Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-11-2007, 15:56
golf3freak's Avatar
golf3freak golf3freak is offline
Volksforum Aandeelhouder The fabulous scraping boy
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 1,385
Default mooi stukje g-lader history

de meeste kenen dit al maar vond het gewoon mooi om even hier neertezetten Het principe van de G-lader is uitgevonden in 1905 door de Fransman Le Creux. In deze tijd waren echter de technieken nog niet voldoende ontwikkeld om een betrouwbaar concept te produceren. Het concept van Le Creux is verder doorontwikkeld door Volkswagen die door middel van superchargers meer vermogen wilde bereiken. Om tot de huidige G-lader te komen heeft Volkswagen ruim vierhonderd verschillende uitvoeringen ontwikkeld. Als test werd er een G-lader gemaakt voor de 1.3L van de Volkswagen Polo. Aangezien deze Polo was uitgerust met een G-lader waarvan de verdringer 40 mm hoog is kreeg deze Polo de naam G40. Het motorblok van de Polo werd op de volgende punten aangepast: de nokkenas werd uit staal in plaats van gietijzer gemaakt, de zuigers, compressieverhouding werd aangepast en de uitlaatkleppen en de cilinderkop afdichting werden afgestemd op de hogere druk. Hierdoor kreeg de Polo G40 een maximum vermogen van 115 pk

Bij 6000 rpms van de motor hoort een G-lader toerental van 10.320 en een druk van 1.1 bar, dit toerental is heel wat lager dan de 100.000 rpms van de turbos. Mede door de combinatie van het DIGIFANT motermanagment van Volkswagen en de intercooler bewijst de Polo G40 zich als een snelle auto.

Bij het in productie nemen van de G-lader stuitte men op het probleem dat er nog geen machines voorhanden waren die de productie van de G-lader in grote hoeveelheden aankon. Om tot een oplossing te komen besloot Volkswagen zelf tot het ontwikkelen van de benodigde machines. Nadat de G40 enige tijd met succes werd geproduceerd ging men aan de slag om hetzelfde principe toe te passen op grotere motoren. Er werd gekozen voor de G60 (hoogte 60mm) voor de 1.8L motor die 160 pk moest gaan leveren. Op onverklaarbare wijze gingen deze G-laders stuk voor stuk kapot, terwijl ze op dezelfde wijze als de G40 werden geproduceerd. Na uitgebreide tests bleek het probleem in de fabricage te zitten, de G60 was door zijn grootte kwetsbaarder dan de G40, door verschillende verstevigende maatregelen aan de excenter en een aangepast verhardingsproces werd dit probleem opgelost.

Door de moeilijkheden met de G60-lader had de G-lader een slechte naam opgelopen die de verkoop niet bevorderde. Toen tenslotte in 1991 de VR6 werd ontwikkeld, die meer vermogen leverde (190 pk) en goedkoper te produceren was, betekende dit het definitieve einde van de G60.
Reply With Quote
  #2  
Old 18-11-2007, 10:01
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

Quote:
Originally Posted by golf3freak
de meeste kenen dit al maar vond het gewoon mooi om even hier neertezetten Het principe van de G-lader is uitgevonden in 1905 door de Fransman Le Creux. In deze tijd waren echter de technieken nog niet voldoende ontwikkeld om een betrouwbaar concept te produceren. Het concept van Le Creux is verder doorontwikkeld door Volkswagen die door middel van superchargers meer vermogen wilde bereiken. Om tot de huidige G-lader te komen heeft Volkswagen ruim vierhonderd verschillende uitvoeringen ontwikkeld. Als test werd er een G-lader gemaakt voor de 1.3L van de Volkswagen Polo. Aangezien deze Polo was uitgerust met een G-lader waarvan de verdringer 40 mm hoog is kreeg deze Polo de naam G40. Het motorblok van de Polo werd op de volgende punten aangepast: de nokkenas werd uit staal in plaats van gietijzer gemaakt, de zuigers, compressieverhouding werd aangepast en de uitlaatkleppen en de cilinderkop afdichting werden afgestemd op de hogere druk. Hierdoor kreeg de Polo G40 een maximum vermogen van 115 pk

Bij 6000 rpms van de motor hoort een G-lader toerental van 10.320 en een druk van 1.1 bar, dit toerental is heel wat lager dan de 100.000 rpms van de turbos. Mede door de combinatie van het DIGIFANT motermanagment van Volkswagen en de intercooler bewijst de Polo G40 zich als een snelle auto.

Bij het in productie nemen van de G-lader stuitte men op het probleem dat er nog geen machines voorhanden waren die de productie van de G-lader in grote hoeveelheden aankon. Om tot een oplossing te komen besloot Volkswagen zelf tot het ontwikkelen van de benodigde machines. Nadat de G40 enige tijd met succes werd geproduceerd ging men aan de slag om hetzelfde principe toe te passen op grotere motoren. Er werd gekozen voor de G60 (hoogte 60mm) voor de 1.8L motor die 160 pk moest gaan leveren. Op onverklaarbare wijze gingen deze G-laders stuk voor stuk kapot, terwijl ze op dezelfde wijze als de G40 werden geproduceerd. Na uitgebreide tests bleek het probleem in de fabricage te zitten, de G60 was door zijn grootte kwetsbaarder dan de G40, door verschillende verstevigende maatregelen aan de excenter en een aangepast verhardingsproces werd dit probleem opgelost.

Door de moeilijkheden met de G60-lader had de G-lader een slechte naam opgelopen die de verkoop niet bevorderde. Toen tenslotte in 1991 de VR6 werd ontwikkeld, die meer vermogen leverde (190 pk) en goedkoper te produceren was, betekende dit het definitieve einde van de G60.



btw het is niet de nokkenas maar de krukas die uit staal was vervaardigd
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #3  
Old 18-11-2007, 13:08
Jeroentjuh's Avatar
Jeroentjuh Jeroentjuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 652
Default






Reply With Quote
  #4  
Old 13-12-2007, 23:14
EricPoloG40 EricPoloG40 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 114
Send a message via MSN to EricPoloG40
Default

mooie post!
Reply With Quote
  #5  
Old 23-12-2007, 22:10
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

Quote:
Originally Posted by serge pot
btw het is niet de nokkenas maar de krukas die uit staal was vervaardigd


Je en dat klopt precies wat daar staat in de tekst.


__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum