Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-10-2008, 17:41
dvsg2's Avatar
dvsg2 dvsg2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 67
Send a message via MSN to dvsg2
Default Welke metertjes middeconsole (GTD)

Ik heb in mijn Mk1 cabrio een GTD (CY) blok hangen.
die we binnekort gaan opvoeren tot een Pktje of 100
(intercooler, variabele turbodruk, andere injectoren en diesel pomp)

Nou vroeg ik me af welke 3 Meters nuttig zijn om in de middeconsolle te hebbe zitte?
(Ik heb een MFA dus heb ik al olie temp)

Natuurlijk de turbo druk.
Olie druk is ook altijd wel handig.
Hoorde iemand een keer roepen dat een Pyro meter (uitlaatgas temp) een must was bij het GTD tunen?
Of eventueel toch een amp meter om da accu in de gaten te houden?

En eventueel wat merken van simpele metertjes (alla VDO of equus)
__________________
Devious.... wie anders?
Trotse eigenaar van een '78 type 183 Iltis
Reply With Quote
  #2  
Old 06-10-2008, 19:44
Robino Robino is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 150
Default

inlaatlucht temp mss ? om te zien of je intercooler wel genoeg koelt
Reply With Quote
  #3  
Old 06-10-2008, 20:01
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,682
Default

Ik hoor ook wel eens verhalen over een EGT meter, heb geen idee wat het is maar ze schijnen wel duur te zijn
Reply With Quote
  #4  
Old 06-10-2008, 20:14
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,361
Send a message via MSN to Gijs
Default

Bij mijn CY blok (in de Caddylek) heb ik temperatuur, oliedruk en turbo. Wanneer ik 'm binnenkort nog ga opschroeven komt er misschien nog volt en/of ampere meter in. Toerenteller wil ik ook, maar ik weet nog niet op die op m'n dynamo aangesloten kan worden.

En waar ik het allemaal kwijt wil weet ik nog niet

Stijn kan volgens mij wel meer vertellen over die EGT meter
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #5  
Old 07-10-2008, 09:58
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Als je een 'W' stekkertje aan je dynamo hebt kan daar de toerenteller aan.

In mijn snelle TD's vind ik essentieel: EGT (uitlaatgastemp), olietemp en turbodruk. Sindskort heb ik dat uitgebreid met oliedruk, door schade en schande wordt men wijs

Als je TD's en TDI's snel gaat maken loopt de uitlaatgastemperatuur stevig op, en dat wordt eigenlijk al snel de beperkende factor in de levensverwachting van je motor. Al bij beperkte opvoeracties (zoals rookstop indraaien) gaat de EGT richting de 6 a 700 graden celcius. Nog hoger dan dat is alleen voor korte tijden aan te raden, de temperatuur kan echter weer dramatisch zakken door het verhogen van de turbodruk en toepassen van intercooler. Dat samenspel kun je mooi in de gaten houden met een EGT meter.
Er zijn verschillende te koop, maar grotendeels dankzij de erg degelijke 'probe' die er bij komt kijken (is goed tot 1200 graden celsius) zijn het inderdaad geen goedkope meters. Ik heb er zelf een van Stri, die heeft een geheugenfunctie (max bereikte temp) en instelbare waarschuwingsLED. Over het algemeen reageren de goedkopere meters ook merkbaar trager dan de duurdere (zit een dikke 'lag' in).
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!

Last edited by Stijn : 07-10-2008 at 10:05.
Reply With Quote
  #6  
Old 07-10-2008, 20:52
dvsg2's Avatar
dvsg2 dvsg2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 67
Send a message via MSN to dvsg2
Default

Oke danq
Dat wordt dus: Turbo-, olie-druk en een duur EGT metertje

Is ff goed informeren wat alle morgelijkheden zijn kwa metertjes.

p.s. stri valt kwa prijs (119,00 voor de EGT meter) toch ook best wel mee?
__________________
Devious.... wie anders?
Trotse eigenaar van een '78 type 183 Iltis
Reply With Quote
  #7  
Old 07-10-2008, 21:30
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Jammer dat STRI niets heeft met groene verlichting...Ziet er wel erg mooi uit!
Reply With Quote
  #8  
Old 10-10-2008, 19:47
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

En bij welke temperatuur smelten de schoepen van mijn VNT turbootje?
Ik hou hem altijd onder de 600 graden C.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #9  
Old 10-10-2008, 20:08
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Onder de 600? Dan moet ik me haast aan Koos Spee zijn bijbel houden - no way, gas d'r op
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #10  
Old 07-11-2008, 19:39
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Ik zal hem zo eens goed opstoken, VNT systeem dicht geroet waarschijnlijk godver, nu bij vol gas meer dan 2 bar boost. Heb al 2x koppakking vervangen, geen zin meer in voorlopig.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum