![]() |
|
||||
|
||||
![]() Ik heb in mijn Mk1 cabrio een GTD (CY) blok hangen.
die we binnekort gaan opvoeren tot een Pktje of 100 (intercooler, variabele turbodruk, andere injectoren en diesel pomp) Nou vroeg ik me af welke 3 Meters nuttig zijn om in de middeconsolle te hebbe zitte? (Ik heb een MFA dus heb ik al olie temp) Natuurlijk de turbo druk. Olie druk is ook altijd wel handig. Hoorde iemand een keer roepen dat een Pyro meter (uitlaatgas temp) een must was bij het GTD tunen? Of eventueel toch een amp meter om da accu in de gaten te houden? En eventueel wat merken van simpele metertjes (alla VDO of equus)
|
|||
|
|||
![]() inlaatlucht temp mss ? om te zien of je intercooler wel genoeg koelt
|
|
||||
|
||||
![]() Ik hoor ook wel eens verhalen over een EGT meter, heb geen idee wat het is maar ze schijnen wel duur te zijn
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Bij mijn CY blok (in de Caddylek) heb ik temperatuur, oliedruk en turbo. Wanneer ik 'm binnenkort nog ga opschroeven komt er misschien nog volt en/of ampere meter in. Toerenteller wil ik ook, maar ik weet nog niet op die op m'n dynamo aangesloten kan worden.
En waar ik het allemaal kwijt wil weet ik nog niet ![]() Stijn kan volgens mij wel meer vertellen over die EGT meter ![]()
|
||||
|
||||
![]() Als je een 'W' stekkertje aan je dynamo hebt kan daar de toerenteller aan.
In mijn snelle TD's vind ik essentieel: EGT (uitlaatgastemp), olietemp en turbodruk. Sindskort heb ik dat uitgebreid met oliedruk, door schade en schande wordt men wijs ![]() Als je TD's en TDI's snel gaat maken loopt de uitlaatgastemperatuur stevig op, en dat wordt eigenlijk al snel de beperkende factor in de levensverwachting van je motor. Al bij beperkte opvoeracties (zoals rookstop indraaien) gaat de EGT richting de 6 a 700 graden celcius. Nog hoger dan dat is alleen voor korte tijden aan te raden, de temperatuur kan echter weer dramatisch zakken door het verhogen van de turbodruk en toepassen van intercooler. Dat samenspel kun je mooi in de gaten houden met een EGT meter. Er zijn verschillende te koop, maar grotendeels dankzij de erg degelijke 'probe' die er bij komt kijken (is goed tot 1200 graden celsius) zijn het inderdaad geen goedkope meters. Ik heb er zelf een van Stri, die heeft een geheugenfunctie (max bereikte temp) en instelbare waarschuwingsLED. Over het algemeen reageren de goedkopere meters ook merkbaar trager dan de duurdere (zit een dikke 'lag' in).
Last edited by Stijn : 07-10-2008 at 10:05. |
|
||||
|
||||
![]() Oke danq
Dat wordt dus: Turbo-, olie-druk en een duur EGT metertje ![]() Is ff goed informeren wat alle morgelijkheden zijn kwa metertjes. p.s. stri valt kwa prijs (119,00 voor de EGT meter) toch ook best wel mee?
|
||||
|
||||
![]() Jammer dat STRI niets heeft met groene verlichting...Ziet er wel erg mooi uit!
|
|
||||
|
||||
![]() En bij welke temperatuur smelten de schoepen van mijn VNT turbootje?
Ik hou hem altijd onder de 600 graden C.
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
|
||||
|
||||
![]() Onder de 600? Dan moet ik me haast aan Koos Spee zijn bijbel houden - no way, gas d'r op
![]()
|
||||
|
||||
![]() Ik zal hem zo eens goed opstoken, VNT systeem dicht geroet waarschijnlijk godver, nu bij vol gas meer dan 2 bar boost. Heb al 2x koppakking vervangen, geen zin meer in voorlopig.
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |