Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 23-03-2009, 10:45
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict

Send a message via MSN to Wolgast
Question na het gepiep nu getik...

Nu het piepen van de remmen tot het verleden behoort (zie vorige thread van mij) Hoor ik nu éen tik van onder de kap vandaan....

Het is een nogal ''droge'' tik die bij de kleppen wegkomt. Oliepeil is goed en olie is nieuw evenals de distributieriem en spanrollen.
Voor de reparatie was er nog niets aan het handje btw.
Dus mijn vraag: Kan het samenhangen met elkaar dat de kleppen tikken na montage nieuwe riem/spanrollen??
En wat zijn jullie meningen over die olie additieven cq brandstof additieven (middel tegen dieselklop, reinigen van motor etc)

Auto verbruikt geen olie, rookt niet, start goed en trekt ook goed....

Gaat over een GTD met AAZ motor....

Thanx voor het meedenken alvast!

Last edited by Wolgast : 23-03-2009 at 15:54.
Reply With Quote
Old 23-03-2009, 14:17
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder

Kheb op school zopas enkele studies gezien en besproken over dergelijke aditieven voor het toevoegen bij je brandstof.
Wynn's schijnt hiervoor zeer goede producten te leveren...en volgens de zelf bekeken studies hebben ze ook zo hun nut.

Al twijfel ik wel dat dit jou probleem gaat oplossen. Het zorgt alleen voor een mooie, zacht draaiend motorblokje.
Als je kleppen tikken mss eens de klepspeling laten controleren.
Reply With Quote
Old 23-03-2009, 17:43
Golfjunkie's Avatar
Golfjunkie Golfjunkie is offline
Forum Newbee

Zullen je klepstoters zijn die tikken...
je kan er idd van dat spul bij gooien, had dat bij de polo ook gedaan en werkte opzich wel een tijd...spul was van Wynn's als ik me niet vergis
Old 24-03-2009, 21:52
patjetta patjetta is offline
Forum junkie

ik zou maar eens kijken of je riem wel op tijd staat als het er voor niet was dan zal die wel een tandje verkeerd staan en dan tikken je kleppe lichtjes tegen je zuiger tot ze krom raken en dan doet je motor het niet meer
Reply With Quote
Old 24-03-2009, 23:21
Wolgast's Avatar
VW Addict

Heb vandaag weer een stukje gereden met de Golf en het tikken was nu voor korte tijd weg. Maar het is niet zo dat je ze heel erg goed hoort ofzo. Maar als je er op let dan hoor je het gewoon.... Weet het, is moeilijk uitleggen zo.... Maar als de riem niet op tijd zou staan (wat ik betwijfel) dan moet ie toch ook slecht starten en slecht trekken? Of is dat niet altijd zo?

Maar kan donderdag pas naar de garage (vrijdag ga/wil ik naar NL met de Golf) Dus dan wil ik wel even zekerheid hebben....

Auto is in onderhoud bij 2 ex VW werkplaatschefs die voor zichzelf zijn begonnen.....lijkt me toch dat ze weten hoe ze een riem moeten vervangen....
Reply With Quote
Old 25-03-2009, 22:37
Forum junkie

Oke dan zal het denk ik wel goed zitten.
Misschien zit er te dunne olie in en komen je klepstoters niet goed op druk.
Vraag eens wat voor een olie er in is gegaan?
Reply With Quote
Old 25-03-2009, 22:42
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder

Riem kan altijd één tand verkeerd staan, dat kan de beste garagisten wel eens overkomen...Moest dat niet zo zijn, gelijk hier reeds gezegd eens de olie laten nakijken, mss klepspeling...
Reply With Quote
Old 25-03-2009, 23:13
Wolgast's Avatar
VW Addict

Ben vandaag bij de garage geweest.... Er tikt idd iets in de motor. Maar de riem staat iig goed (is gecheckt)
Volgens de garage kon het goed zijn dat de motor inwendig vervuild is omdat er vrij weinig mee gereden wordt nu. Want voorheen reed mijn vriendin zo'n 70 km per dag. En de laatste 2 maanden niet meer dan 30 km p. week....
Vandaar eerst maar eens een flinke afstand rijden en de auto door en door warm laten worden.
En hij stelde voor om ongeveer 1000 km voor de beurt een additief toe te voegen bij de olie mocht het getik nog niet weg zijn.

Maar hij verzekerde me dat het absoluut geen kwaad kon.
En dat ik eens moest leren genieten van mijn auto ipv bij elke rammel of piep in paniek te raken (maar heb altijd Citroen gereden en daar was het dan wel vaak iets serieus)
Reply With Quote
Old 26-03-2009, 18:06
Forum junkie

Ja oke maar dat is frans en we hebben het nu over duitse degelijkheid.
Had je ook gevraagt wat voor een olie er in is gegaan?
Meest gebruiken ze bij vw 5w30 en dat is veel te dun voor een wat oudere auto je moet 10w40 hebben dat is dun zat zeker nu de zomer er aan komt.
Doordat er dunne olie in je blok zit kan het zijn dat je oliedruk in de kop wat minder is en dan krijg je te weinig druk.
Hoeveel km heeft je blok ijgelijk gelopen?
En trek eens je luchtfilter open om te kijken of het daar vandaan komt dat hebben die blokjes ook nogal vaak.
Reply With Quote
Old 26-03-2009, 19:27
Wolgast's Avatar
VW Addict

Hoho... niets dan goeds over Franse auto's (hahahaha)
En zooooo degelijk is een Duitse auto nu ook weer niet (meer)

Ontopic:
10W40 olie is erin gegaan bij het verversen. De norm die VW zelf voorschrijft 5W30 idd vinden hun ook te dun. Maar heb op hun aanraden een flesje van Liqui Moly bij de olie ingegooid. Dit zou de kleppen moeten reinigen. En hun hebben er zelf goede ervaringen mee. En voor 8 € kan je geen armoe hebben dacht ik zo...

Luchtfilter heb ik ook even losgehad. En daar was eigenlijk niks bijzonders te zien....
Maar het blok heeft ''slechts' 212500 km achter de kiezen. Das voor een VW diesel niet veel en naar mijn mening net ingereden.... Maar ga morgen naar NL met de auto. Dat betekent dat de auto een kleine 5,5 uur Autobahn voor zich heeft... Als ie dan nog niet goed warm wordt weet ik ook niet meer..... Maar heb wel het idee (wens is de vader van de gedachte) dat het getik steeds minder wordt.....

Iig bedankt voor de meedenkende mensen hier op het forum!!!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules