Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-08-2007, 23:52
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default Temperatuur koelvloeistof Mk2 1.6TD Eco

Hoi hoi!

Heb inmiddels mijn Golf 2 iets meer dan een maand en een dikke 4000km verder bevalt deze auto zeer goed! (Ook in de bergen in Frankrijk stond ie z'n mannetje, en ondanks zijn leeftijd en km's reed ie de Citroens, Renaults en Peugeots die met pech langs de weg stonden voorbij..)

De eerste reparatie die ik heb gedaan aan mijn exemplaar is het vervangen van de thermostaat. De temperatuur kwam voorheen net uit de "dikke" band links. Nu staat de temperatuur eigenlijk altijd net rechts van het eerste streepje links van het midden en in de file bij warm weer slaat de fan aan als de temperatuurwijzer net wat rechts van het midden staat. Gelukkig zakt de temperatuur dan snel terug naar zijn oorspronkelijke waarde.

Wat ik me nou af vraag: Wat is de temperatuur behorende bij het eerste streepje links van het midden. Oftewel: Welke temperatuur heeft het koelwater op de ingevoegde foto...




Heb er alweer een veel te lang verhaal van gemaakt voor zo'n klein vraagje

Alvast bedankt.

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km

Last edited by kvcuijck : 18-08-2007 at 23:54.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-08-2007, 09:24
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Waarschijnlijk ligt die temperatuur daar zo rond de 90 graden bij normaal gebruik geloof ik!
Reply With Quote
  #3  
Old 19-08-2007, 11:11
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Hehe, dan blijft de jouwe lekker koel De mijne komt soms op het tweede streepje van recht (dan heb ik hem wel even voluit gegooit )
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #4  
Old 19-08-2007, 11:28
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Mmmm, zo'n Intercooled TD heeft natuurlijk ook wat meer warmte af te voeren en waarschijnlijk zit er evenveel koelvloeistof in het systeem....
Oja, ik geef nooit volgas! Eerste reden is omdat ik graag meer dan 20km met 1 ltr brandstof wil rijden en de tweede reden is dat de koppeling gaat slippen bij volgas in zijn 5.

Jullie kunnen vast raden wat mijn volgende "project" gaat worden

Maare, kan niemand harde temperatuursgetallen plaatsen bij de streepjes? (Bijv. 85 / 100 / 115 gr. celcius)

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #5  
Old 19-08-2007, 11:31
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Zo'n temp. metertje is nooit precies. Een goede motortemp is volgens mij tussen de 90 en 100 (100 = koken = niet goed).
Momenteel zit er bij water in en geen koelvloeistof en is de intercooler nog niet aangesloten

Succes met je koppeling vervangen
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #6  
Old 19-08-2007, 18:32
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,659
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

Quote:
Originally Posted by Gijs
Zo'n temp. metertje is nooit precies. Een goede motortemp is volgens mij tussen de 90 en 100 (100 = koken = niet goed).
Momenteel zit er bij water in en geen koelvloeistof en is de intercooler nog niet aangesloten

Succes met je koppeling vervangen

Als het goed is staat je koelsysteem onder enige druk dus dan kookt het niet bij 100graden. zo kan het systeem makkelijker warmte afvoeren omdat het temp verschil met de buitenlucht dan groter is.
Dit is trouwens ook de reden dat je nooit zomaar de kop van je vloeistofvat af mag draaien als t warm is. dan valt de druk weg en kookt het direct!
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #7  
Old 19-08-2007, 23:37
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Haha, daar komt de natuurkunde les weer omhoog.. In de Alpen kon je water laten koken met een veel lager kookpunt!

Waarschijnlijk ook één van de redenen dat er 3000psi zit op het hydraulische systeem voor de remmen.

Om de koelvloeistof te ontluchten moet je de dop er toch af hebben dacht ik? Dan is het geen probleem?

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #8  
Old 20-08-2007, 10:33
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Ik geloof dat een golfje de thermostaat opengooit bij 87 graden.


De ervaring met MB W123 240TD is dat de thermostaat bij 80 opengaat, en dat de temperatuur altijd netjes 84 is.


dus ik zou zeggen, als alles in orde is, zal ie rond de 90 graden zijn! als de meter schommelt, of de meter is klote, of er is iets raar in je watersysteem...
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum