Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-04-2009, 19:51
arno2000's Avatar
arno2000 arno2000 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,388
Default Moeren vliegwiel loskrijgen

Weet iemand hoe ik de moeren van het vliegwiel loskrijg?
foto

Ik heb het al met een dikke pijp op de ratel geprobeerd en met een luchtsleutel maar krijg ze er niet vanaf.
Is het soms tegegestelde schroefdraad?
Er staat ook in de vraagbaak dat je deze moet vervangen als ze los zijn geweest.
Kan ik hier gewone van de gamma voor gebruiken of zijn dit speciale?

Alvast bedankt,

Arno
__________________
Golf cabrio mk1 85
Golf cabrio mk1 82
Ducati ss750 01
Reply With Quote
  #2  
Old 16-04-2009, 19:54
Campion's Avatar
Campion Campion is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 623
Default

zijn speciale, anders zou je ze ook niet hoeven vervangen
__________________
Scirocco 2 GT 1.9TDI '82 daily
Scirocco 2 GT16v '88
Scirocco 2 CL 1.5 automaat '81
Scirocco 2 GTX 1.8i '89
Scirocco 2 Kamei X1 1.6 '82
Reply With Quote
  #3  
Old 16-04-2009, 19:58
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Het is normaal schroefdraad wat erop zit, en ja je moet ze vervangen. Het zijn speciale bouten met fijn draad.

Ik heb ze in de tijd ook los moeten halen. Daarbij heb ik telkens 1 bout gebruikt om tegen af te zetten en vervolgens de laatste los gehaald door iemand te vragen een sleutel op de krukaspoelie te houden.
Reply With Quote
  #4  
Old 16-04-2009, 20:02
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

BOUTEN
Je moet de druktafel ergens mee vast houden
Warmstoken wil ook nog wel eens lukken en dan met de luchttol
Als ze niet dol zijn kan je ze terug zetten,doe er dan wel wat borg vloeistof op
Als je een nieuwe set hebt[plaat en druktafel]dan zitten er nieuwe bouten bij [met borgvloeistof
Reply With Quote
  #5  
Old 16-04-2009, 20:11
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Ik doe altijd een soort van krom plaatje tussen het vliegwielhuis en de tanden van de starterkrans. Tegenhouden dus.
Werkt perfect.
Reply With Quote
  #6  
Old 16-04-2009, 21:34
Rooney GTI 83's Avatar
Rooney GTI 83 Rooney GTI 83 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 197
Default

los met een slagmoersleutel,vast met moment en locktite.
Bouten vervangen is absoluut niet nodig.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-04-2009, 22:25
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by Rooney GTI 83
los met een slagmoersleutel,vast met moment en locktite.
Bouten vervangen is absoluut niet nodig.



Ik weet niet hoe het bij een Golf 1 zit maar bij mijn MK2 zitten er orgineel inbus bouten in en geen zeskant. Zitten idd op moment vast en met locktide.

En vervangen moet je zelf weten.

Past een gewone bout is maar ik zou toch versterkte vragen en geen Gamma/brico/praxis br..... erin steken
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #8  
Old 17-04-2009, 09:48
arno2000's Avatar
arno2000 arno2000 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,388
Default

Bedankt allemaal voor de reacties.

Als de moeren het niet overleven kan ik deze bouten halen bij de vw?

Ik heb een nieuwe koppelings set gekocht, drukgroep, plaat afdek kapje en ronde borgveer maar hier zaten geen nieuw bouten bij hellaas.

We gaan het maar weer proberen. Als ik hem eraf heb laat ik het wel even weten.



Thanks
Allemaal
__________________
Golf cabrio mk1 85
Golf cabrio mk1 82
Ducati ss750 01
Reply With Quote
  #9  
Old 17-04-2009, 09:52
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by arno2000

Als de moeren het niet overleven kan ik deze bouten halen bij de vw?



BOUTEN!!!!

Er zitten geen moeren in of op het vliegwiel.
Reply With Quote
  #10  
Old 17-04-2009, 10:12
RallyeRichard's Avatar
RallyeRichard RallyeRichard is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 36
Default

Quote:
Originally Posted by Rooney GTI 83
los met een slagmoersleutel,vast met moment en locktite.
Bouten vervangen is absoluut niet nodig.


Vast met 60Nm en dan 90 graden doordraaien. En het zijn rekbouten, dus WEL vervangen...
__________________
'89 Golf Rallye funcar
'01 Suzuki Intruder VL1500LC nice weather daily
'05 Caddy scheiss weather daily
Reply With Quote
  #11  
Old 17-04-2009, 12:14
arno2000's Avatar
arno2000 arno2000 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,388
Default

Quote:
Originally Posted by RallyeRichard
Vast met 60Nm en dan 90 graden doordraaien. En het zijn rekbouten, dus WEL vervangen...


Thanks en waar kan ik ze halen?

Greet, Arno
__________________
Golf cabrio mk1 85
Golf cabrio mk1 82
Ducati ss750 01
Reply With Quote
  #12  
Old 17-04-2009, 17:08
Campion's Avatar
Campion Campion is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 623
Default

bij vw, anders bij de universele onderdelen boer, die kan ze vast wel krijgen.

Zou ze zeker vervangen je wil niet de kans lopen dat er 1 losloopt.
__________________
Scirocco 2 GT 1.9TDI '82 daily
Scirocco 2 GT16v '88
Scirocco 2 CL 1.5 automaat '81
Scirocco 2 GTX 1.8i '89
Scirocco 2 Kamei X1 1.6 '82
Reply With Quote
  #13  
Old 17-04-2009, 17:16
arno2000's Avatar
arno2000 arno2000 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,388
Default

Thanks
__________________
Golf cabrio mk1 85
Golf cabrio mk1 82
Ducati ss750 01
Reply With Quote
  #14  
Old 17-04-2009, 18:52
RallyeRichard's Avatar
RallyeRichard RallyeRichard is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 36
Default

Bij VW onder artikelnummer N.902.061.03 voor ongeveer 2,5 euro de stuk. En ze zijn al voorzien van loctite.
__________________
'89 Golf Rallye funcar
'01 Suzuki Intruder VL1500LC nice weather daily
'05 Caddy scheiss weather daily
Reply With Quote
  #15  
Old 17-04-2009, 21:12
ingmar's Avatar
ingmar ingmar is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 273
Default

je moet een t stuk pakken en een passende fatsoenlijke dop Daar sla je met een vuist een paar keer flink op tot je ze los kunt draaien. Heb al meerdere vervangen en telkens zo gedaan. Ik zou er zeker nieuwe bouten in zetten ivm locktite
Reply With Quote
  #16  
Old 19-04-2009, 10:01
Scirocco type 1's Avatar
Scirocco type 1 Scirocco type 1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 102
Default

Is het eigenlijk wel nodig deze drukplaat altijd te vervangen?
Reply With Quote
  #17  
Old 19-04-2009, 18:41
egon's Avatar
egon egon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 976
Default

Quote:
Originally Posted by Domi
Ik doe altijd een soort van krom plaatje tussen het vliegwielhuis en de tanden van de starterkrans. Tegenhouden dus.
Werkt perfect.


ja jij weet dus ook hoe je ze het makkelijkste los krijgt
ik zette voor dat ik nog lucht gereedschap had altijd een schroeverdraaier tussen en die liet ik dan klemmen op een bout van de bak die ik dan ff terug in de motor draaide en dan blijft het fliegwiel ook op zijn plaats zitten dus 2handen vrij en alle kracht kunnen zetten.
bij deze een goeie tip.
gr, egon
Reply With Quote
  #18  
Old 21-04-2009, 14:35
arno2000's Avatar
arno2000 arno2000 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,388
Default

Bedankt wederom voor de tips.
Ik prints ze ff uit en ga vanavond de schuur in om het eens te proberen allemaal.

RallyeRichard
Forum Newbee

Thanks voor de part nummers scheelt weer zoeken.
__________________
Golf cabrio mk1 85
Golf cabrio mk1 82
Ducati ss750 01
Reply With Quote
  #19  
Old 22-04-2009, 06:35
arno2000's Avatar
arno2000 arno2000 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,388
Default

Nou het is gelukt ze zijn eraf.
De truck is inderdaad om met een ratel de ene moer tegen te houden en
met een andere sleutel de ander los te draaien.
Maar wat zaten die krengen vast zeg.

Thanks allemaal voor de tips.
__________________
Golf cabrio mk1 85
Golf cabrio mk1 82
Ducati ss750 01
Reply With Quote
  #20  
Old 25-04-2009, 18:03
golf1tattoo's Avatar
golf1tattoo golf1tattoo is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 212
Default

Quote:
Originally Posted by RallyeRichard
Vast met 60Nm en dan 90 graden doordraaien. En het zijn rekbouten, dus WEL vervangen...


Grote onzin!
Als je een beetje Loctite aan de bouten doet en weer goed vast draaid is er niets aan de hand.
Heb het veel vaker gedaan en er is mij nog NOOIT eentje losgelopen.
__________________
Fuck modern cars, I drive Oldskool!

Oud-eigenaren GEZOCHT
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum