![]() |
|
|||
|
|||
![]() Hallo,
Ik was net in een oud tuningsboek aan het lezen over het golf 1 1.5 blokje, hier staat een voorbeeld setup in voor een 1.5 JB motor. In deze setup word een 1.8 8v DX GTI krukas overgezet in een 1.5 8v JB motor. Weet iemand toevallig of dit zo over te zetten is, of dat er iets aangepast moet worden aan het onderblok? ivm andere montage van de lagers. Bvd, Maikel
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project) -Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD -Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project) -Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily) -Mercedes W201 2.3-16V '85 |
|
|||
|
|||
![]() vraagje hoor, maar waarom zou je je krukas gaan vervangen door die van een gti? hij word er vast niet sneller van. zou misschien net iets meer pk s en koppel aankunnen maar voordat je een krukas laat breken?! moet je wel heel erg vergaan.
|
|
|||
|
|||
![]() gaat mij niet om wat hij aankan, maar ik heb hier een gti blok liggen, waarvan ik de staat (nog) niet weet. maar omdat de krukas van een gti een langere slag heeft leek het mij een goedkopere (lees gratis op pakkingen en verbruiksmateriaal na) manier om de inhoud van mijn blok te vergroten.
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project) -Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD -Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project) -Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily) -Mercedes W201 2.3-16V '85 |
|
|||
|
|||
![]() Hiermee verander je de slag de JB heeft namelijk een kortere slag dan alle andere blokken de 1600 en latere 1500 hebben namelijk een langere slag.
Ben ook bezig met een nieuwe 1600 op te bouwen en gebruik hiervoor een 1500 JB onderblok icm een 1600 EG krukas. |
|
|||
|
|||
![]() Sorry lees net over je laatste bericht heen maar een 1800 krukas gaat moeilijk worden omdat de 1500 en 1600 onderbloken lager zijn als de 1800. (positie van krukas tenminste) Je kunt het natuurlijk altijd proberen
|
|
|||
|
|||
![]() Ik weet dat het kan, is namelijk al vaker gedaan (volgens het boek). ik vraag me alleen af of er iets aangepast moet worden, en zo ja. Wat dan precies. Dit is namelijk niet duidelijk uit het boek te halen. Hierin staan namelijk 2 setups, namelijk de 1500 met 1600 krukas en de 1500 met 1800 krukas. Mijn vraag is dus eigenlijk of het qua bevestiging verschilt.
|
||||
|
||||
![]() Nooit geprobeerd, denk dat de krukas opzich wel zal passen, maar door de langere slag komen je zuigers straks boven het blok uit.....
Je zal dus waarschijnlijk ook de zuigers of drijfstangen moeten aanpassen.
|
||||
|
||||
![]() Wij doen het andersom een 1.6 krukas in een 1.8 blok zetten . dit kan wel maar moeten dan het blok inkorten zeg maar. Dus net als bolku zegt moet je de zuigers afdraaien of kortere drijfstangen nemen. Verder past dit allemaal. Maar waarom niet gewoon een compleet 1.8 of 2.0 onderblok voor 5 tientjes?
![]() |
|
|||
|
|||
![]() waarom? omdat het kan! haha, nee is te makkelijk. Ik wil iets apparts in elkaar zetten, gewoon voor de hobby. Hoeft niet retesnel en voor de hand liggend te zijn.
En behalve dat, de auto heeft pas 66.000 gelopen. Kompleet origineel. En ik was eigenlijk niet van plan om mijn auto te laten misbruiken in flevoland om een ander blok op kenteken te krijgen. Maar ik heb ondertussen verschillende voorbeelden gevonden van tuningskits die destijds geleverd werden waarbij de krukas werd vervangen door een gti krukas. Die kits worden redelijk diep in de details besproken, maar ik kan niets vinden over andere zuigers of aangepaste zuigers. Ook word er niets verteld over de drijfstangen. Zou het niet zo kunnen zijn dat als je een dx krukas met jb drijfstangen gebruikt, je niets hoeft aan te passen. aangezien een gti blok langere drijfstangen heeft en de krukas bij een jb dieper in het blok ligt? Ik heb namelijk nog niet alle gegevens gevonden om dit na te rekenen
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project) -Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD -Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project) -Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily) -Mercedes W201 2.3-16V '85 Last edited by ScareMercy : 11-12-2008 at 00:01. |
|
||||
|
||||
![]() Ben er ook al eens mee bezig geweest voor de autocross een 1.6 ew met een 1800 krukas eindresultaat een crosser die sneller was dan 1.6 gti eg tjes (110pk)
de zuigers had ik minimaal afgedraaid gaf als resultaat 22 bar einddruk. maar wil je niet mee op de weg rijden reed met benzine met een octaan van 104 en een aangepaste ontsteking. maar kan me jou project indenken want het resultaat is leuk ![]() |
|
||||
|
||||
![]() DE RE en EW zijn idd terug gebouwde 1800 cc motoren waar VW een krukas met een kortere slag ingezet heeft en ter compensatie van het feit dat de zuigers dan dus te laag in de cilinders komen voor een goede compressie, hebben ze er gewoon zuigers ingezet met een hogere rand boven de zuigersveren....
Boring is gewoon gelijk aan een 1800 cc. Kun je leuke dingen meedoen idd als je er een krukas van een 1800 cc inzet. 16V zuigers in een 8V geeft ook altijd leuke resultaten, is alleen voor straatgebruik bijna niet te doen met de huidige brandstoffen..
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dat geintje ken ik! Ooit een keer gedaan samen met een vriend, ding heeft 5 rondjes Zolder volgehouden ![]() ![]()
|
||||
|
||||
![]() Daar was ik dus eerst ook een beetje bang voor mijn allereerste autocross met dat ding en meteen de finale gehaald.
du 3 maches a 8 rondes uitgereden en helaas in de finale gestrand wegens een kromme draagardm en kappotte aandrijfas. |
|
|||
|
|||
![]() ok, het komt dus zowiezo neer op afgedraaide/ kortere zuigers of kortere drijfstangen.
Ik zal nog ff precies moeten uitrekenen en uitproberen hoe groot deze moeten zijn, maar weet iemand zo waar ik deze kan krijgen? mssn bij bolku?
|
||||
|
||||
![]() Het is eigenlijk ook heel logisch; bij de meeste motoren komen de zuigers vrijwel gelijk te liggen met de bovenkant van de cilinders als de zuigers op hun hoogste punt staan ( BDP).
Ga je nu een krukas monteren met een langere slag, JB is 80 mm en 1800 cc is 86,4 mm, dan betekend dat dus dat de zuigers in BDP 6,4 mm boven de cilinders uitsteken.....en dat past dus gewoonweg niet. Ik denk alleen niet dat je zomaar even 6 mm van een zuiger kan gaan afdraaien, maar er zal vast een truukje voor zijn als het vroeger vaker gedaan werd. Miss dat er drijfstangen van bv een Polo ofzo gebruikt werden die dan ongeveer 6 mm korter zijn.
|
|||
|
|||
![]() de standaard drijfstangen van een gti zijn 144mm lang, die van een 1.5 jb zijn 136mm lang. Daarmee zou het in principe moeten lukken. als ik de standaard zuigers gebruik zou het ongeveer moeten kloppen, dan zou er alleen 1.6mm van het onderblok afgehaald moeten worden. of zie ik nu iets over het hoofd?
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project) -Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD -Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project) -Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily) -Mercedes W201 2.3-16V '85 Last edited by ScareMercy : 11-12-2008 at 23:43. |
|
||||
|
||||
![]() Je denkt net andersom
![]() Uitgansgpunt is het JB blok die met de krukas met 80 mm slag en 136 mm drijfstangen de zuiger tot bovenkant blok zet. Vervang je de krukas door een met een langere slag, kom je dus hoe dan ook hoger uit, ook met de 136 mm drijfstangen. Ik denk dat je moet gaan zoeken naar drijfstangen die zo'n 6 mm korter zijn. Wordt er in die bladen niet gesproken over andere drijfstangen of zuigers? Voor hetzelfde geld bestaan er zuigers waarbij de pistonpen hoger of lager geplaatst is. Er begint mij btw iets te dagen dat wij daar vroeger ook eens mee bezig zijn geweest......je hebt 1500 cc motoren, maar ook 1600 cc...FR bijvoorbeeld....ik ga ff zoeken. ![]()
|
|||
|
|||
![]() Haha, ik zie het
![]() De enige zuigers waarover word gesproken zijn flachkolben (platte zuigers) van een audi 80 gt. maar deze worden alleen gebruikt om de compressie op te hogen, ze worden namelijk bij elke setup gebruikt maar kunnen vervallen als je de compressie verhoogd doormiddel van een cilinderkopbewerking Er word wel gesproken over oud en nieuw type 1500 motor. Oud type is gemaakt tot 75 oid. En nieuw type is gelijk aan een 1600 op de carb met spruitstuk en de krukas na. Volgens dit boek is dat ook zonder problemen te vervangen ![]()
|
|||
|
|||
![]() Je weet dat je JB een kortere slag heeft dan een 1.6 en latere 1500. JB heeft een slag van 76,5 meen ik uit mn hoofd ipv 80mm. Houd hier rekening mee. Je gegevens komen zeker uit het boek van gert hack van ihn macht er schneller of zo. Gebruik in mn eigen 1600 ook audi 80GT zuigers. Hebben een boring van 81,5 een volledig vlak van boven. Kom je standaard op een compressieverhouding van 9,7:1 als je het zo plaatst na alleen opboren. Bij een EG onderblok dan. Dan is er tot bovenkant onderblok nog 3mm ruimte. Hier ben ik mee bezig af te vlakken om op 12:1 uit te komen. Veel succes met je project.
|
|
|||
|
|||
![]() de slag van een JB motor is zelfs 73,4
![]() Gedeeltes komen inderdaad uit dat boek, ik ben nog op zoek naar geschikte drijfstangen. Daarna zal ik contact opnemen met bolku voor de inbouw/cilinderkopbewerking en zal ik hier posten hoe het zit en bovendien wat het resultaat is ![]() Edit, de enige drijfstangen die "kort" genoeg zijn zijn die van een polo, 122 mm ipv de 129,6 mm die ik zoek. maar het lijkt me dat 7-8 mm van je onderblok afhalen wel erg veel is, of is dit geen probleem? Het doet natuurlijk niet tegoed aan je cilinderinhoud
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project) -Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD -Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project) -Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily) -Mercedes W201 2.3-16V '85 Last edited by ScareMercy : 16-12-2008 at 23:05. |