Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-01-2008, 20:16
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default druklager koppeling

Volgens mij is mijn druklager van de kopeling naar z'n grootje, hij (de auto) maakte al langere tijd een heel licht ruisend geluid als je in de vrij stond met de koppeling los. de laatste anderhalf week is het meer een geluid geworden dat me doet denken aan molenstenen. zodra ik de koppeling indruk is het geluid weg.

Als ik rij is het geluid er volnamelijk in de eerste en de tweede versnelling ook in de drie is het er af en toe ook (vier weet ik niet, niet meer geprobeerd)

af en toe voelde ik tijdens de laatste rit ook een soort van trekken, alsof het lager even helemaal vastsloeg voor een kort moment en daarna weer doordraaide. ik rij er nu even niet meer mee

ik neem eigenlijk aan dat mijn diagnose wel klopt, mocht ik de plank misslaan dan hoor ik dat graag spoedig, aangezien ik met een beetje mazzel morgen de bak er onderuit ga halen

nu is eigenlijk de vraag, wat kan ik het beste meteen doen?

ik heb onderstaande gevonden op duitse ebay, dan vervang ik dus het lager, drukgroep en plaat.

http://cgi.ebay.de/Kupplung-Satz-VW...oQQcmdZViewItem

kent iemand die winkel? weet iemand of dit goed spul is, of is het eerste klas rommel?

M'n auto is trouwens een golf2 (duh) 1300 NZ met 4 bak uit 1990

nu kan ik ook tegelijkertijd m'n bak nakijken, ik wil onder andere de afdichtring van de schakelstang controleren. (ik heb het idee dat deze lekt) ik neem aan dat die gewoon bij de automaterialenzaak of de dealer te krijgen is? Weet iemand hoeveel dit kost?

Weet iemand anders nog delen waarvan het slim is om naar te kijken?

dus samengevat:

Is die koppelingsset goed spul?
wat kost een afdichting voor de schakelstang?
wat kan ik beter meteen kontroleren?


Bij voorbaat dank,

db
Reply With Quote
  #2  
Old 07-01-2008, 23:51
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Of het wat is geen idee?Ga meestal voor sachs of luc
Ongeveer 10euro
Controleren cq vervangen de keerring in de bak [ingaandeas]ong ook 10euro
en de krukas keerring
Reply With Quote
  #3  
Old 08-01-2008, 08:53
Jazzblue's Avatar
Jazzblue Jazzblue is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,420
Default

Die site zegt mij ook niet zo veel, maar ik zou ook eerder voor Luc of Sachs gaan.
Ook is het wel belangrijk om alles goed gangbaar en schoon te maken.
En inderdaad zou ik gelijk alles aanpakken waar je naderhand niet meer bij komt, het is zonde als je binnenkort je bak er weer af moet halen.
Reply With Quote
  #4  
Old 08-01-2008, 12:59
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Als ik het verhaal zo lees denk ik eerder dat je bak aan z'n einde is.

af en toe voelde ik tijdens de laatste rit ook een soort van trekken, alsof het lager even helemaal vastsloeg voor een kort moment en daarna weer doordraaide. ik rij er nu even niet meer mee

Dit gebeurt nml niet als je druklager defekt is



Gr Jan

Last edited by J-9A-N : 08-01-2008 at 13:02.
Reply With Quote
  #5  
Old 08-01-2008, 13:17
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Als ik het verhaal zo lees denk ik eerder dat je bak aan z'n einde is.

Gr Jan


Ik wilde inderdaad ook even aan de binnenkant van de bak gaan kijken, maar volgens mij is het niet onmogelijk dat er tikjeste voelen zijn als het druklager ten einde loopt, het is een lager tussen de uitgaande as van de motor en het pedaal, en daar voelde ik de tikjes ook op, net alsof een kogeletje of kegeltje half door is en even blokkeerd.

mvg

db

/edit

misschien vergeten te zeggen, alle bijgeluiden zijn verdwenen als ik de koppeling intrap.

Last edited by Dirtbag : 08-01-2008 at 15:56.
Reply With Quote
  #6  
Old 08-01-2008, 16:53
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

ik heb nu de bak dus op de werkbank liggen. Het druklager rammelt aan alle kanten dus ik benoem die tot schuldige

bijkomende werkzaamheden:

priseas keering zal ik denk ik maar vervangen.
de schakelstang keering met bus vervangen.




(ik heb hier de zooi al ingespoten met ontvetter)

Dit is de de ruimte voor de koppeling en aangezien het vliegwiel zelf brandschoon is aan alle kanten ga ik ervan uit dat dit uit de bak komt.

Ik neem aan dat het vervangen van die keering niet meer is dan dit plaatje wegpakken, peuteren en terugzetten is?

Weet iemand wat de maat van die twaalfkant is? dat maakt het voor mij waarschijnlijk een stuk makkelijker


Bij voorbaat dank

db
Reply With Quote
  #7  
Old 08-01-2008, 20:57
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Ind daar zit de keerring achter
dacht 6
Reply With Quote
  #8  
Old 14-01-2008, 13:41
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Ik heb zaterdag de bak er weer onder gehangen nadat ik de keeringen heb vervangen, gekloot van hier tot tokio en terug, die waterpijp waarschijnlijk aangestoten want er druppelde op een gegeven moment koelvloeistof naar beneden.

alles weer in elkaar, start de motor.. zelfs met de wielen van de grond is het geluid er nog, dus het lijkt erop dat het toch de bak is. en dat terwijl de druklager er ook uitzag alsof die elk moment uit elkaar kon donderen.



dus ik ga rustigjes aan de bak er weer uit vissen, die waterpijp proberen te repareren. (hij staat nu droog). en dan maar eens kijken wat ik met die bak ga (laten) doen.

probleem: ik heb geen geld.

dus als er nog iemand een gezonde AKW, AKX of andere passende 4 bak, of 5 bak met schakelmechaniek heeft liggen voor een prikkie?


mvg

db
Reply With Quote
  #9  
Old 14-01-2008, 17:16
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Quote:
Originally Posted by Dirtbag
waterpijp
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum