steven16v
Wat voor een auto heb je? Waarschijnlijk een golf 2 gti 16v met een 2y bak?

Maar dat krakend geluid zijn je synchromesh ringen. Is vaak standaard bij die bakken. Maar wat "golf mk2 16v" zegt. Dat wil ook wel eens helpen.


Het is een '91-er 1.6 carb. 8v met 5-bak (4 plus E, een 020 bak volgens mij). Blok zelf is een PN blok.

Dat tandenpoetsen is alleen in z'n twee zolang hij kou is. Net alsof je de koppeling niet ver genoeg in trapt. Klopt ook wel in feite want ik zit dan al met het pedaal tegen de bodem te trappen.
Ik ga v/d week eerst een stelbare kabel halen en dan eens kijken of dat helpt.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-10-2006, 11:30
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,051
Default

Quote:
Originally Posted by J_Fix
Het is een '91-er 1.6 carb. 8v met 5-bak (4 plus E, een 020 bak volgens mij). Blok zelf is een PN blok.

Dat tandenpoetsen is alleen in z'n twee zolang hij kou is. Net alsof je de koppeling niet ver genoeg in trapt. Klopt ook wel in feite want ik zit dan al met het pedaal tegen de bodem te trappen.
Ik ga v/d week eerst een stelbare kabel halen en dan eens kijken of dat helpt.


Toch zijn het denk ik je synchromesh ringen. Want als je de koppeling niet ver genoeg in kunt trappen dan moet de bak ook kraken als je bijvoorbeeld overschakeld van de 3 naar 4.

Maar laten we hopen dat het aan de kabel ligt.


ps. Je kunt trouwens ook nog tijden doorrijden met versleten synchromesh ringen.
Reply With Quote
  #8  
Old 28-10-2006, 00:51
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by steven16v
Toch zijn het denk ik je synchromesh ringen. Want als je de koppeling niet ver genoeg in kunt trappen dan moet de bak ook kraken als je bijvoorbeeld overschakeld van de 3 naar 4.

Maar laten we hopen dat het aan de kabel ligt.


ps. Je kunt trouwens ook nog tijden doorrijden met versleten synchromesh ringen.


Denk dat je toch gelijk hebt. Vandaag de kabel vervangen (zelfsteller voor handmatig stelbare) en het helpt wel iets maar bij wat vlotter schakelen met koude motor alsnog het tandenpoetsen bij schakelen van z'n 1 naar de 2.
Verder net als eerst, geen last bij andere versnellingen e.d.

Wel wat gedoe om die kabel er goed op te krijgen. De doorgang in het schutbord is eigenlijk net te krap om de stelbare kabel te plaatsen met de rubber doorvoer ring van de zelfsteller kabel.

Automaterialenzaak (Brezan) en dealer hadden geen losse rubber ringen van de stelbare kabel. Waren er volgens hun niet Zat er niets anders op als de nylon mantel buis iets dunner te slijpen op de nieuwe kabel zodat ik het rubber van de oude zelfsteller kabel kon gebruiken maar nu past het perfekt

Maar 100% opgelost is het nu dus alsnog niet. Is het een grote klus om de synchromesh ringen te vervangen?
Reply With Quote
  #9  
Old 28-10-2006, 15:51
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Ik had precies hetzelfde en bij mij bleek de koppeling versleten te zijn. Van de 1e versnelling naar zijn 2e versnelling ging altijd alsof de koppeling niet ingetrapt was en in zijn achteruit was het ook altijd herrie. Verder was er niks op aan te merken. 2 weken geleden versnellingsbak en toebehoren vervangen omdat diff kapot was en nu zijn alle problemen weg. De oude koppelingsplaten waren echt op bij nadere inspectie.
Reply With Quote
  #10  
Old 28-10-2006, 19:14
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
Ik had precies hetzelfde en bij mij bleek de koppeling versleten te zijn. Van de 1e versnelling naar zijn 2e versnelling ging altijd alsof de koppeling niet ingetrapt was en in zijn achteruit was het ook altijd herrie. Verder was er niks op aan te merken. 2 weken geleden versnellingsbak en toebehoren vervangen omdat diff kapot was en nu zijn alle problemen weg. De oude koppelingsplaten waren echt op bij nadere inspectie.


Vreemde is dat hij het niet altijd doet maar alleen bij koude motor/bak. Zal waarschijnlijk wel met die synchromesh ringen te maken hebben. Zat eigenlijk te denken om ze vervangen maar ik denk dat een andere bak plaatsen vlotter en goedkoper is.

Las met een "search" op "synchromesh ringen" ook al dat het vrij vaak voor komt , zal wel eens rondneuzen voor een andere bak. Kan ik die alvast reserve leggen en meteen andere platen en drukgroep klaar leggen en voorlopig nog even doorrijden tot ik meer tijd heb want het is m'n daily.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum