![]() |
|
||||
|
||||
![]() Ik ben een Cruise Controle aan het inbouwen in mijn Mk1 GTD cabrio (CY blok).
Nou heb ik voor de aanstuuring een snelheids of toeren signaal nodig. De logische plaatsen: MFA sensor op de teller unit (die is bij mij stuk) W aansluiting van de Dynamo (heeft mijn dynamo niet) Bobine (heeft een diesel niet) Bij de CC zit wel een magneet en magneetcontact die volgens de handleiding op de aandrijfas geplaatst zou kunnen worden. Maar dat vind ik een beetje een hobby bob oplossing. Iemand nog ideeën waar ik een bruikbaar signaal vandaan kan halen? Liefst een toeren signaal, dan kan ik gelijk mijn toerenteller aansluiten.
|
||||
|
||||
![]() Het snelheidssignaal kan je niet meten aan de hand van het toerental van de motor bij mijn weten. Je cruisecontrole weet toch niet in welke versnelling je rijd en wat de overbrengverhouding daar van is.
Ik heb voor de cuisecontrole van mij Santana een snelheidsgever van VDO gekocht. Die komt tussen de versnellingsbak en de snelheidsmeterkabel.
|
||||
|
||||
![]() de CC hoeft ook niet te weten hoe hard je precies gaat.
Mij hoeft alleen en een indicatie te hebben of i harder of zachter gaat als het ingestelde. Ofwel zolang je in een versnelling blijft (en dat is de Bedoeling bij een CC) Dan is het toeren signaal ook voldoende. Die snelheidsgever van VDO heb je bij de dealer gehaald? of ergens anders?
|
||||
|
||||
![]() Daar zit wat in.
Weet wel dat mijn CC pas boven een bepaalde snelheid werkt. Die snelheidsgever heb ik via Ebay.de gekocht. Anders ben je zo 100 Eu kwijt,
|
||||
|
||||
![]() Hey Dirk...op veel amerikaanse cabbies zitten ook van die kastjes van VDO tussen de km tellerkabel...die heb ik zat liggen.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ja daar komt i nou mee..... Is dat in principe het zelfde als de sensor in de teller unit? Kom zo na t eten nog wel ff langs als als je r bent ![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ik denk dat je hem het beste op de snelheidsmeter aansluit en niet op de toerenteller, op onze volvo (keej ander merk maakt ni uit), die rijdt bergop met cruiscontrol en dan voel je hem optrekken om dezelfde snelheid te behouden en dan gaat hij meer toeren draaien, omgekeerd ook voor bergaf, het is maar een idee. |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Bij meer toeren van de motor gaan de wielen ook meer toeren maken. Of je nu naar boven of naar beneden rijd. Wat je voelt is waarschijnlijk dat hij gas bij geeft of van het gas af gaat om het toerntal te handhaven.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dus als iemand mij dat zou kunnen vertellen ben k ook geholpe.