Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-07-2008, 13:29
dvsg2's Avatar
dvsg2 dvsg2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 67
Send a message via MSN to dvsg2
Default snelheids/toeren signaal voor CC

Ik ben een Cruise Controle aan het inbouwen in mijn Mk1 GTD cabrio (CY blok).

Nou heb ik voor de aanstuuring een snelheids of toeren signaal nodig.

De logische plaatsen:
MFA sensor op de teller unit (die is bij mij stuk)
W aansluiting van de Dynamo (heeft mijn dynamo niet)
Bobine (heeft een diesel niet)

Bij de CC zit wel een magneet en magneetcontact die volgens de handleiding op de aandrijfas geplaatst zou kunnen worden.
Maar dat vind ik een beetje een hobby bob oplossing.

Iemand nog ideeën waar ik een bruikbaar signaal vandaan kan halen?
Liefst een toeren signaal, dan kan ik gelijk mijn toerenteller aansluiten.
__________________
Devious.... wie anders?
Trotse eigenaar van een '78 type 183 Iltis
Reply With Quote
  #2  
Old 24-07-2008, 15:06
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Het snelheidssignaal kan je niet meten aan de hand van het toerental van de motor bij mijn weten. Je cruisecontrole weet toch niet in welke versnelling je rijd en wat de overbrengverhouding daar van is.

Ik heb voor de cuisecontrole van mij Santana een snelheidsgever van VDO gekocht. Die komt tussen de versnellingsbak en de snelheidsmeterkabel.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #3  
Old 24-07-2008, 15:41
dvsg2's Avatar
dvsg2 dvsg2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 67
Send a message via MSN to dvsg2
Default

de CC hoeft ook niet te weten hoe hard je precies gaat.
Mij hoeft alleen en een indicatie te hebben of i harder of zachter gaat als het ingestelde.

Ofwel zolang je in een versnelling blijft (en dat is de Bedoeling bij een CC)
Dan is het toeren signaal ook voldoende.

Die snelheidsgever van VDO heb je bij de dealer gehaald? of ergens anders?
__________________
Devious.... wie anders?
Trotse eigenaar van een '78 type 183 Iltis
Reply With Quote
  #4  
Old 24-07-2008, 16:40
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Daar zit wat in.

Weet wel dat mijn CC pas boven een bepaalde snelheid werkt.

Die snelheidsgever heb ik via Ebay.de gekocht. Anders ben je zo 100 Eu kwijt,
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #5  
Old 24-07-2008, 17:09
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Hey Dirk...op veel amerikaanse cabbies zitten ook van die kastjes van VDO tussen de km tellerkabel...die heb ik zat liggen.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #6  
Old 24-07-2008, 17:52
dvsg2's Avatar
dvsg2 dvsg2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 67
Send a message via MSN to dvsg2
Default

Quote:
Originally Posted by bolku
Hey Dirk...op veel amerikaanse cabbies zitten ook van die kastjes van VDO tussen de km tellerkabel...die heb ik zat liggen.


Ja daar komt i nou mee.....

Is dat in principe het zelfde als de sensor in de teller unit?
Kom zo na t eten nog wel ff langs als als je r bent
__________________
Devious.... wie anders?
Trotse eigenaar van een '78 type 183 Iltis
Reply With Quote
  #7  
Old 25-07-2008, 23:05
sponzenbroekske's Avatar
sponzenbroekske sponzenbroekske is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 203
Default

Quote:
Originally Posted by dvsg2
Ja daar komt i nou mee.....

Is dat in principe het zelfde als de sensor in de teller unit?
Kom zo na t eten nog wel ff langs als als je r bent


Ik denk dat je hem het beste op de snelheidsmeter aansluit en niet op de toerenteller, op onze volvo (keej ander merk maakt ni uit), die rijdt bergop met cruiscontrol en dan voel je hem optrekken om dezelfde snelheid te behouden en dan gaat hij meer toeren draaien, omgekeerd ook voor bergaf, het is maar een idee.
Reply With Quote
  #8  
Old 26-07-2008, 09:08
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by sponzenbroekske
Ik denk dat je hem het beste op de snelheidsmeter aansluit en niet op de toerenteller, op onze volvo (keej ander merk maakt ni uit), die rijdt bergop met cruiscontrol en dan voel je hem optrekken om dezelfde snelheid te behouden en dan gaat hij meer toeren draaien, omgekeerd ook voor bergaf, het is maar een idee.


Bij meer toeren van de motor gaan de wielen ook meer toeren maken. Of je nu naar boven of naar beneden rijd. Wat je voelt is waarschijnlijk dat hij gas bij geeft of van het gas af gaat om het toerntal te handhaven.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #9  
Old 31-07-2008, 14:15
dvsg2's Avatar
dvsg2 dvsg2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 67
Send a message via MSN to dvsg2
Default

Quote:
Misschien wat nuttige aanvullende info: in principe is op elke dynamo vrij simpel een W-aansluiting te maken, hoe precies alweer ben ik kwijt. Er is vast iemand op het forum die het weet.
Hopelijk vergemakkelijkt het je zoektocht naar een dynamo een beetje.


Dus als iemand mij dat zou kunnen vertellen ben k ook geholpe.
__________________
Devious.... wie anders?
Trotse eigenaar van een '78 type 183 Iltis
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum